کد خبر: 998574
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
به رغم آزادی صد‌ها تن از زندانیان طالبان از طرف دولت افغانستان، طالبان نشست با دولت را متوقف کرد و امریکا هم برای اینکه توافق ماه قبل خود را نجات دهد، در قطر درحال مذاکره با طالبان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، سه شنبه هفته قبل بود که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر به دلیل آنچه که بهانه‌های مختلف دولت برای آزادی زندانیان طالبان خواند، روند مذاکرات با دولت افغانستان را متوقف کرد. از آن زمان تاکنون، دولت افغانستان در چهار نوبت بخشی از زندانیان طالبان را آزاد کرده که خبر آزاد‌سازی آخرین نوبت به تعداد ۳۶۱ نفر را دیروز جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اعلام و تأکید کرد که دولت در چارچوب تلاش‌ها برای تقویت صلح و مبارزه با شیوع ویروس کرونا، هزار و ۱۳۹ تن دیگر از نیرو‌های طالبان را هم آزاد خواهد کرد. این در حالی است که طالبان چند روز قبل ۳۰ سرباز دولت و دیروز هم ۲۰ نفر دیگر را آزاد کرد که البته به گفته «تادین خان اچکزی» فرمانده پلیس ولایت «قندهار» ۲۰ نفر آزاد شده از سوی طالبان هیچ‌کدام از نیرو‌های امنیتی افغان نبوده و همه غیرنظامی هستند. در مقابل، عبدالمتین بیک، رئیس ارگان‌های محلی دولت افغانستان پیش‌تر گفته بود که دلیل روند تبادل زندانیان این بوده که طالبان خواستار ر‌هایی ۱۵ تن از زندانیانی خطرناکی‌اند که طراحی حملات بزرگ علیه مردم افغانستان را در دست داشته‌اند. براساس توافقنامه قطر قرار است ۵ هزار زندانی طالبان و هزار نفر از زندانیان نیرو‌های امنیتی افغان آزاد شوند.

طالبان تعهدی به تنش‌زدایی ندارد
ظاهراً طالبان از روند و سرعت آزاد‌سازی زندانیانش راضی نیست و به همین خاطر، دو شنبه شب، دوحه قطر مجدداً شاهد مذاکره امریکا با طالبان برای برون رفت از این بن‌بست بود. برخی ناظران می‌گویند که دولت با تعویق آزاد‌سازی زندانیان طالبان می‌خواهد از اهرم آزادی زندانیان بر سر میز مذاکره برای دریافت امتیاز‌های بیشتر استفاده کند. دو شنبه شب در ادامه سلسله مذاکرات مقامات امریکا و هیئت طالبان، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده واشنگتن در امور صلح افغانستان با «ملا برادر» معاون سیاسی طالبان در قطر دیدار و گفتگو کرد که از روز جمعه قبل، این دومین ملاقات و مذاکره دو طرف به حساب می‌آید. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه در توئیتی ضمن تأیید ملاقات زلمای خلیل‌زاد و اسکات میلر، فرمانده نیرو‌های امریکایی در افغانستان با ملا محمد غنی برادر، مذاکره‌کننده ارشد طالبان در دوحه نوشته که طرف‌های گفتگو درباره تحقق کامل توافق ۲۹فوریه طالبان و امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و همچنین تأخیر در آزادی زندانی‌ها صحبت کردند. وی افزود: «در این دیدار، درباره اجرای کامل توافقنامه، تأخیر در ر‌هایی زندانیان، تخطی‌ها از توافقنامه و دیگر موضوعات بحث و تبادل نظر شد». همزمان با روند مذاکرات و آزاد‌سازی زندانیان، درگیری‌های نیرو‌های دولتی با طالبان نیز ادامه دارد. در تازه‌ترین درگیری‌ها، دیروز اعلام شد که ۱۸ عضو طالبان در درگیری با نظامیان افغان در استان جوزجان افغانستان کشته یا زخمی شدند. همچنین مسئولان محلی در ولایت بلخ خبر دادند طالبان مسلح هشت غیرنظامی را این ولایت گلوله‌باران کرده است. در حالی که دیروز حکومت افغانستان و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش حمله‌های طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که دست‌کم ۸۳ غیرنظامی پس از امضای توافق امریکا- طالبان جان باخته و ده‌ها تن دیگر هم زخمی شده‌اند، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که در توافق امریکا با طالبان، نیز در این باره چیزی گفته نشده است: «ما درباره کاهش عملیات‌ها به کسی تعهدی نداریم.»

طالبان: منشور برای ما نیست
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز گفت که سندی که با نام «منشور امارت اسلامی» در برخی رسانه‌ها منتشر شده ارتباطی با طالبان ندارد. طلوع‌نیوز روز دو شنبه به نقل از یک منبع دولتی افغانستان، سندی منتشر کرد که نشان می‌دهد طالبان برای ایجاد نظام آینده افغانستان پیش‌نویسی تحت عنوان «منشور امارت اسلامی افغانستان» تهیه کرده‌اند. در این منشور که در ۱۴۹ ماده خلاصه شده است، طالبان بر ایجاد نظام امارت اسلامی و داشتن پرچم سفید تأکید کرده‌اند. این منشور در مقایسه با زمان حاکمیت پنج ساله این گروه هیچ تغییری ندارد. همزمان، بروس هافمن، تحلیلگر روابط بین‌المللی و تروریسم در شورای روابط خارجی امریکا هشدار داده که آسیای جنوبی به سمت آینده تاریک در حرکت است. او در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا صدای امریکا، دلیل این را توافقنامه امریکا با گروه طالبان، خوانده و گفته است که این سند می‌تواند راه را برای رشد مجدد گروه القاعده در افغانستان و منطقه هموار سازد. هافمن در قبال تعهد طالبان به پروسه صلح ابراز تردید کرده و افزوده است که طالبان از خواست واشنگتن برای پایان جنگ افغانستان و خروج نیرو‌های امریکایی از آن کشور، به نفع خود استفاده می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار