کد خبر: 980595
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
بی‌شک مراکز آموزش عالی در هر جامعه‌ای زمینه‌ساز به بلوغ رساندن قابلیت‌های علمی و عملی دانشجویان به ویژه تقویت روحیه کارآفرینانه بین آنهاست که بتوانند متناسب با توانایی و استعدادشان دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

خبرگزاری جوان استان کردستان/ زیاد دور نیست روزهایی که موضوع انشاء در مدارس علم بهتر است یا ثروت، بود و تک‌تک دانش‌آموزان علم را بر ثروت برتری می‌دانستند چرا که علم سرمایه‌ای تمام‌نشدنی و راهی برای دستیابی به پیشرفت و ترقی افراد بود.

امروزه تعداد زیادی از جوانان سالانه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند اما بسیاری از آنها به دلیل عدم بازار کار در پیدا کردن شغل مرتبط با دانش خود ناتوانند.

وجود دانشگاه‌ها و موسسات علمی در سطح کشور و افزایش رو به رشد این مراکز هر ساله زمینه‌ای برای گرایش تعداد بیشتر جوانان و حتی افراد میانسال و مسن برای ادامه تحصیل شد.

از جهتی ادامه تحصیل منجر به افزایش آگاهی و بالابردن سطح فرهنگ و دانش افراد می‌شد و از طرفی سطح توقع فرد برای کسب شغلی اداری و متناسب با تحصیلاتش به دغدغه‌ای برای مسوولان تبدیل شد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی که تاسیس آن در مهرماه سال 1370 به تصویب رسید، یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان که فاقد تجربهٔ اجرایی هستند تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی–کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند.

هدف دانشگاه، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بود به نحوی که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

از این‌رو دانشــگاه علمــی کاربــردی در سطح کشور بــه دلیــل بــه بلــوغ رســاندن قابلیت‌هــای علمـی و عملـی دانشـجویان، تدویـن و بازنگـری برنامـه درسـی متناسـب با مهارت‌هـای شـغلی، ایجـاد و تقویـت روحیـه کارآفرینانـه بیـن دانشـجویان، بکارگیـری مدرسـان صاحـب فـن و تخصـص و برگـزاری کارگاه‌هـای مسـتمر آموزشــی در خصــوص اشــتغال‌زایــی و کارآفرینــی بــه عنــوان یکــی از دانشــگاههای برتــر کشــور در مقولــه کارآفرینــی و اشــتغال تبدیــل شــده اســت.

دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان نیز با داشتن 11 مرکز فعال در استان ظرفیت پذیرش چهار هزار دانشجو را دارد و به گفته مسوولان این دانشگاه همواره به دنبال کیفی‌سازی و ارتقای سطح علمی دانشجویان و مراکز است.

گرچه این دانشگاه در حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار گام‌هایی برداشته است اما بی‌شک حمایت‌های مادی و معنوی، آشنا کردن دانشجویان با شرایط بازار و شکست کسب و کار درآستانه ورود به بازار و همچنین تخصیص امکانات لازم برای تحقیق و پژوهش از جمله کتابخانه، رایانه می‌تواند در پیشبرد و موفقیت اهداف این مراکز آموزشی کمک‌کننده باشد و باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد در حالیکه تنها به آموزش‌های تئوریک در مراکز آموزشی بسنده شده و دانشجو نمی‌تواند مهارت‌های لازم را بیاموزد.

به نظر می‌رسد افزایش نمایشگاه‌ها و سمینارها در ارتباط با کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افزایش محیط‌های آزمایشگاهی، کارگاه‌های آموزشی، آموزش کارآفرینی به اساتید و افزایش سواد رسانه‌ای به دانشجویان می‌تواند آنها را برای ورود به فضای کسب و کار آماده کند و این عملی نیست مگر با همت مسوولان و متولیان امر.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر