کد خبر: 991487
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
نتایج انتخابات افغانستان با ۵ ماه تأخیر اعلام شد
نتیجه انتخابات افغانستان با یک تأخیر شش ماهه اعلام شد و اشرف غنی با ۹۲۳ هزار رأی برای دومین بار رئیس‌جمهور افغانستان ماند. نتایج انتخابات تنها دو روز بعد از کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شده که گفته می‌شود اشرف غنی در آن، توافق امریکا با طالبان را پذیرفته است.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کمیسیون مرکزی انتخابات در افغانستان دیروز بعد از چند ماه کش و قوس، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد که اشرف غنی احمدزی دوباره به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شده است. براساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات افغانستان، اشرف غنی با کسب ۴۶/ ۵۰ درصد آرا رئیس‌جمهور افغانستان شده است. حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات دیروز گفت که از مجموع یک‌میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۴۸ رأی، اشرف غنی با به دست آوردن ۹۲۳هزار و ۵۹۲ رأی که معادل ۴۶ /۵۰ درصد می‌شود برنده انتخابات ریاست جمهوری است. کل واجدین شرایط انتخابات در افغانستان ۱۳ میلیون نفر بوده است.

هرچه بادا باد!
بر اساس اعلام کمیسیون مرکز انتخابات، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی نیز با اخذ ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رأی معادل ۵۲/۳۹ درصد کل آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. عبدالله عبدالله دیروز بلافاصله پس از اعلام نتایج اعلام کرد که آن را نمی‌پذیرد و خواهان رسیدگی به «تقلب در انتخابات» است. پیش از اعلام رسمی نتایج نیز، تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، با خروج از روند اعلام نتایج انتخابات، اعلام کرده بود که کمیسیون انتخابات و هرگونه نتیجه‌ای که قرار است این کمیسیون اعلام کند، مشروعیت ندارد. به گزارش خبرگزاری جمهوری افغانستان، فضل‌احمد معنوی، عضو ارشد تیم ثبات و همگرایی بعدازظهر دیروز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما از روند بیرون شدیم. نه نهادی به نام کمیسیون نزد ما مشروعیت دارد و نه نتیجه‌ای را که اعلان می‌کند. دلایل عدم مشروعیت هم «اظهرمن‌الشمس» است. گذشت زمان به همه این بی‌عدالتی‌ها پاسخ می‌دهد.»‌معنوی گفته که چیزی را که نمی‌خواستیم، به انجام آن درناگزیری قرار گرفتیم: «زیاد تلاش کردیم، پروسه‌محور پیش برویم. به نهاد‌ها «حداقل» اعتماد کنیم، اما دیده می‌شود در اینجا منطق و اصول جواب نمی‌دهد. صبر و شکیبایی در حال پایان یافتن است. در نهایت کار بدانجا کشید که بگویم بایستیم، هر چه بادا باد!» کریم خلیلی دیگر عضو برجسته تیم ثبات و همگرایی نیز تأکید کرده که نتایج تقلبی انتخابات پذیرفتنی نیست و در این صورت حکومت موازی اعلام خواهد کرد. با این حال، دیروز «فریدون خزون» سخنگوی تیم ثبات و همگرایی در گفتگو با فارس، هرچند گفت که «این نتیجه را نمی‌پذیریم»‌ولی تأکید کرد: «از راه‌های قانونی به دنبال احقاق حقوق خود خواهیم بود.»‌وی گفت: «به گزینه حکومت موازی که چندی پیش از سوی برخی سیاسیون مطرح شد، متوسل نمی‌شویم، اما اگر مجبور شویم آن را روی میز می‌آوریم.» پیش از این، اواخر هفته قبل ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در جوزجان گفته بود که در صورت اعلام نتایج تقلبی انتخابات، حکومت موازی به رهبری عبدالله اعلام خواهد کرد.

عدم امضای مناقشه‌برانگیز
دیروز ساعتی بعد از اعلام نتیجه انتخابات، سندی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد «مولانا عبدالله» از اعضای ارشد کمیسیون انتخابات افغانستان درباره چگونگی روند بازشماری آرا اعتراض داشته است. مولانا عبدالله گفته که بیانیه کمیته انتخابات افغانستان خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی و خلاف ماده ۶۵ قانون انتخابات همچنین خلاف ماده ۱۹ قانون تعدیل انتخابات است بنابراین آن را امضا نمی‌کند. با این حال، حکومت افغانستان در واکنش به بحث‌هایی که درباره اعلام حکومت موازی از سوی تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، مطرح شده، گفته که طرف‌ها باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری که روز سه شنبه در کابل صحبت می‌کرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع حکومت در خصوص احتمال اعلام حکومت موازی از سوی تیم ثبات و همگرایی تأکید کرده که طرف‌های انتخاباتی باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند. صدیقی افزود که بر مبنای قانون اساسی انتقال قدرت تنها بر اساس اراده سیاسی مردم افغانستان صورت می‌گیرد و باید تمام طرف‌های ذی‌دخل به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

نقش صلح با طالبان در نتیجه انتخابات؟!
اعلام نتایج انتخابات افغانستان تنها دو روز بعد از ملاقات اشرف غنی با مایک اسپر، وزیر دفاع امریکا انجام شده، دیداری که در آن زلمای خلیل‌زاد، نماینده امریکا در مذاکرات صلح افغانستان هم حضور داشت. اسپر بعد از این ملاقات گفت: «ما حداقل یک ساعت با رئیس‌جمهور غنی صحبت کردیم. من فکر می‌کنم او از توافقنامه پشتیبانی می‌کند و موافقت می‌کند. همه افغان‌ها باید دور هم جمع شوند تا به توافق همه‌جانبه و پایدار برسند.» اشرف غنی در آن دیدار، هرچند درباره پایبند بودن طالبان به توافق ابراز تردید کرد و درباره استفاده طالبان از صلح به عنوان «راهبرد اسب تروا» اظهار نگرانی کرد، ولی گفت که در یک دوره موسوم به «کاهش تنش» (نه آتش‌بس) تعهد طالبان برای صلح آزمایش خواهد شد. دیروز هم معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس «۴۰ سال میزبانی مهاجرین افغان در پاکستان» هرچند تأکید کرد که امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان به تنهایی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، ولی گفت که صلح میان دولت افغانستان و طالبان به عنوان «بخش اصلی» این روند است. این عضو ارشد دولت افغانستان با ابراز امیدواری برای آغاز گفتگو‌های مستقیم با طالبان پس از امضای توافقنامه این گروه با امریکا، تصریح کرد که افغانستان بدون مشارکت پاکستان، نمی‌تواند به صلح دست یابد. وی همچنین تصریح کرد که تصویب نهایی صلح از صلاحیت‌های ملت افغانستان است و آن‌ها باید از طریق پارلمان، لویه‌جرگه یا رفراندوم در مورد آن تصمیم بگیرند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان هم دیروز خطاب به فرماندهان ارتش افغانستان گفت: «فرصتی که برای صلح فراهم شده نتیجه مبارزه و قهرمانی نیرو‌های امنیتی است و ایستادگی نیرو‌های امنیتی در دو سال گذشته سبب شده گروه طالبان به اهداف خود دست نیابد.» رئیس‌جمهور افغانستان تأکید کرد: «موضع‌گیری ما برای پایان جنگ سبب شد این فرصت فراهم شود تا طالبان بپذیرد که خشونت‌ها را کاهش می‌دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار