کد خبر: 982752
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
واکنش روسیه به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در تحریم «نورد استریم‌۲» به همراه انتقاد‌های صریح اروپا به ویژه آلمان باعث شده ترامپ علاوه بر تقابل با روسیه با جبهه‌ای از متحدان اروپایی مواجه شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ لایحه بودجه نظامی سال آینده این کشور را که مورد تأیید کنگره نیز قرار گرفته بود، در مراسمی در کاخ سفید امضا و به قانون تبدیل کرد. بودجه‌ای که در بخشی از آن به تحریم شرکت‌های مشارکت‌کننده در نورد استریم ۲ اشاره شده است. به این ترتیب هر شرکتی که به «گازپروم» روسیه در تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به اروپا کمک کند، تحریم خواهد شد. در قانون بودجه امریکا، از دولت خواسته شده که ظرف ۶۰ روز شرکت‌های مشارکت‌کننده در پروژه نورد استریم ۲ را شناسایی کند و آن‌ها را تحریم کند.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در واکنش به چنین اقدامی، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که مسکو فارغ از تحریم‌های هر کشور یا سازمان و اتحادیه‌ای، پروژه‌های اقتصادی خود را اجرا می‌کند. روسیه با بیان اینکه امریکا با تحریم این خط لوله می‌خواهد گاز مایع خود را به اجبار به اروپا بفروشد، تصریح کرد که واشنگتن قصد دارد، مانع از توسعه اقتصاد اروپا شود و می‌خواهد توان رقابتی آن را تضعیف کند.

امریکا نمی‌تواند رقابت جهانی را تحمل کند
روسیه پیش‌تر هم در برابر تحریم امریکا ساکت نمانده بود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز چهار شنبه طی نشست خبری در کرملین، ضمن محکوم کردن تصویب تحریم نورد استریم ۲ ذیل لایحه بودجه نظامی سال ۲۰۲۰ امریکا گفت: «این خط لوله فارغ از محدودیت‌ها در زمان مقرر تکمیل خواهد شد.» وی تحریم امریکا بر خط لوله انتقال گاز به اروپا را «نمونه‌ای کامل» از رقابت ناعادلانه دانست و گفت که واشنگتن با این کار، گاز گران‌تری را به اروپا تحمیل کرده است. سخنگوی کرملین همچنین افزود که مسکو و اروپا با تحریم‌های امریکا بر خط لوله نورد استریم ۲ مخالف هستند، زیرا آن را مخالف قوانین بین‌المللی می‌دانند. همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که اقدام امریکا در تحریم این پروژه نشان داد که واشنگتن از چه روش‌هایی برای جلوگیری از توسعه اقتصاد دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند. وی افزود: «کشوری با بدهی ملی ۲۲ تریلیون دلار، کشور‌های معتبر را از توسعه بخش‌های اصلی اقتصادشان باز می‌دارد. تفکر حیات امریکایی نمی‌تواند رقابت جهانی را برتابد.»

با اجرایی و نهایی شدن نورد استریم ۲، روسیه این امکان را خواهد یافت که با استفاده از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین، گاز طبیعی خود را به آلمان برساند. واشنگتن به همراه دو متحد خود در اروپا یعنی اوکراین و لهستان، این پروژه را عاملی برای افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه و تقویت نفوذ مسکو در اروپا می‌دانند.

برلین در خط مقدم جبهه‌گیری
در صورت اجرایی شدن این پروژه، میزان انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان به دو برابر ظرفیت کنونی افزایش پیدا خواهد کرد. روشن است که آلمان بیش از همه از کارشکنی در روند تکمیل نورداستریم ضرر خواهد کرد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز چهار شنبه در واکنش به این اقدام امریکا گفت: «مخالف تحریم‌های امریکا با تأثیرات فراسرزمینی هستم. محدودیت‌های اخیر بر مذاکرات انتقال گاز میان روسیه و اوکراین تأثیر منفی می‌گذارد.» علاوه بر مرکل، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در موضع‌گیری شدیدتری چنین اقدامی را به منزله دخالت در قدرت تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا ارزیابی کرده است. همچنین کمیته آلمانی روابط اقتصادی شرق اروپا با صدور بیانیه‌ای از بروکسل خواست تا تدابیر لازم را برای محافظت از این پروژه در برابر تحریم‌های امریکا اتخاذ کند. در بیانیه‌ای که به این منظور صادر شده آمده است: «اروپا باید فوراً در برابر امریکا به اقدامی مبادرت ورزیده و مداخلات خارجی در امور داخلی اروپا را جبران کند. دولت فدرال آلمان نیز باید موضوع مذکور را در اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار دهد.» اتحادیه اروپا نیز در مخالفت با این تصمیم ترامپ، اعلام کرده است که تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های اروپایی در انحصار کشور‌های اروپایی است.

به‌رغم اقدامات امریکا، گروه مسئول اجرای پروژه نورد استریم۲ روز شنبه ضمن اعلام توقف فعالیت پیمانکار سوئیسی- هلندی، خاطرنشان کرد که هرچه زودتر این خط لوله را برای افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا تکمیل می‌کند. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تکمیل این پروژه برای امنیت انرژی اروپا ضروری است. ما به‌همراه شرکت‌های حامی این پروژه در زمینه اتمام آن در سریع‌ترین زمان ممکن پیش خواهیم رفت.»

پروژه اول خط لوله موسوم به «ترک استریم» برای انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا و پروژه دوم نورد استریم ۲ برای انتقال گاز روسیه به آلمان است. نورد استریم ۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه داشته است و همزمان، امریکا «ترک استریم» را نیز با اعمال محدودیت‌هایی هدف تحریم قرار داده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به شدت به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: «امریکا می‌گوید خط لوله ترک استریم را تحریم می‌کند. این نقض کامل حقوق ماست و آنکارا چنین اقدامی را تلافی خواهد کرد. امریکا می‌گوید خط لوله ترک استریم را تحریم می‌کند. این نقض کامل حقوق ماست و آنکارا چنین اقدامی را تلافی خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار