کد خبر: 983486
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان:
سید رسول رنجبران، با تاکید بر ضرورت شفاف شدن بودجه دولت ها گفت: بودجه باید به گونه ای باشد که عامه مردم و فعالان اقتصادی بتوانند با توجه به آن، مسیر راه آینده در زندگی روزمره و کسب و کار خود را ترسیم کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این جلسه که به بررسی بودجه سال 1399 اختصاص یافت، غلامرضا اخوان فرید همدلی و اتحاد میان همه افراد جامعه به ویژه دست اندرکاران حوزه اقتصاد را در بهبود شرایط اقتصادی موجود کشور و نجات از بحران ها موثر دانست و افزود: این امر در تبدیل تهدیدها به فرصت حایز اهمیت بوده و با تلاش و کوشش می توان خلاهای ایجاد شده ناشی از عدم امکان صادرات نفت و تحریم ها را برطرف کرد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: تمرکز بر تولید داخلی، تهدیدها و مشکلات موجود را برطرف خواهد ساخت.

اخوان فرید در ادامه با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده حدود 50 هزار میلیارد تومان به فروش اموال مازاد دولتی اختصاص یافته، عزم جدی دولتمردان در تحقق این امر را مهم ارزیابی و بر استفاده بهینه از اموال غیرمنقول استان در جهت سرمایه گذاری در امور مهمی چون بخش گردشگری تاکید کرد.

در ادامه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال 98 حداقل با کسری 60 هزار میلیاردی در سرجمع بودجه مواجه هستیم، گفت: بخش عمده این کسری بودجه در بخش واگذاری دارایی های سرمایه ای از جمله فروش نفت و میعانات گازی بوده است.

نعمت الله اکبری افزود: این عدم تحقق منابع بودجه، آثار خود را در تخصیص اعتبارات تملک های دارایی- چه ملی و چه استانی- نشان خواهد داد. 

وی افزود: در بخش اعتبارات تملک دارایی تا به امروز در سطح استان اصفهان در نفت 10.8 درصد، در اعتبارات استانی 40 درصد و در اعتبارات توازن حدود 30 درصد تخصیص گرفته ایم.

اکبری از عدم افزایش حامل های انرژی در بودجه سال آینده خبر داد و افزود: لایحه بودجه پس از اصلاحیه از سوی سازمان بودجه با رقم 484 هزار میلیارد تومانی تقدیم دولت شد و بودجه سال 99 با رشد 8 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه است.

وی با بیان اینکه در بودجه سه منبع اصلی برای تامین درآمد شامل درآمدهای عمومی، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی وجود دارد، گفت: بیشترین امید دولت در تامین درآمد از محل واگذاری دارایی های مالی بوده و در این بخش می توان حداکثر 50 هزار میلیارد تومان اوراق و اسناد منتشر کرد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: پیش بینی  می شود از محل فروش دارایی ها بتوان رقم 45 هزار میلیارد تومان را به نزدیک 114 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

اکبری با بیان اینکه در بخش درآمدهای عمومی دولت مقرر شده با تمرکز بر فرار مالیاتی، رقم این بخش از 140 هزار میلیارد به 179 هزار میلیارد تومان افزایش یابد، افزود: استان اصفهان پس از تهران که حدود 55 درصد مالیات کشور را به خود اختصاص داده، با نزدیک به 7 درصد در رتبه دوم پرداخت مالیات قرار گرفته است.

وی افزایش پرداخت مالیات استان اصفهان در بودجه سال 99 را 15 درصد بیان کرد و گفت:  این در حالی است که متوسط افزایش مالیات استان های کشور 25 درصد و سهم عمرانی استان نیز با رشد 46 درصدی روبه رو بوده است.

اکبری با اشاره به اینکه استان اصفهان جایگاه شایسته ای در وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات استانی ندارد، گفت: ما به دنبال ارتقای جایگاه استان در سرجمع ردیف های بودجه کشور هستیم.

وی در ادامه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی استان و همچنین واگذاری دارایی های مازاد دستگاه های اجرایی را محل خوبی برای راه اندازی پروژه های نیمه تمام استان دانست و تاکید کرد: لازم است نگاه تراکم و تمرکززدایی بخصوص از بخش واگذاری منابع دارایی برداشته و این منابع در داخل استان هزینه شود.

در ادامه سید رسول رنجبران، با تاکید بر ضرورت شفاف شدن بودجه دولت ها گفت: بودجه باید به گونه ای باشد که عامه مردم و فعالان اقتصادی بتوانند با توجه به آن، مسیر راه آینده در زندگی روزمره و کسب و کار خود را ترسیم کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواستار شفاف سازی یارانه های پنهان بودجه شد و افزود: یارانه های مذکور، نفس فعالان اقتصادی را که می خواهند سالم و بر اساس ضوابط تعیین شده حرکت کنند، گرفته است.

رنجبران ادامه داد: شایسته است برای روبه رو نشدن با کسری بودجه از دانش فرهیختگان و نخبگان اقتصادی استفاده شود. وی در پایان سخنان خود از برگزاری جلساتی با رئیس اینستکس، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر امور خارجه و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آلمان خبر داد و ابراز امیدواری نمود که اولین عملیات اینستکس از ژانویه آغاز شود.

در ادامه بهنام ابراهیمی، مدیر واحد بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز به ارایه گزارشی در خصوص بودجه پیشنهادی سال 99 پرداخت و تصریح کرد: استان اصفهان 7 درصد منابع بودجه سال 99 را به خود اختصاص داده است و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد نسبت بودجه عمرانی استان اصفهان به سهم استان در تامین منابع بودجه ای دولت بسیار ناچیز است و به منظور توسعه اقتصاد استان و کمک به کاهش نرخ بیکاری نیازمند افزایش قابل توجه این نسبت هستیم. وی افزود: در حالی بودجه عمرانی نسبت به منابع استان اصفهان در سال آینده 12.7 درصد است که این رقم در استان هایی مانند فارس و آذربایجان شرقی به ترتیب 61 و 38 درصد است.

ابراهیمی سهم اعتبارات استان اصفهان در بودجه سال 99 را نسبت به نیاز و ظرفیت های موجود در این استان ناچیز دانست و خواستار افزایش این سهم متناسب با سهم اصفهان در تامین درآمدهای مالیاتی و سایر منابع بودجه ای دولت شد.

وی در پایان اصلاح مواد 38 و 217 قانون مالیات های مستقیم، اصلاح آیین نامه اجرایی ماده 50 قانون تامین اجتماعی، بازنگری در درآمدهای حاصل از جرایم برای تمام دستگاه های اجرایی اقتصادی و همچنین بازنگری اصلاح تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم را در قانون بودجه سال 99 به منظور کمک به بهبود محیط کسب و کار کشور خواستار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار