کد خبر: 1015073
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
قاضی خطاب به رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی:
جلسه محاکمه رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی که ارز حاصله از فروش خوراک پتروشیمی را نگه می‌داشت و برای کسب درآمد بیشتر از منابع داخلی ارز می‌خرید، برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۴ متهم دیگر، روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای جلسه دادگاه، اظهار داشت: آقای ملکی شمس‌آبادی (نماینده شرکت پتروشیمی در هند) که در جلسه قبل بخشی از دفاعیات خود را ایراد کرد در جایگاه قرار گیرد و ادامه دفاعیات خود را مطرح کند.

چیزی وارد زندگی من نشده

شمس‌آبادی با قرار گرفتن در جایگاه اظهار داشت: من هرگونه ارتباط خود را در خصوص پرداخت‌های غیرمتعارف رد می‌کنم، من یک سنت هم پرداختی غیرقانونی نداشتم.

قاضی خطاب به شمس‌آبادی گفت: شما کتباً و رسماً به عنوان نماینده پی‌سی‌سی (شرکت پتروشیمی) معرفی شدید و هر پرداختی مسئولیتش با شماست.

شمس‌آبادی گفت: انجام معاملات پی‌سی‌سی در هند و پرداخت‌هایش در دوبی صورت می‌گرفت. در خصوص شرکت «ام‌بی‌وارتر» نیز باید بگویم که نه در معاملات این شرکت و نه در پرداخت‌هایش دخیل بودم، شرکت ام‌بی‌وارتر از سال ۸۱ مشتری و خریدار محصولات پتروشیمی بود و من نماینده حق‌العمل کار ام‌بی‌وارتر بودم. من موظف بودم نظرات را میان ام‌بی‌وارتر و شرکت‌های ایرانی منتقل کنم و هیچ چیز جز حقوق مشروعی که از ام‌بی‌وارتر دریافت کردم، وارد زندگی من نشده است.

فکر می‌کنید اینجا کسی هیچ چیزی نمی‌داند!

شمس‌آبادی گفت: در زمان تحریم، صرافی‌ها حکم بانک مرکزی را دارند، لذا ام‌بی‌وارتر پول را به صرافی در خارج می‌داد و آن صرافی در داخل پول پتروشیمی را تسویه می‌کرد.

قاضی در ادامه خطاب به شمس‌آبادی گفت: شما ارز را در خارج نگه می‌داشتید و با مابه‌التفاوت آن از داخل ارز می‌خریدید، بنابراین یا صورت‌های صرافی که شما به آن‌ها استناد می‌کنید کذب است یا مدیران صرافی و بانک‌های مربوطه به ما کذب می‌گویند.

شمس‌آبادی گفت: در زمان تحریم امکان ارسال ارز از خارج به حساب‌های داخل ایران که پی‌سی‌سی اعلام کرده بود، وجود نداشت. صورتحساب صرافی موجود است که چقدر ارز در خارج از کشور تحویل گرفتم و چقدر ریال در داخل گرفتم.

قاضی گفت: پس ارز را فروختید و ریال گرفتید؟ شما باید مستندات مربوط به زمان خودتان و در سال‌های ٨٩، ٩٠ و ٩١ را بیان کنید. مواردی که شما می‌گویید ربطی به سال‌های اتهامات شما ندارد. شما باید درباره اتهامات خودتان پاسخگو باشید. شما مطالب را می‌پیچانید و فکر می‌کنید اینجا کسی هیچ چیزی نمی‌داند!

تهدیدشدگان را هم آوردیم

قاضی خطاب به متهم گفت: ما صرافی‌ها را آوردیم، افرادی که تهدیدشان هم کرده بودید آوردیم، همه اسناد مشخص است و نشان می‌دهد چقدر گرفتید و چقدر پرداخت کردید. همه این‌ها مشخص است. شما ارزی را که باید وارد کشور می‌شد در خارج از کشور نگه می‌دارید و می‌آیید از منابع داخلی ارز می‌خرید.

در ادامه دادگاه قاضی مسعودی‌مقام از متهم صمیمی (رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی) پرسید: چند نفر عضو هیئت مدیره شرکت پی‌سی‌سی بودند؟

متهم پاسخ داد: هفت نفر؛ چهار عضو خصوصی و سه عضو دولتی. همچنین باید بگویم که هیچ اطلاعی از نقل و انتقال و واریز پول از شرکت پی‌سی‌سی به دیگر شرکت‌ها ندارم.

قاضی خطاب به متهم صمیمی گفت: ارز برای شما نبوده است، ارز متعلق به شرکت‌ها بوده است، ارز‌ها باید برمی‌گشته است. برای چه ارز را از داخل خریداری کرده‌اید. هر کاری دلتان خواسته است کرده‌اید، مبلغ ۶/۶ میلیارد یورو را شرکت پی‌سی‌سی تأیید کرده که شما به ریال تبدیل کردید. شما رئیس هیئت مدیره بوده‌اید.

معمای تهران!

صمیمی گفت: قریشی نماینده ما در دوبی و تحت دستور معصومه دُری (مدیرعامل شعبه دوبی) انتقال مالی را انجام می‌داد و دُری هم دستورات را از تهران می‌گرفته است.

قاضی خطاب به متهم صمیمی گفت: شما که می‌گویید دُری دستورات را از تهران می‌گرفته است، بگویید از چه کسی می‌گرفته است.

در ادامه این جلسه دادگاه، قاضی از معصومه دُری خواست در جایگاه قرار گیرد و خطاب به این متهم گفت: شما از واریز‌ها اطلاع داشتید؟

متهم دُری پاسخ داد: قریشی را صمیمی معرفی کرده است، این موضوع را در جلسات قبلی دادگاه نیز گفته‌ام، ما هر کاری انجام می‌دادیم بر اساس دستورات مدیران ارشد پی‌سی‌سی از جمله احمدیان، خیری‌زاده و حمزه‌لو بوده است و آن‌ها در جریان بودند. قریشی را هم صمیمی معرفی کرده بود.

در نهایت قاضی با اعلام پایان این جلسه دادگاه، جلسه بعدی را شنبه هفته آینده ساعت۹ بیان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار