کد خبر: 1034337
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
آمار‌هایی جالب از عملیات کربلای ۵
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: عملیات کربلای ۵ را بزرگ‌ترین و سخت‌ترین عملیات تاریخ دفاع‌مقدس می‌دانند. در این عملیات شهدای بسیاری تقدیم شد که شهادت ۳۰ فرمانده گردان یکی از این آمار‌های شگفت‌انگیز است. در این مجال مروری کوتاه بر برخی آمار‌های عملیات کربلای ۵ داریم.

تدارک وسیع

کربلای ۵ بلافاصله پس از عملیات کربلای ۴ انجام گرفت و به این ترتیب، آن بخش از نیرو‌هایی که فرصت حضور در کربلای ۴ را پیدا نکرده بودند، در عملیات کربلای ۵ شرکت کردند. برای کربلای ۵ که عملیات بزرگی بود؛ ۲۰۰ گردان پیاده خودی در کنار ۲۴ گردان زرهی، ۲۲ گردان مکانیزه و ۲۴ گردان توپخانه ایرانی حضور داشتند که این نیرو‌ها می‌بایست در برابر ۲۳۲ گردان پیاده، ۳۸ گردان زرهی، ۲۱ گردان مکانیزه، ۵۴ گردان کماندویی، ۴۸ گردان گارد جمهوری و ۴۶ گردان توپخانه دشمن صف‌آرایی می‌کردند. گفته می‌شود تعداد تانک‌هایی که بعثی‌ها برای مقابله با نیرو‌های خودی در عملیات کربلای ۵ تدارک دیده بودند، برابر با تمامی تانک‌هایی بود که شوروی و عراق در نبرد استالینگراد از آن استفاده کرده بودند. اگر روس‌ها و آلمان‌ها در طول آن نبرد تاریخی هر کدام ۲ هزار و ۵۰۰ تانک وارد عمل کرده بودند، عراق به‌تن‌هایی چیزی در حدود ۵ هزار تانک وارد میدان نبرد کربلای ۵ کرده بود.

۷۰ روز عملیات

کربلای ۵ با عملیات تکمیلی‌اش چیزی در حدود ۷۰ روز طول کشید، از شامگاه ۱۹ دی ماه ۱۳۶۵ که این عملیات با رمز یازهرا (س) آغاز شد، تا روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۶۵ که مرحله تکمیلی آن انجام گرفت، حدود دو ماه فاصله است. با احتساب فشار‌هایی که دشمن پس از تثبیت خطوط تصرف‌شده توسط ایرانی‌ها وارد آوردند، کربلای ۵ تا نوروز سال ۶۶ ادامه پیدا کرد و به این ترتیب باید آن را در کنار عملیات والفجر ۸ به‌عنوان طولانی‌ترین عملیات دفاع‌مقدس نامگذاری کنیم.

نبردی خونین

کربلای ۵ در منطقه‌ای نسبتاً محدود انجام گرفت. ایران با ورود به منطقه پنج ضلعی، با فشار و قدرت دشمن را تا حومه بصره عقب راند، اما برای هر متر پیشروی، دو طرف درگیری تلفات بسیاری دادند. گذشته از کشته‌های بعثی که بسیار بیشتر از شهدای خودی بود، ایران در این عملیات تعداد بسیاری از رزمندگانش را از دست داد. آمار شهدای ایرانی در این عملیات به این ترتیب است: کل تلفات انسانی یگان‌های سپاه در این عملیات ۶۴ هزار و ۴۷۹ تن شد که از این جمع ۷ هزار و ۶۵۱ تن شهید، ۵۳ هزار و ۲۹۹ تن مجروح و ۳ هزار و ۵۲۹ تن مفقود شدند. همچنین ۳۰ فرمانده گردان، ۵۷ فرمانده گروهان و ۸۱ معاون گروهان به شهادت رسیدند. همچنین در این عملیات فرماندهان بزرگی، چون حسین خرازی، فرمانده لشکر ۱۴؛ اسماعیل دقایقی، فرمانده لشکر ۹ بدر و حجت‌الاسلام عبدالله میثمی، مسئول دفتر نمایندگی امام در قرارگاه خاتم یک به شهادت رسیدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار