کد خبر: 981282
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
موج حرکت و تلفات آنفلوآنزا بسيار سريع تر از درمانگري مسئولان است
شايد امسال هم مثل هر سال همه منتظر بودند تا سرماخوردگي و بعد از آن در سطحي بالاتر، آنفلوآنزا مهمان روزهاي سردشان شود...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

  

شايد امسال هم مثل هر سال همه منتظر بودند تا سرماخوردگي و بعد از آن در سطحي بالاتر، آنفلوآنزا مهمان روزهاي سردشان شود. اما هنوز چند روزي از پاييز نگذشته بود که ميزان مبتلايان به سرماخوردگي، مطب ها و درمانگاه ها و بيمارستان ها را پر کرد. اما شرايط چيزي فراتر از سرماخوردگي را نشان مي داد که بالاخره مسئولان وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوانزا زودتر از موعد و به طور گسترده ای شیوع پیدا کرده است از همه گیری آن خبر دادند. آنفلوآنزايي که مثل هميشه نبود و با کشته هايي که برجاي ميگذاشت، ترس را به هر محفلي وارد و مردم را مجبور کرد تا از دست دادن و بوسيدن و بغل کردن هم ممانعت کنند و حتي برخي مدارس به خاطر همين مسئله به تعطيلي کشانده شدند.

 

***

 

اواسط آبان بود که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرد از سه هفته قبل تاکنون بیماری آنفلوانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

 

* آنفلوآنزا افسار پاره کرده و مي تازد

 

وقتي آنفلوآنزا، افسار پاره کرده و بي محابا به هر سويي مي تاخت  محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: "تاکنون دست‌کم 15 نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند. عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا کهولت سن داشتند. بر همین اساس طي يک هفته 3915 نوع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که 342 مورد آن آنفلوانزا بود. این موارد بیشتر در استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی گزارش شده است."

هنوز 3 هفته از موج آنفولانزا در ایران نگذشته بود که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:"موج آنفلوانزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه‌ بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. در ایران تقریباً از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت کرده‌ایم."

بر اساس گزارش مسئولان وزارت بهداشت ایران، آنفلوانزا در سال جاری یک ماه زودتر ایران را درگیر کرد و بروز و شیوع آن هم با سال‌های قبل متفاوت است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:"امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد. یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد، همچنین امسال ویروس “اچ یک ان یک” که شدت بیماری آن کمی بیشتر است سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داد." به گفته این مقام مسئول از آغاز سال جاری تاکنون در مجموع 37 نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند.

 

* آنفلوآنزا سلطان بيماري هاي سرما

 

بیماری آنفلوآنزا امسال نیز همچون سال‌های گذشته با سرد شدن هوا به فهرست بیماری‌های واگیردار اضافه شده با این تفاوت که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون نزديک به يکصد نفر از هموطنان را به کام مرگ کشانده است.

تا چند روز پيش از چهارمحال و بختياري خبر رسيد که نزديک به 15 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در اين استان جان خود را از دست داده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان، اعلام کرد که در بیمارستان‌های تبریز از جمله بیمارستان امام رضا (ع)، کودکان، سینا و شمس تعدادي از شهروندان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوع A جان خود را از دست داده اند.

به گفته روزبه رجایی، متوفیان از گروه سنی بزرگسالان و کودکان هستند و هم اکنون چند نفر مشکوک به علائم آنفلوانزا در بیمارستان‌های تبریز بستری بوده و تا زمان اعلام نتایج آزمایشات نمی‌توان به طور قطعی اعلام نظر کرد.

خوب است بدانيم ویروس آنفلوآنزا  در سال 1918 شیوع پیدا کرد و تا امروز آمار مرگ و میر یک سیر نزولی را طی کرده است،  به این صورت که در آغاز فعالیت این ویروس مرگ های دسته جمعی حتی 40 میلیون نفر در یکسال گزارش شده است اما به مرور کاهش یافت.

آنفلوآنزا  هر ساله در مکان‌های مختلف و با شیوع مختلف رخ می‌دهد. این الگوی اپیدمیولوژیک منعکس کننده ماهیت در حال تغییر خواص آنتی ژنی ویروس‌های آنفلوآنزا  و گسترش بعدی آنها بستگی به عوامل مختلفی از جمله انتقال ویروس و حساسیت جمعیت دارد.

ویروس‌های عامل آنفلوآنزا  از گروه اورتومیکسو ویروس‌ها هستند و این بیماری شامل ویروس آنفلوآنزا ی A، آنفلوآنزا ی B و آنفلوآنزا ی C و D است.

نوع B  صرفاً باعث ایجاد بیماری در انسان شده و به طور معمول هر دو تا چهار سال یک بار منجر به ایجاد همه گیری محدودی می شود. این ویروس گاهی موجب اپیدمی می شود ، نوع C  این ویروس نیز تنها منجر به ایجاد بیماری در انسان و خوک شده و عامل بیماری های اپیدمی نبوده و فقط عفونت های خفیف تنفسی را به طور اسپورادیک ایجاد می کند و در اکثر مواقع علامت بالینی آشکاری وجود ندارد.

ویروس های آنفلوآنزا ی نوع D  موجب آلودگی خوک و گاو می شوند، هیچ عفونت انسانی از این ویروس مشاهده نشده است، اما ویروس آنفلوآنزای تیپ A  بسیار شایع بوده و به سرعت قاره‌ها را می پیماید و اپیدمی‌های گسترده ای را به نام پاندمی به وجود می آورد و قادر است منجر به ابتلای گونه های مختلف پستانداران و پرندگان شود.

 

* فاصله بين موجودي داروها از حرف مسئولان تا سطح داروخانه ها

 

جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم اطمینان داده که «مشکل کمبود داروی آنفلوآنزا در کشور وجود ندارد و امسال نیز داروی مربوط به این بیماری بیش از سال گذشته بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع و در دسترس است.

وی افزود: داروی آنفلوآنزا در کشور وجود دارد و کمبودی نیست، اما توزیع دارو مبتنی بر تشخیص بیماری آنفلوآنزا است، چرا که مصرف خودسرانه از دارو موجب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود و به همین دلیل توزیع دارو با دقت انجام می‌شود.

به گفته رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، امسال تعدادی از بیماران در اثر ابتلا به این بیماری جان باختند، اما تعداد آنها کم است.

تبریزی با بیان اینکه امسال آنفلوآنزا یک ماه زودتر در کشور شیوع یافت، تصریح کرد: سال گذشته زمان آغاز شیوع بیماری آنفلوآنزا اواسط آبان و اوج بیماری اول دی ماه بود، اما امسال آنفلوآنزا یک ماه زودتر و از مهر شروع شد و اکنون به اوج رسیده است و تا ۲ هفته آینده دوره دوم آنفلوآنزا شروع می‌شود.

تبریزی یادآور شد: فوت بیماران در اثر ابتلا به این بیماری روندی غیرعادی ندارد و هرساله تعدادی از بیماران بر اثر این بیماری فوت می‌کنند، افراد دارای بیماری‌های مزمن، قلبی، ریوی و تنفسی بیشتر در معرض خطر مرگ در اثر ابتلا به آنفلوآنزا هستند و باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار