کد خبر: 983885
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
چند نفرمان در مواجهه با مشکلات درست عمل می‌کنیم
برخی هنگام مواجه شدن با مسئله‌ای خواه کوچک یا بزرگ، سر به پایین می‌اندازند و دندانی به هم می‌فشارند و چهره‌ای برافروخته و آشفته به خود می‌گیرند و با حالتی عصبی مثل فردی که در اتاقی کوچک زندانی شده و سعی در ضربه زدن به توپی را دارد که می‌داند این توپ هنگام بازگشت به خودش اصابت خواهد کرد، رفتار می‌کنند.
مهدیه عظیم‌لو
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: هنگامی که با مسئله یا مشکلی مواجه می‌شدم، چهره‌ای مهربان همراه با آرامشی ذاتی که همیشه نسبت به اطرافیان با عطوفت و دلسوزی برخورد می‌کرد، مقابل چشمانم ظاهر می‌شد. خواهرم را می‌گویم. در خانه گاهی اوقات با نام خانم حل‌کننده مسائل! خطابش می‌کنیم، چون او همیشه می‌داند چطور با مسائل و مشکلات زندگی برخورد کند و کنار بیاید.

مسائل و مشکلات مختلف از لحاظ بزرگی یا کوچکی از مواردی هستند که همه ما بار‌ها و بار‌ها با آن روبه رو می‌شویم. برخی از آن‌ها کوچک و ساده بوده و برخی دیگر هم بزرگ و پیچیده هستند. مصائب ازدواج، حفظ خانواده سالم، یافتن شغل و داشتن شغل با درآمد کم، بیماری، پیچ و خم‌های زندگی اجتماعی و... همه و همه از جمله مسائل و مشکلاتی هستند که هر فردی بنا بر شرایط و موقعیت اجتماعی یا فردی که در آن قرار دارد با آن‌ها مواجه می‌شود.

به راستی چه تعداد از افراد هستند که در جامعه کنونی و زندگی اجتماعی یا فردی در برخورد با مسائلی که برایشان پیش می‌آید از کاه، کوه نمی‌سازند و تنها صورت مسئله را پاک نکرده و مسائل موجود را اصولی حل می‌کنند؟ چرا می‌گوییم اصولی؟ به این خاطر که اگر مشکلی با تفکر، تدبیر و از ریشه برطرف شود، دیگر تکرار نمی‌شود یا اینکه دفعه بعد خیلی سطحی‌تر و کوچک‌تر بروز پیدا می‌کند.

برخی هنگام مواجه شدن با مسئله‌ای خواه کوچک یا بزرگ، سر به پایین می‌اندازند و دندانی به هم می‌فشارند و چهره‌ای برافروخته و آشفته به خود می‌گیرند و با حالتی عصبی مثل فردی که در اتاقی کوچک زندانی شده و سعی در ضربه زدن به توپی را دارد که می‌داند این توپ هنگام بازگشت به خودش اصابت خواهد کرد، رفتار می‌کنند. این را از این بابت می‌گوییم که ما زمان برخورد با مسئله‌ای به هر نحوی عمل کنیم در ابتدا خودمان تحت تاثیر آن تصمیم خواه درست یا غلط قرار می‌گیریم.

در مقابل افرادی هم هستند که در وهله اول با حفظ آرامش و تسلط بر اوضاع، با تفکر و تعقل رفتار می‌کنند و در تلاش هستند تا علل بروز مسئله را جست‌وجو کرده و درصدد رفع و حل منطقی آن برآیند. با نگاهی عمیق‌تر به موضوع حل مسئله در رابطه بین فردی به نظر می‌رسد که این بهترین کار باشد که در ابتدا افراد تلاش کنند تا با حفظ آرامش و کنترل خود و همچنین اوضاع و شرایط، یک تعریف دقیق و درست از میزان مسئله پیش آمده (از این لحاظ که ساده است یا پیچیده) داشته باشند که مسلماً اگر مسئله ساده باشد حل آن هم راحت‌تر خواهد بود؛ چراکه با کمی تفکر و تعقل و باز گذاشتن در‌های گفت‌وگوی متقابل هم می‌توانند به راحتی مسئله پیش آمده را حل کنند.

در ابتدای راه می‌توان این فرمول را در برخورد با مسائل پیچیده هم تعمیم داد. چرا می‌گوییم در ابتدای راه؟ چون اگر افراد این آگاهی را داشته باشند که در موضوعات پیچیده و مشکل به یک روانشناس، مشاور و شخص متخصص و متعهد مراجعه کنند و با گرفتن مشورت از او کمک بخواهند، بسیاری از مشکلات و مسائل، حل خواهد شد. به این خاطر که شخص متخصص مسئله را ریشه‌ای و اساسی برطرف می‌کند.
این روان‌شناس یا همان فرد متخصص با دادن راهکار و فراهم آوردن یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده قطعاً کمک شایانی به افرادی که با مهارت‌های حل مسائل آشنا نیستند، می‌کند. چون او اشراف کامل به این عدم‌توانایی افراد گرفتار و سردرگم در مشکلات دارد و بی‌شک هدفش رفع مشکلات و بهبود زندگی فردی و اجتماعی این قبیل افراد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار