کد خبر: 1227308
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: آمریکا در واکنش به جنبش اعتراضی دانشجویانش علیه کشتار مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را قربانی خواهد کرد و احتمال بازداشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی لاهه در این چارچوب قابل درک است.

جوان آنلاین: حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: جنبش دانشجویی به‌عنوان یک مجموعه کنشگری می‌تواند به تغییر رفتار‌های سیاسی یک‌جانبه کشور‌های غربی نسبت به رخداد‌های جهان و شرق کمک کند؛ همچنانکه این جنبش در پایان‌دادن به جنگ آمریکا علیه ویتنام کاملا تاثیرگذار بود.

به گزارش فارس، وی در خصوص تنش‌های ایجاد شده در دانشگاه‌های آمریکا در مخالفت با رویکرد حمایتی کاخ سفید از تجاوزات و نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی، اظهارداشت: با گذشت نزدیک به ۷ ماه از کشتار مردم غزه و همراهی آشکار و پنهان غرب و نهاد‌های بین‌المللی با این نسل‌کشی گسل‌های جدیدی در آمریکا و اروپا برای ایجاد تغییرات اجتماعی وسیاسی به حرکت در آمده که قطعا فضای سیاسی این کشور‌ها را دگرگون خواهد ساخت.

جنبش دانشجویی در برابر پدیده بی‌تحرکی غرب نسبت به کشتار زنان و کودکان غزه به مفهوم خیزش و بیداری وجدان‌های آگاه بر‌ای پایان‌دادن به رفتار‌های دو‌گانه دولتمردان غربی تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این پدیده قطعا به یک شورش عمومی برای تغییر سیاست‌های کلی غرب نسبت به ملت‌های تحت ستم شرق منجر خواهد شد؛ تا جایی که یکی از متفکران عرب، جنبش دانشجویی امریکا و اروپا را به مفهوم «بهار غربی» تعبیر کرده است.

این جنبش در کانون‌های آموزشی و علمی آمریکا و اروپا که کانون نفوذ صهیونیست‌ها تلقی می‌شود، شکل گرفته و خروجی تاثیرگذاری بر مناسبات جهانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرکوب وحشیانه تظاهرات و اعتراضات دانشجویی در آمریکا و اروپا، چهره خشن و غیرانسانی از رفتار‌های تهاجمی پلیس و نهاد‌های دولتی نزد افکار عمومی ترسیم کرده و جایگاه این کشور‌ها را در نزد ملت‌های آزاده جهان متزلزل می‌کند. اکنون دو گزینه برای مهار این جنبش در مدار توجه دولتمردان آمریکا و کشور‌های اروپایی قرار دارد که هر دو به‌طور طبیعی هزینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای غرب به همراه دارد.

هانی‌زاده تصریح کرد: گزینه نخست این که رژیم صهیونیستی را در شرایط فعلی رها سازند تا دچار فرسایش و سقوط تدریجی شود و در پرتو آن شاکله جدیدی برای فضای امنیتی، سیاسی و نظامی منطقه تعریف شود. در این صورت خاورمیانه‌ای بدون وجود رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت و در مقابل، هم پیمان سنتی برخی رژیم‌های عربی با غرب تقویت می‌شود. این رویکرد حتما عملیاتی نیست؛ زیرا مهاجرت ۶ میلیون صهیونیست از اراضی اشغالی به سمت غرب پیامد‌های امنیتی، سیاسی و فرهنگی برای کشور‌های میزبان به دنبال دارد که غرب آماده پرداخت چنین هزینه سنگینی نیست.

وی ادامه داد: ساده‌ترین گزینه که محتمل به نظر می‌رسد، عبور از شخص «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه اوست که با توجه به تحرک دیوان کیفری لاهه این گزینه می‌تواند افکار عمومی جهان را آرام کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با نورنیوز بیان کرد: اکنون دیگر نتانیاهو، ایتمار بن‌گویر (وزیر امنیت ملی) و یوآف گالانت (وزیر دفاع) برای آمریکا و غرب محلی از اعراب ندارند و آنچه مهم است پایان‌دادن به بحران غزه و ورود به فضای جدید پس از این بحران است.

گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که سناریوی مربوط به جنگ کرواسی و کشتار مسلمانان بوسنی هرزگوین توسط صرب‌ها که در نهایت «اسلو بودان میلوشویچ» معروف به «قصاب بالکان» را دستگیر کرد و تحویل دادگاه بین‌المللی لاهه داد، در انتظار بنیامین نتانیاهو است.

وی در پایان گفت: در این صورت غرب با این حرکت نتانیاهو را قربانی خواهد کرد تا رژیم صهیونیستی را از سقوط تدریجی در باتلاق غزه نجات دهد. درواقع همان اتفاقی که در جریان معاهده «دیتون» در سال ۱۹۹۵ روی داد برای اسرائیل نیز متصور است؛ زیرا ادامه اعتراضات دانشجویی ممکن است به دوقطبی‌شدن جامعه نا همگون آمریکا و تشدید خشونت‌ها منجر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار