کد خبر: 997754
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
پای درددل تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران که بنشینید متوجه می‌شوید چه عواملی مانع از این می‌شود تا تولید به ثمر بنشیند و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب شعار سال یعنی جهش تولید امکانپذیر شود. واردات بی‌رویه یکی از بوروکراسی‌های پیچیده و از مهم‌ترین موانع جهش تولید است. فساد اقتصادی و رشوه هم از دیگر موانعی است که چوب لای چرخ تولید می‌گذارد.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دستگاه‌های ناراضی‌تراش در ساختار حاکمیتی ما کم نیستند، مطابق آمار شهرداری، آموزش و پرورش و تأمین اجتماعی در صدر ارگان‌هایی هستند که مردم را از خودشان ناراضی کرده‌اند و با ساختاری معیوب همچنان هم بر همین منوال غلط عمل می‌کنند، از طرف دیگر قاچاق، فساد اقتصادی، بوروکراسی زائد و رشوه، مصادیقی از کرونا‌های اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی چوب‌هایی است که لای چرخ تولید گذاشته شده و مانع از تحقق جهش تولید می‌شود، اما امسال همانگونه که همه دستگاه‌های کشور برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شده‌اند، دستگاه قضا هم عزم خود را جزم کرده تا با حمله به بوروکراسی زائد، فساد، رشوه و قاچاق، کرونا‌های اخلاقی و اقتصادی را هم ریشه‌کن کند و بنا به تأکید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اولویت قوه قضائیه در سال ۹۹ مبارزه با این ویروس‌ها برای تحقق جهش تولید است. احقاق حقوق عامه از دیگر نتایج پایبندی بدون اغماض به این رویکرد اتخاذی خواهد بود.

پای درددل تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران که بنشینید متوجه می‌شوید چه عواملی مانع از این می‌شود تا تولید به ثمر بنشیند و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب شعار سال یعنی جهش تولید امکانپذیر شود. واردات بی‌رویه یکی از بوروکراسی‌های پیچیده و از مهم‌ترین موانع جهش تولید است. فساد اقتصادی و رشوه هم از دیگر موانعی است که چوب لای چرخ تولید می‌گذارد.

بررسی موانع تولیدمحور نخستین جلسه شورای رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها در سال جدید بود که به صورت ویدئوکنفرانس، به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا و با حضور اعضای شورای عالی قوه قضائیه برگزار شد. در این نشست رئیس قوه قضائیه با برشمردن موانع تولید تصریح کرد: اولویت امسال قوه قضائیه رفع موانعی همچون بوروکراسی، فساد و رشوه برای رونق و جهش تولید است.

کرونا‌های مجرمانه‌ای که چوب لای چرخ تولید می‌گذارند!
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور با اشاره به شرایط خاص جامعه در اثر انتشار ویروس کرونا، ضمن تأکید بر رعایت چارچوب‌ها و پروتکل‌های لازم، اظهار کرد: اینگونه حوادث و مسائل نباید هیچ مانعی برای مسیر تحول در دستگاه قضایی ایجاد کند. وی در ادامه سه نکته محوری کرامت، مبارزه با فساد و تلاش و همکاری با همه بخش‌ها برای رفع موانع تولید را به عنوان اولویت‌های سال جدید عنوان کرد. رئیسی خطاب به دادستان‌ها و قضات تأکید کرد: مراقبت کنید جامعه به کرونا‌های مجرمانه مبتلا نشود. بعد از شناسایی مبتلایان به کرونا‌های اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی، اولاً مراقبت کنید خودتان مبتلا نشوید، سپس علت‌یابی و برای درمان، حکم صادر کنید. در پایان هم بر دوران نقاهت مجرم و برای بازگشت او به جامعه نظارت کنید.

مبارزه با فساد، اولویت دستگاه قضا
رئیس قوه قضائیه مبارزه با فساد را اولویت دستگاه قضا عنوان کرد. بنا به تأکید وی هم بستر‌های فسادزا باید اصلاح شود و هم باید با مفسدان برخورد شود. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به تلاش و همکاری با همه بخش‌ها برای رفع موانع تولید به عنوان محور سوم، یادآور شد: اگر موانع تولید رفع شود، تولید رونق و جهش می‌یابد و شعار سال تحقق پیدا می‌کند.

رئیس قوه قضائیه قاچاق، واردات بی‌رویه و بوروکراسی اداری پیچیده را موجب زحمت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و فساد اقتصادی و رشوه را به عنوان موانع جدی تولید عنوان کرد و گفت: این موارد چوبی لای چرخ تولید است که باید برداشته شود تا تولید رونق و جهش یابد.

دستگاه‌های ناراضی‌تراش در صدر بوروکراسی معیوب
این اظهارات صحه گذاشتن بر ایجاد نارضایتی در بین مردم توسط دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است که حالا قوه قضائیه عزمش را جزم کرده تا به مقابله با آن برخیزد. مطابق آمار چند وقت پیش از این و بر اساس گزارش وضعیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، زیر‌مجموعه‌های وزارت آموزش‌و پرورش، تأمین اجتماعی، شهرداری‌های کلانشهر‌ها به‌ویژه شهرداری تهران و همچنین چند زیر‌مجموعه ریاست‌جمهوری به عنوان مدعیان حقوق شهروندی به‌رغم تأکید فراوان و گزارش‌های مختلف به عنوان غایبان بزرگ سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات هستند. حال آنکه آموزش‌و‌پرورش، تأمین اجتماعی و شهرداری از جمله دستگاه‌هایی هستند که پیشتر از این نیز صدر‌نشین بیشترین شکایات مردمی بودند.

رفع انحصار و ایجاد شفافیت از نتایج و البته از مقدمات احیای «حقوق عامه» است. حقوق عامه نیز در رویکرد تحولی دستگاه قضا نقش محوری دارد. حمله به بوروکراسی برای تحقق جهش تولید و پایبندی همه‌جانبه به لوازم این اقدام، پیوند ناگسستنی‌ای هم با حقوق عامه دارد.

مأموریت قوه قضائیه در احیای حقوق عامه
در همین راستا آیت‌الله رئیسی احیای حقوق عامه را هم مأموریت قوه قضائیه دانست و افزود: مطابق قانون اساسی احیای حقوق عامه مسئولیت قوه قضائیه است. وی انحصارگری و عدم شفافیت را از موانع حقوق عامه دانست که باید از سوی دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستان‌ها در سراسر کشور دنبال شود.

به گفته وی، قانون اساسی از قوه قضائیه خواسته تا «آزادی‎های مشروع» را هم گسترش بدهد و این تأکید رهبر معظم انقلاب برای این دوره نیز است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنبه سلبی و ایجابی احیای حقوق عامه مطابق با اصل گسترش عدل و آزادی‌های مشروع ادامه داد: برای برخورد با کسی که مانع آزادی‌های مشروع مردم می‌شود، در حوزه سلبی و از سوی دیگر جنبه ایجابی قضیه، زمینه چارچوب‌هایی است که در قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. بنا به تأکید آیت‌الله رئیسی حتی حقوقی از مردم که امروز استکبار جهانی به صورت ظالمانه ضایع می‌کند، باید از سوی بخش بین‌الملل قوه قضائیه پیگیری شود و به دنبال احیای این حقوق مردم باشیم. وی همچنین با اشاره به موضوع نظارت و تقویت آن افزود: نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر عملکرد درون دستگاه به وسیله متولیان و در بیرون دستگاه هم به وسیله سازمان بازرسی صورت گیرد و باید نظارت پیشگیرانه تقویت شود، چراکه می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه گسترش عدل راهبرد فعالانه دستگاه قضاست، خطاب به رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور افزود: برای احیای حقوق مردم، منتظر رسیدن دادخواست و شکایت نمانید و برای رفع فساد، نظارت‌های پیشگیرانه هم درون دستگاه قضایی و هم در سطح کشور را توسعه دهید.

بررسی ابعاد پساکرونا برای پیشگیری از وقوع جرم
آیت‌الله رئیسی در مورد پیشگیری از وقوع جرم نیز با اشاره به سازوکار‌های ایجاد شده در گذشته ضمن تأکید بر پیگیری این سازوکار‌ها برای کاهش آمار ورود پرونده‌ها، تصریح کرد: کانون شکل‌گیری وقوع جرم با توجه به اطلس جغرافیایی جرم باید دنبال شود تا تولید جرم نداشته باشیم.

وی با تأکید بر فعال شدن دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم برای دنبال کردن مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پساکرونا گفت: اگر به این موضوع توجه نشود، تبدیل به آسیب اجتماعی و در نهایت جرم می‌شود، لذا همه ابعاد پساکرونا باید به صورت پیشگیرانه مورد بحث قرار گیرد و برخورد با این قضیه نباید منفعلانه باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار