کد خبر: 980989
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
در حالی که مقامات ترکیه‌ای نسبت به اهدای جایزه ادبیات نوبل به پیتر هاندکه اعتراض کرده‌اند، اما هنوز هیچ کدام از مسئولان دولتی ایران نسبت به این مسئله که احساسات مسلمانان اروپا را جریحه‌دار کرده واکنشی نشان نداده‌اند.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: موضوع اعتراض مسلمانان اروپا به اهدای نوبل ادبیات به یک حامی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی آنقدر دارای اهمیت است که انتظار برود از سوی مسئولان دولتی ایران نیز به طور رسمی به آن اعتراض شود، اما متأسفانه وزارت ارشاد و وزارت خارجه ایران درباره رصد مسائلی از این دست به شدت در انفعالی عجیب به سر می‌برند. ایران ۲۰ سال پیش در جریان جنگ شبه‌جزیره بالکان جزو کشور‌های به شدت فعال در این عرصه بود، اما همان زمان هم نسبت به نداشتن پیوست فرهنگی ایران ایراداتی وارد بود. پیتر هاندکه که ماه اکتبر به عنوان برنده نوبل امسال معرفی شد به دلیل موضع‌گیری‌هایش در مورد جنگ‌های یوگسلاوی در دهه ۱۹۹۰ با انتقاد وسیع نویسندگان و سیاستمداران روبه‌رو شده است.

در حالی که ترکیه انتخاب پیتر هاندکه را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ سرزنش کرد، کوزوو نیز اعلام کرد مراسم اهدای جایزه را بایکوت می‌کند. وزیر دفاع ملی ترکیه دیروز در توئیتر نوشت: ما از اعطای جایزه نوبل ادبی ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه که انکارکننده نسل‌کشی در بوسنی و حامی سرسخت میلوشویچ عامل قتل‌عام برادران بوسنیایی ما بوده است به شدت مخالف هستیم. ابراهیم کالین خواستار بازگرداندن این اشتباه تاریخی شد و تأکید کرد این انتخاب به شدت به وجدان هر کسی آسیب می‌زند و بار دیگر جایزه نوبل را به زیر نقد و مناقشه می‌کشد. وی هشدار داد که اهدای این جایزه به معنی تشویق نسل‌کشی‌های جدید خواهد بود و پرسید: چگونه می‌توانید به چنین کسی که فقدان آگاهی اخلاقی و احساس شرم است، جایزه بدهید؟

طومار ۶۰ هزار امضایی
از سویی دیگر طوماری که تاکنون حدود ۶۰هزار نفر آن را امضا کرده‌اند از کمیته نوبل خواسته است تا این جایزه را از کسی که از قصاب بالکان حمایت کرده، پس بگیرد. هاندکه سال ۲۰۰۶ در مراسم خاکسپاری میلوشویچ شرکت کرده و از او به عنوان «مردی بیشتر تراژیک» یاد کرده بود. این دادخواست قرار است روز ۱۰دسامبر و همزمان با اهدای جایزه نوبل به وی، در استکهلم توسط معترضان ارائه شود. هاندکه در این مراسم جایزه ۹میلیون کرونی (برابر با ۷۴۳ هزار پوندی) خود را دریافت خواهد کرد. پس از انتخاب پیتر هاندکه نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر اتریشی به عنوان برنده نوبل ادبی ۲۰۱۹ در ماه اکتبر، این بستگان قربانیان جنگ بوسنی بودند که بلافاصله این تصمیم کمیته نوبل را محکوم کردند. هاندکه که به عنوان یکی از حامیان و تحسین‌کنندگان بزرگ میلوشویچ شناخته می‌شود در طول جنگ بوسنی نوشته بود: اگر حامی صرب‌ها هستید، ایستادگی کنید. وی همواره از این عقیده دفاع کرده که مسلمانان بوسنیایی خودشان را کشته‌اند و صرب‌ها مرتکب قتل عام در سربرنیتسا نشده‌اند. پیتر هاندکه برنده جایزه نوبل ادبیات در یک کنفرانس مطبوعاتی که جمعه برگزار شد، شرکت کرد و به سؤالاتی که در مورد حمایت از رژیم نسل‌کشی اسلوبودان میلوشویچ مطرح شد، پاسخ نداد. او در مراسم دریافت جایزه‌اش خطاب به منتقدان گفته بود: بروید به جهنم؛ همان جایی که الان هم در آن هستید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار