کد خبر: 997571
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه «ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی، غنی است و نیازی به صدقه‌دادن ترامپ ندارد»، عجز او را از بحران کرونا در امریکا به رخ کشید: «کسی که مجبور است دستگاه تنفس مصنوعی را از منابعی که خودش تحریم کرده خریداری کند.» محمدجواد ظریف در ادامه افزود: «چیزی که ما از او می‌خواهیم، این است که به ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید نیازهایش و کسب و تولید درآمد پایان دهد.»
بیانیه‌ها و اظهارنظر‌های مختلف از سراسر جهان درباره لزوم لغو بشردوستانه تحریم‌ها برای تسهیل مبارزه کشور‌های تحت تحریم امریکا با کرونا در حال صدور است، اما امریکایی‌ها ضمن دروغ‌پردازی درباره اینکه اقلام دارویی شامل تحریم‌ها نمی‌شود، مدام لاف آمادگی ارسال کمک به ایران را می‌زنند، امریکایی‌ها در دو هفته گذشته با قدرت‌نمایی ویروس کرونا در آدم‌کشی یعنی همان کاری که امریکایی‌ها هم خوب بلدند، خودشان به خریدن وحشیانه دستگاه‌های ونتیلیتور و ماسک از چین افتاده‌اند که هیچ، حتی مرسوله ماسک کشور هایی، چون فرانسه و آلمان را هم عملاً دزدیده‌اند. حالا ایران تأکید دارد که دنبال صدقه نیست بلکه می‌خواهد تحریم‌ها لغو شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه «ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی، غنی است و نیازی به صدقه‌دادن ترامپ ندارد»، عجز او را از بحران کرونا در امریکا به رخ کشید: «کسی که مجبور است دستگاه تنفس مصنوعی را از منابعی که خودش تحریم کرده خریداری کند.» محمدجواد ظریف در ادامه افزود: «چیزی که ما از او می‌خواهیم، این است که به ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید نیازهایش و کسب و تولید درآمد پایان دهد.»

سخنان ظریف در حالی است که اروپایی‌ها همچنان به لفاظی علیه تحریم‌های امریکا مشغولند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست غیررسمی از طریق ویدئوکنفرانس با وزرای دفاع ۲۷ کشور عضو این اتحادیه درباره نقش‌آفرینی قوای نظامی کشور‌های عضو برای کمک به رفع بحران کرونا و دیگر مسائل مرتبط با این ویروس رایزنی و در آن نشست بر لزوم معافیت بشردوستانه تحریم‌ها در بحبوحه مقابله جهانی با این ویروس تأکید کرد.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل روز گذشته بعد از این نشست سه ساعته یک سخنرانی ترتیب داد و یکی از حاضران در این سخنرانی ویدئوکنفرانسی از بورل سؤال کرد: «آیا وزرای دفاع اتحادیه اروپا درباره درخواست سازمان ملل برای رفع بخش‌های خاصی از تحریم‌ها به منظور کمک کردن به کشور‌ها برای مقابله با بحران ویروس کرونا صحبت کردند؟ شما روز جمعه در پایان نشست شورای اروپا در این باره حرف زدید. شما دقیقاً چه پیشنهادی برای کشور‌های عضو اتحادیه دارید؟ این پیشنهاد کی ارائه و منتشر خواهد شد؟»

بورل در پاسخ به این سؤال اینطور جواب داد: «کشور‌های عضو [اتحادیه اروپا]پیش‌تر با این موضوع که قبلاً به شکل بیانیه منتشر شد، موافقت کرده بودند. در این بیانیه ما واضح اعلام کردیم که واقعاً حیاتی است که تحریم‌ها مانع از کمک‌های بشردوستانه نشوند و به همین دلیل ما حمایت‌مان را از «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردیم و از همه خواستیم شرایط ضروری را به منظور اطمینان از این موضوع که در مسیر ارائه کمک‌های بشردوستانه تحریمی در کار نباشد، ایجاد کنند.»

وی مدعی شد: «از نظر سازمان ملل و اتحادیه اروپا این موضوع روشنی است که تحریم‌های ما در موضوع تسهیل کمک‌های بشردوستانه مشکل‌ساز نیستند البته ما از دیگر کشور‌هایی که تحریم‌هایی اعلام کرده‌اند هم خواسته‌ایم که (همانند اتحادیه اروپا) برای تجهیزات و اقلام پزشکی کشور‌های تحریم شده شامل کوبا، ایران، کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا، معافیت‌های بشردوستانه اعمال کنند تا تحریم‌ها مانع از ارسال کمک بشردوستانه نشوند.»

«آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا هم در این باره اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با ایجاد معافیت تحریمی برای دسترسی کشور‌های در حال توسعه به تجهیزات پزشکی و دارویی برای مقابله با کرونا موافقت کردند.

امریکا حداقل به خاطر سربازانش بترسد
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر شخصی خود نوشت: «ایالات متحده آمادگی ندارد که به رفع تحریم‌های ایران فکر کند. اصلاً ملاحظات بشردوستانه به کنار. این [رویکرد امریکا درباره تحریم‌های ایران]اصلاً واقع‌گرایانه نیست چرا که کووید۱۹ (ویروس کرونا) ممکن است به کشور‌های همسایه ایران سرایت یابد و روی ۷۰هزار نظامی ایالات متحده در منطقه و بسیاری از غیرنظامیان امریکایی هم تأثیر بگذارد.» این مقام روس به تأکید حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ایجاد اینستکس اقدامی مثبت، اما ناکافی است، اشاره کرد.

اولیانوف در توئیتی در این باره نوشت: «می‌خواهم این موضوع را اضافه کنم و فکر می‌کنم که گسترش دادن دامنه مشارکت کشور‌های عضو اینستکس به فراتر از مرز‌های اتحادیه اروپا به نفع همه است. اگر اینطور شود، در آن صورت دورنمای بازگشت ایران به پایبندی کاملش به برجام بسیار روشن‌تر خواهد بود.»

در همین حال حدود ۶۰ انجمن اجتماعی و جمعی در اسپانیا روز دوشنبه خواستار تعلیق تحریم‌های ونزوئلا، کوبا، ایران و فلسطین شدند تا کشور‌های نامبرده بتوانند با دسترسی به تجهیزات پزشکی ضروری، به خوبی با ویروس ناشناخته «کووید۱۹» مقابله کنند.

انجمن‌های سیاسی و اجتماعی اسپانیا درخواست خود برای تعلیق تحریم‌های یکجانبه از کشور‌های ایران، کوبا، ونزوئلا و فلسطین را به «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ریاست‌جمهوری و معاونت ریاست‌جمهوری اسپانیا و سفارتخانه‌های مربوطه ارسال کردند.

همچنین ۲۴ مقام و دیپلمات سابق، از جمله وزرای خارجه و خزانه‌داری اسبق امریکا و چهار دبیرکل پیشین ناتو، ضمن اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن نظام سلامت ایران زیر فشار حداکثری امریکا خواستار لغو تحریم‌هایی شده‌اند که واردات کالا‌های بشردوستانه را مختل کرده است.

بلومبرگ: تحریم مانع صادرات دارو است
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت که بر اساس ادعای وزارت خارجه ایالات متحده، کالا‌های بشردوستانه از جمله دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم‌ها معاف هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در تجارت ندارند، اما سال‌ها اقدامات تنبیهی علیه ایران، این کشور را برای بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی به یک مطرود تجاری تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش بلومبرگ، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی امریکا (OFAC) مدعی است که امریکا به طور مداوم استثنائات و مجوز‌های گسترده‌ای را برای پشتیبانی از معاملات بشردوستانه با ایران صادر کرده است، اما تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران نیز منجر به کاهش چشمگیر درآمد و تضعیف واحد پول ایران شد و این کشور را با منابع کمتری برای پرداخت حتی کالا‌هایی که تحریم نیستند مواجه کرد. این فشار همچنین دولت را مجبور کرده است که میزان ارز خارجی را که در اختیار واردکنندگان بخش خصوصی قرار می‌دهد به شدت محدود کند.

یکی از تأثیرات سیاست سختگیرانه امریکا کاهش تعداد تقاضای مجوز برای واردات برخی کالا‌های پزشکی به ایران است؛ کالا‌هایی که تحت پوشش مجوز عمومی OFAC قرار ندارند. (کالا‌هایی که تحت پوشش مجوز‌های عمومی هستند می‌توانند بدون هیچ‌گونه کاغذبازی اضافی به ایران صادر شوند.) طبق اعلام خزانه‌داری، چنین تقاضا‌هایی از ۲۲۰ مورد در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶ به ۳۶ مورد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ رسیده است که این آخرین رقمی است که در دسترس است.

بنابر این گزارش، واردات دارویی ایران از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ نسبت به سه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است، در حالی که ارزش محموله‌های کالا‌های بشردوستانه ارسالی از امریکا که مشمول تحریم نبوده‌اند در ماه فوریه به ۹/ ۳ میلیون دلار کاهش یافت که نشان می‌دهد- نسبت به فوریه ۲۰۱۶ -۸۸ درصد کاهش یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار