کد خبر: 1009916
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
۵۰ مرکز و بیمارستان درمانی در کلانشهر تهران فاقد ایمنی لازم و هر آن آبستن حوادث گوناگونی هستند. بوروکراسی اداری و پاسکاری لیست این مراکز بین شهرداری تهران و وزارت بهداشت دردی از ناایمن بودن این مراکز حساس دوا نخواهد و در این میان فقط شهروندان هستند که در زمان‌های حادثه متضرر خواهند شد. کاغذ بازی و اقدامات پوشه‌ای بر بار این مشکلات افزوده‌است. پاسخگو نبودن مراکز متولی و بی‌تفاوتی‌ها در گذر زمان حوادثی همچون کلینیک درمانی سینا مهر را رقم خواهد زد؛ حادثه‌هایی که علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های مالی بسیاری را نیز برجا گذاشته است و در این میان شهروندان بیگناه باید قربانی ناکارآمدی وکم کاری مسئولان نالایق شوند.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: اخیراً مسئولان شهری اعلام کرده‌اند که حدوده ۵۰ ساختمان درمانی و بیمارستان نا‌ایمن در شهر تهران وجود دارد که اگر برای ایمن‌سازی آن‌ها اقدام نشود، اسامی این مراکز به مردم اعلام خواهد شد. در این خصوص زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ لیست مراکز درمانی ناایمن و نیازمند ایمن‌سازی برای وزارت بهداشت ارسال شده‌است، گفت: عمده بیمارستان‌های بزرگ تهران قدمت زیادی دارند، به گونه‌ای که ما در مورد وقوع حوادث احتمالی در آن‌ها نگران هستیم و از آنجایی که مالک این بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت است درخواست کردیم که نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند و از آن زمان منتظریم وزارت بهداشت توجه کند، اما اقدام مؤثری ندیدیم.

از سوی دیگر معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده ایرادی که یکی از مسئولان شهری در مورد بیمارستان‌های فاقد ایمنی در تهران گرفته را نمی‌دانیم ایراد به خودش است یا به وزارت بهداشت؟! وزارت بهداشت برای ساختمانی که ساخته می‌شود از اداره استاندارد، شهرداری، سازمان انرژی، وزارت راه و کار استعلام می‌کند.

قاسم جان بابایی در خصوص اظهار‌نظر برخی از مسئولان شهری مبنی بر مشاهده بیمارستان‌های فاقد ایمنی در تهران بیان کرد: اگر مسئولان شهری در تهران موارد فاقد ایمنی از بیمارستان‌های تهران را دیده‌اند، چرا تاکنون رسماً و به صورت مکتوب به ما گزارش نداده‌اند؟ می‌گویند که آتش‌نشانی مواردی را بررسی کرده، چرا به وزارت بهداشت این موارد اعلام نشده‌است؟ اگر اعلام شده به کدام حوزه معرفی شده‌است؟

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت بر اساس استعلام‌هایی که از سازمان‌های مختلف می‌گیرد، مجوز فعالیت مراکز درمانی را صادر می‌کند. وزارت بهداشت قانوناً بر فرآیند ارائه خدمات، نظارت دارد و در مورد مرکزی که اخیراً در تهران دچار حریق شده، مواردی از تخلفات پزشکی و حرفه‌ای و فعالیت افراد بدون مجوز را مشاهده و مستندات آن را به مراجع مختلف از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، معاونت انتظامی نظام پزشکی کل کشور و تهران ارائه کرده‌است.

اما این پاسکاری‌ها به اینجا ختم نشد. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در واکنش به این گفته‌ها اعلام داشت سازمان آتش‌نشانی طی بازدید‌های خود میزان ایمنی ساختمان‌ها را به مالکین و بهره‌برداران اعلام می‌کند. وی افزود: انتظار می‌رود مسئولان فنی و بازرسی وزارت بهداشت گزارشات آتش‌نشانی را گزارش دهند. داوری تصریح کرد: یعنی وزارت بهداشت ساز و کار لازم را برای متوجه‌شدن نا ایمنی اماکن طبق دستورالعمل‌ها دارد، اما اگر سیستم‌های بازرسی اعلام نمی‌کنند این آمادگی را داریم که به خود مسئولان وزارت بهداشت هم وضعیت ساختمان‌های درمانی را اعلام کنیم.

در همین کش و قوس، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور هم از بی‌توجهی به ایمنی غیرسازه‌ای ساختمان‌ها انتقاد کرد.

محمدفرید لطیفی درباره ایمنی ساختمان‌ها و به خصوص ساختمان‌های عمومی و پرتردد تأکید کرد: مواردی نظیر اسکلت ساختمان، مقاومت آن در برابر زلزله و... در حوزه ایمنی اجزای سازه‌ای ساختمان است که در این خصوص تقریباً می‌توان گفت که برای ساختمان‌هایی که از بعد از سال ۷۰ و بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته شده‌اند، اوضاع کمی بهتر شده‌است، چون قبل از آن اصطلاحاً ساخت و ساز‌ها بنایی بود. البته در این موارد هم انتقادات و ضعف‌هایی وجود دارد که عمدتاً مربوط به اجراست؛ مواردی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، مانند نظارت‌ها، نقش مهندسین ناظر و...

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها گفت: متأسفانه در این مورد نگرانی جدی وجود دارد و باید بگویم که از ایمنی غیرسازه‌ای ساختمان‌ها غافل هستیم. تقریباً می‌توان گفت که هیچ ساختمانی اعم از عمومی و خصوصی، دولتی و غیردولتی وجود ندارد که ایمنی اجرای غیرسازه‌ای را به طور کامل رعایت کند، در حالی که این موضوع نیز بسیار مهم است.

وی افزود: به عنوان مثال فرض کنید ساختمانی ضدزلزله و برابر دانش روز ساخته‌شود،، اما اجزا و وسایل آن، طوری چیدمان شود که هنگام زلزله روی سر حاضران سقوط کند یا مثلاً تزئینات آن، طوری باشد که خطرآفرین شود. این‌ها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ساختمان‌های درمانی ناایمن و حوادث مختلف هم در کمین هستند؛ در این میان مسئولان متولی به پاسکاری مشکلات و دست به دست کردن مسائل و معضلات می‌پردازند و این شهروندان هستند که باید هزینه‌های کم‌کاری آنان را بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار