کد خبر: 982227
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
در آستانه پایان مهلت قانونی انتخاب نخست‌وزیر انجام شد
در بحبوحه انسداد سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر عراق، رئیس پارلمان این کشور به طور مخفیانه راهی واشنگتن شده است؛ سفری که همزمان با تحرکات خزنده امریکا برای روی کار آوردن نخست‌وزیر وابسته به خود در بغداد انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش فراکسیون‌های عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید هر روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد و دست‌های پنهان و مداخله‌جویانه امریکا بر تشدید بحران سیاسی در این کشور افزوده است. پس از آنکه برخی نمایندگان عراق از تحرکات مشکوک واشنگتن برای تأثیرگذاری در روند انتخاب نخست‌وزیر پرده برداشتند، دیروز اعلام شد که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق سفری غیرمنتظره به واشنگتن داشته است. سفری که هیچ یک از مقامات بغداد از آن مطلع نبوده‌اند. حنین القدو، نماینده ائتلاف الفتح، در پارلمان عراق در گفتگو با پایگاه المعلومه گفت: «سفر رئیس پارلمان عراق به واشنگتن در فضایی کاملاً محرمانه صورت گرفت و ما تنها پس از بازگشت دوشنبه‌شب او به بغداد در جریان قرار گرفتیم. این سفر برای همه غافلگیرکننده بود». القدو گفت: «شرایطی که اکنون عراق در آن قرار دارد بسیار دشوار و حساس است و در این سفر، آینده روند سیاسی کشور و شخصیت نخست‌وزیر آتی مورد بحث گرفته است. این سفر‌های نیرو‌های سیاسی کشور به‌ویژه اگر از پیش اعلام نشده باشد، مشکوک است». باسم خشان، عضو مستقل پارلمان عراق پیش‌تر الحلبوسی را اصلی‌ترین طرف نفع‌برنده از بحران جاری کشور و دولت مستعفی عادل عبدالمهدی معرفی کرده بود. سفر الحلبوسی به واشنگتن، درحالی است که فردا (پنج‌شنبه) مهلت قانونی انتخابات نخست‌وزیر عراق به پایان می‌رسد و در صورت به توافق نرسیدن جریان‌های سیاسی این کشور بر سر نامزد موردنظر، برهم صالح، رئیس‌جمهور شخصا مسئولیت‌های نخست‌وزیر را برعهده خواهد گرفت. هیچ کدام از جریان‌های سیاسی عراق بر سر نامزد مشترک، اتفاق نظر ندارند و همین مسئله به انسداد سیاسی در این کشور دامن زده است.

در روز‌های اخیر گزارش‌های زیادی منتشر شده است که امریکا به دنبال تأثیرگذاری بر نحوه انتخاب نخست‌وزیر در عراق است و تلاش می‌کند فرد مورد نظر خود را روی کار بیاورد. مقامات امریکایی که در ابتدای شروع اعتراضات در عراق، محتاطانه با این موضوع برخورد می‌کردند، الآن به صراحت از ادامه اعتراضات حمایت می‌کنند و به تشدید خشونت‌ها در این کشور دامن می‌زنند. یک مسئول وزارت خارجه امریکا از تظاهرکنندگان عراقی خواست به تماس و ارتباط با این کشور ادامه بدهند. به گزارش شبکه الحره، این مقام گفت: «اگر یکی از شما وارد زندان شد، بدانید که تنها نیستید. اگر مطبوعات یا وزیر امور خارجه امریکا نام یک زندانی را ذکر می‌کنند، منظور، تمامی زندانیان هستند و آن‌ها شخص خاصی را مدنظر ندارند». امریکا به همراه عربستان سعودی از معترضان عراقی به شدت حمایت می‌کند و با هدایت جریان‌های نفوذی در بین معترضان سعی دارد از ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی در عراق به نفع خود بهره‌برداری کند. واشنگتن در تلاش است فردی مطیع و وابسته به خود در عراق بر مسند نخست‌وزیری قرار گیرد که دستورات امریکایی‌ها را اجرا کند.

امریکایی‌ها به دنبال اشخاصی هستند که وابستگی زیادی به غرب داشته و دست‌نشانده باشند و این یکی از راه‌های نفوذ امریکایی‌ها در منطقه است. همچنین امریکایی‌ها برای تأثیرگذاری بر روند انتخاب نخست‌وزیر عراق، تسلیحات زیادی را به سفارت خود در بغداد ارسال کرده و دیروز هم کاروانی از تجهیزات نظامی این کشور به منطقه سبز بغداد که به شدت امنیتی است، وارد شد. امریکا که به دنبال افزایش فشار حداکثری به ایران است، تقویت روابط بین تهران و بغداد را برنمی‌تابد و درصدد است با افزایش نفوذ خود در بغداد، به روابط ایران و عراق لطمه بزند. واشنگتن همچنین سعی دارد با تقویت جریان‌های وابسته به خود، گروه حشدالشعبی را نیز تضعیف کند.

لیست نامزد‌های معترضان
در پی ناکامی فراکسیون‌های عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، معترضان دست به کار شده و لیستی از نامزد‌های پیشنهادی خود ارائه دادند. خبرگزاری رسمی عراق روز سه شنبه اعلام کرد که معترضان فهرستی از اسامی نامزد‌های انتخابی خود برای تصدی منصب نخست‌وزیری کشورشان را به رئیس‌جمهور این کشور تحویل دادند که برجسته‌ترین آن‌ها رائد جوحی، رئیس پیشین دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق است. طبق این گزارش، رئیس‌جمهور عراق لیست دیگری را نیز تحویل گرفته که محمد شیاع السودانی، نماینده پارلمان، اسعد العیدانی، استاندار سابق بصره و مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات ملی عراق از شاخص‌ترین اسامی این فهرست هستند. خبرگزاری رسمی عراق به نقل از منابع سیاسی مطلع گزارش داد که برهم صالح این فهرست را دریافت کرده است، اما وی احتمالاً گزینه‌ای را برای تشکیل کابینه انتخاب می‌کند که از فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان نباشد. این درحالی است که بیش از نیمی از اعضای پارلمان عراق خواهان تعیین شخصیت مستقلی خارج از نظام سیاسی کنونی به عنوان نخست‌وزیر جدید شدند.

تداوم آشوب‌ها
بلاتکلیفی سیاسی در عراق در شرایطی است که اعتراضات و آشوب‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. در همین راستا، فرماندهی پلیس کربلای معلی در بیانیه‌ای از آتش‌زدن خیمه‌های موکب‌های حسینی به دست عناصر مخرب و آشوبگر خبر داد. در ادامه بیانیه آمده است: «عناصر مخرب خیمه‌های مواکب حسینی را در یکی از میادین نزدیک شبکه ماهواره‌ای کربلا آتش زدند، که این به منزله تعرض آشکار به مناسک دینی و خدماتی است که هر ساله به میلیون‌ها نفر از زائران حسینی ارائه می‌شود». به گزارش السومریه نیوز، فرماندهی پلیس کربلا افزود: «آشوبگران و خرابکاران با آتش زدن لاستیک‌ها اقدام به قطع راه‌های مواصلاتی در این شهر مقدس کردند تا در تردد شهروندان خلل ایجاد کنند که این نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال تخریب شهر هستند». در پی تحرکات آشوبگران در کربلا، پلیس این شهر قانون منع آمد و شد اعمال کرده است. شهر کربلا در هفته‌های اخیر شاهد ناامنی‌های گسترده‌ای از سوی جریان‌های نفوذی بود که بیشتر از سوی عربستان سعودی و‌امریکا حمایت می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار