کد خبر: 992430
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
در حالی که آنفلوآنزا در امریکا ۱۶ هزار و در اروپا ۸۰ هزار نفر را کشته است، اما همچنان کرونا با ۲ هزار کشته در رسانه‌ها دست به دست می‌چرخد و به همه القای ترس کاذب می‌کند
صادق پارسا
سرویس جامعه جوان آنلاین: ۲۹ میلیون نفر مبتلا به آنفلوآنزا شده‌اند و از این بین ۱۶ هزار نفر هم جانشان را از دست داده‌اند. این آمار که از ابتدای فصل آنفلوآنزا رخ داده، مربوط به چین یا حتی ایران نیست بلکه در امریکا به وقوع پیوسته است! اما چرا از این «ویروس بسیارکشنده» هیچ تیتری در رسانه‌ها درشت نوشته نمی‌شود؟! یا چرا هیچ صحبتی از آمار مرگ‌و‌میر در ایالات متحده امریکا در شبکه‌های مجازی دست به دست نمی‌چرخد؟! درست است که باید مراقب کرونا و شیوعش بود، اما این همه بزرگ‌نمایی از این ویروس در کنار هیچ‌نمایی از دیگر مرگ و میر‌ها به وسیله سایر ویروس‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آنفلوآنزا فقط در امریکا چند ده هزار قربانی نگرفته و در اروپا هم قتل عامی به راه انداخته است، ولی الان حتی جست‌وجوی گوگل هم ووهان چین، قم و گیلان ایران را به مخاطبانش به عنوان نتیجه مرگ و میر در اثر ویروس ارائه می‌دهد! بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا درمان می‌شوند و قریب به ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا هم اساساً نیازی به درمان خاصی ندارند، اما این آمار راجع به آنفلوآنزا این‌گونه نیست، ولی باز هم این کروناست که تیتر یک است. آنفلوآنزا حتی کودک‌کشی هم به راه انداخته، ولی باز هم کرونا بیشتر گریبانگیر سالمندان است و در افواه و اذهان جا خشک کرده است.

ویروس تنفسی «کووید۱۹» موسوم به کرونا و شمار مبتلایان و قربانیان آن در هفته‌ها و ماه‌های اخیر درصدر اخبار جهان جای گرفته و وحشت و هراس گسترده‌ای را در پی داشته است؛ ویروسی که از «ووهان»، قطب حمل‌و‌نقل چین آغاز شد، اما آنچه در مورد این ویروس و مسائل اطراف آن جلب توجه می‌کند، نخست هراس و وحشتی است که در میان مردم جهان به وجود آمده و دوم شایعات در مورد این بیماری است. این اتفاقات در حالی است که جهان دست‌کم در دهه‌های اخیر ویروس‌های به مراتب کشنده‌تری را شاهد بوده که شمار زیادی از افراد را به کام مرگ کشانده که یک نمونه آن آنفلوآنزاست؛ بیماری ویروسی «آنفلوآنزا» در سراسر جهان سالانه صد‌ها هزار نفر را قربانی می‌کند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید۱۹ شکل جدیدی از کرونا ویروس است که در خانواده ویروس‌های تنفسی «مرس» و «سارس» و سایر سرماخوردگی‌های معمولی قرار می‌گیرد. این بیماری که با علائمی مشابه سرماخوردگی معمولی یا آنفلوآنزا که به مراتب شایع‌تر از کووید ۱۹ هستند، آغاز می‌شود و دارای علائم دیگری مانند تب، تنگی نفس و سرفه است که در موارد حادتر به سینه پهلو یا همان عفونت ریه یا مشکلات تنفسی منجر می‌شود، اما به اذعان سازمان بهداشت جهانی نکته مهم در مورد این بیماری کشنده بودن آن در موارد «بسیار نادر» است.

بهبودی قطعی ۲۵ هزار نفر از کرونا
تاکنون ۷۷ هزار و ۱۵۰ نفر در چین به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲ هزار و ۴۹۵ نفرشان جان خود را از دست داده‌اند؛ از ۲ هزار و ۲۱۳ نفر مبتلا به این ویروس در سراسر جهان نیز «ژاپن»، «کره جنوبی»، «ایتالیا»، «سنگاپور» و «هنگ‌کنگ» بالاترین میزان مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. آمار تلفات کووید۱۹ در دو ماه گذشته در سراسر جهان ۲۷نفر بوده است. از ابتدای پیدایش کرونا در ووهان و در بدبینانه‌ترین حالت هم حدود ۲ هزار نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند، اما نکته قابل تأمل بهبودی قطعی ۲۴ هزار و ۹۴۰ نفر از کرونا بوده است. همچنین براساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های چین، ۱۴درصد افراد آلوده شده به ویروس کووید۱۹، در گروه سنی بالای ۸۰ سال جانشان را از دست داده‌اند و این در حالی است که تنها ۵/۰ درصد از افراد زیر ۴۰سال از این ویروس جان باخته‌اند.

مرگبارترین ویروس‌ها
درصد بسیار پایین کشندگی کرونا در حالی است که چندین ویروس دیگر کشنده‌تر از کرونا بوده‌اند، اما هیچ‌گاه به اندازه کووید ۱۹ در رسانه‌ها مطرح نبوده‌اند. بیماری‌های مرگبارتر از کووید ۱۹ که در سال‌های اخیر جان انسان‌ها را تهدید کرده‌اند، عبارتند از:

- آبولا در دهه ۱۹۷۰ با احتمال مرگ ۹۰ درصد مبتلایان
- تب کریمه‌کنگو در دهه ۱۹۹۰ با احتمال مرگ ۴۰درصد مبتلایان
- سارس در دهه ۲۰۰۰ با احتمال ۳۰ درصد مرگ مبتلایان
- مرس در دهه ۲۰۱۰ با احتمال مرگ ۳۰ درصد مبتلایان

کودک‌کشی آنفلوآنزا در امریکا
مرکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده (CDC) اعلام کرده که سالانه هزاران نفر در این کشور جان خود را به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فصلی از دست می‌دهند و این میزان در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ هزار نفر بود که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین به اذعان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، تعداد اعلام شده به دلیل شیوع گسترده آنفلوآنزا دقیق نبوده و دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در گواهی مرگ ذکر نشده است. تنها در سال جاری ۱۰۵ کودک در امریکا جان خود را به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا از دست داده‌اند که رکوردی بی‌سابقه بوده است و از سوی دیگر ۲۶ میلیون امریکایی در سال جاری به این بیماری مبتلا شده‌اند.

۸۰ هزار کشته آنفلوآنزایی در اروپا
علاوه بر امریکا، فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ اروپا طولانی‌ترین دوره در یک دهه گذشته بوده و ۲۱ هفته به طول انجامیده است. در این دوره ۹/۴۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۶۴۷ هزار نفر آنان در بیمارستان بستری و ۶۱ هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. آنفلوآنزا در فصل گذشته در اروپا ۷۹ هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشته بود.

سابقه آنفلوآنزا بسیار بدتر از کروناست. آنفلوآنزای ۱۹۱۸ اسپانیا بدترین فاجعه قرن بیستم بود که تلفاتی به مراتب بیشتر از جنگ جهانی اول داشت. شیوع و تلفات ناشی از این بیماری به حدی بود که لقب کشنده‌ترین بیماری همه گیر تاریخ مدرن را به آنفلوآنزا داد. این ویروس در سال ۱۹۱۸ حدود ۵۰۰ میلیون نفر از مردم سراسر جهان معادل یک سوم جمعیت کره زمین را آلوده کرد.

اهمیت آمار مذکور زمانی بهتر درک می‌شود که نسبت مبتلایان به آنفلوآنزا و کووید۱۹ را به نسبت جمعیت جغرافیای سرزمین مبتلابه بسنجیم. نسبت تلفات ناشی از کووید۱۹ به جمعیت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیونی چین رقمی حدود ۰۰۲/ ۰ درصد و نسبت تلفات ناشی از آنفلوآنزا در امریکا در قیاس با جمعیتش ۲ /۰ درصد است.

پشت رسانه‌ها و شایعات چه خبر است؟!
شاید یکی از دلایل دست‌به‌دست شدن کرونا رغم آمار‌کشندگی بسیار پایینش در مقایسه با سایر ویروس‌ها، سیطره شبکه‌های مجازی در دو سه سال اخیر است، اما قطعاً این همه ماجرا نیست. ترسی و شایعه‌ای که درباره کرونا شکل گرفته، لااقل قدری عجیب به نظر می‌رسد. آنچه تعجب را بیشتر می‌کند، بایکوت خبری مرگ و میر‌های ویروسی در امریکا و اروپاست. همانقدر که باید مراقب کرونا بود، بیشتر از آن باید نسبت به پروپاگاندای کرونایی هوشیار بود؛ آنجا که شایعات هم جولان می‌دهند و اضطراب‌ها تصاعدی منتشر می‌شوند و اذهان را مشوش‌تر از آنچه باید باشد، می‌کنند. در چنین شرایطی، ترس کرونایی باعث می‌شود دست و بال همه برای مقابله با کرونا بسته شود و اوضاع قابل کنترل، غیرقابل کنترل شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
0
0
شما همه چیز را تحت پوشش تئوری توطئه می بینید . کرونا یک بیماری نوپدید است . درضمن چیزی که در آنفلونزا می کشد اکثراً عوارض ثانویه است ولی کرونا خودش کشنده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار