کد خبر: 998326
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
حجم قاچاق کالا و ارز در اقتصاد ایران طی سال‌های ۹۲ الی ۹۷ حداقل ۶۰ میلیارد دلار بوده‌است که با دلار بیش از ۱۵ هزار تومان ارزش ریالی این حجم از قاچاق حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این حجم از قاچاق مؤید آن است که قاچاق کالا و ارز یک مشکل جدی برای اقتصاد و تولید به شمار می‌رود و هم اکنون خدا می‌داند فعالیت غیر رسمی قاچاق کالا و ارز چه تعداد از تولید کنندگان را ورشکسته و راهی زندان و چقدر از کارگران را بیکار و راهی خانه کرده است.

نکته جالب آن است که وقتی فرصتی برای تولید ایجاد و تصمیم بر آن می‌شود که واردات لوازم‌خانگی ممنوع شود، باز برند‌های کره‌ای برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران، نه‌تن‌ها به فعالیت زیرزمینی روی می‌آورند، بلکه از هیچ ابزاری حتی حمایت‌های مخفی از برخی نمایندگی‌های پیشین برای استمرار فروش خود صرف‌نظر نمی‌کنند.

حدود ۱۸ماه از ممنوعیت واردات گروه کالایی لوازم‌خانگی می‌گذرد و بیش از یک سال است که همکاری رسمی برند‌های کره‌ای با بازار لوازم‌خانگی و تولید مشترک با برخی تولیدکنندگان ایرانی متوقف شده است، اما بنا به شواهد، بازار لوازم خانگی در ایران همچنان محل جولان کالا‌های خارجی است که به شکل قاچاق وارده شده‌اند.

زمانی مشکل قاچاق در بازار لوازم‌خانگی، فعالیت کولبران یا کالا‌هایی بود که به اصطلاح به صورت ته‌لنجی از کشور‌های عربی وارد کشور می‌شد، اما اکنون مشکل بزرگ‌تر شده است و ورود این کالا‌ها به کشور گویی سازمان یافته و به شکل گسترده انجام می‌گیرد.

وضعیت بازار لوازم‌خانگی در کشور به حدی آشفته است که گفته می‌شود از هر سه قلم کالای لوازم‌خانگی دو قلم آن قاچاق است. این در حالی است که گردش مالی لوازم‌خانگی در سال ۱۳۹۷، ۳/۳ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۲/۲ میلیارد دلار قاچاق است.

بی‌شک اگر در مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدی باشیم و مانع از ورود بیش از ۱۰ میلیارد دلار قاچاق کالا به شکل ورودی به کشور باشیم، بازار خوبی در کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند در سال جهش تولید یک فرصت به شمار بیاید و تولید اشتغال از این رهگذر جهش یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار