کد خبر: 973916
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
آشنایی ویلموتس با روی دیگر فوتبال آسیا
تلخ‌ترین نتیجه‌ای که تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی می‌توانست تجربه کند، شکست برابر بحرین در منامه بود.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بحرین بعد از سه باخت مهم در جام ملت‌های ۲۰۰۴، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و جام جهانی ۲۰۱۴ موفق به برتری مقابل ایران شد، آن‌هم با نتیجه یک بر صفر و از روی نقطه پنالتی.

وقاحت تکراری!
خاطره بازی‌های کثیف بحرین هرگز به دست فراموشی سپرده نمی‌شود. بازی‌هایی که یا پای سیاست به آن باز می‌شود یا با بی‌احترامی همراه است. ۲۸ سال بعد از دور افتخاری که بحرینی‌ها پس از پیروزی برابر ایران و ناکامی ایران از صعود به جام جهانی با پرچم عربستان زدند، یک خبرنگار سعودی با خوشحال از بی‌احترامی بحرینی‌ها به سرود ملی ایران حمایت می‌کند. درست مثل شیخ ناصر بن حمد آل‌خلیفه، وزیر ورزش بحرین که نه تنها بابت رفتار شرم‌آور تماشاگران میزبان از ایران عذرخواهی نکرد، بلکه به شکلی وقیحانه از هواداران تقدیر و تشکر هم کرد تا نشان دهد کوچک‌ترین مشکلی با زیر پا گذاشتن اصول اولیه برگزاری یک بازی و بی‌احترامی تماشاگران بحرینی به سرود ملی ایران ندارد! بی‌احترامی که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت و باعث شد مسئولان ایران برای عدم تکرار این اتفاق به فیفا عارض شوند.

تجربه تلخ
بحرین نخستین امتحان سخت ویلموتس از روزی که سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفته بود. دیداری که مرد بلژیکی شناخت کاملی روی آن نداشت که اگر داشت، تیمش را با ترکیبی متفاوت روانه نبرد با بحرینی می‌کرد که برای کسب نتیجه همواره به مسائل غیرفوتبالی متوسل می‌شود و حالا بعد از این بازی، ویلموتس آن روی فوتبال آسیا و حداقل فوتبال تیم‌های حاشیه خلیج همیشه فارس را هم دیده و دیگر خوب می‌داند که همه تیم‌ها کامبوج، هنگ‌کنگ یا حتی ژاپن و کره نیستند و برای غلبه بر برخی تیم‌ها همچون بحرین و کشور‌های عربی باید به همه جوانب کار اندیشید، نه فقط مسائل فنی.

البته تجربه ویلموتس برای تیم ملی گران تمام شد و پیروزی ارزشمندی را تقدیم بحرینی‌ها کرد، تجربه‌ای که جلال چراغپور معتقد است می‌توانست همانند بازی با کامبوج و هنگ‌کنگ باشد اگر ویلموتس در چیدن ترکیب تیمش دچار اشتباه نمی‌شد: «ویلموتس در این بازی اشتباهات زیادی داشت؛ اول اینکه از طارمی در سیستم ۱-۳-۲-۴ در سمت چپ استفاده کرد. دوم کریم انصاری‌فرد را در پست مهاجم سایه قرار داد و سوم از محبی در سمت راست سه بازیکن جلو استفاده کرد تا عملاً خط دوم حمله ما معیوب شود، آن‌هم درحالی‌که ویلموتس تأکید به بازی هجومی داشت، اما صرفاً با اضافه کردن بازیکنانی که سابقه مهاجم بودن دارند، نمی‌توان تیم را هجومی کرد. حال آنکه با چیدمان سرمربی، هافبک‌های دفاعی مان نمی‌توانستند سه نفر جلو را تغذیه کنند، چراکه هافبک‌های وسط در سیستم ۱-۳-۲-۴ باید هم مدافع باشند و عملکرد تدافعی داشته باشند و هم سازنده تا بازیکنان خط جلوتر تغذیه شوند و به مهاجمان توپ‌رسانی کنند، اما با چیدمان اشتباه این فرصت از تیم گرفته شد.»

مهاجمان کم‌فروغ
مهم‌ترین مسئله فنی بازی با بحرین بی‌اثر بودن خط دفاعی تیم ویلموتس بود. مرد بلژیکی که به فوتبال هجومی اعتقاد دارد، در این بازی نتوانست سودی از مهاجمان تیمش ببرند و برخلاف بازی قبلی که بیشتر گل‌های ایران را مهاجمان روانه دروازه کرده بودند در بازی با بحرین حتی تعویض‌های هجومی و حضور احمد نوراللهی، مهرداد محمدی و وحید امیری به زمین هم نتوانست مشکل گلزنی ایران را حل کند. این نشان می‌دهد که گلزنی در بازی با هنگ‌کنگ و کامبوج بیش از آنکه به توانایی بالای مهاجمان ارتباط داشته باشد، به ضعف حریف و پاشیده شدن شیرازه این تیم‌ها ارتباط داشته و گرم شدن مهاجمان بعد از باز شدن پایشان به گلزنی. حال آنکه در بازی با بحرین فرصتی برای روشن شدن موتور مهاجمان ایجاد نشد و ویلموتس باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد، وقتی هم با سبک خودش فوتبالی هجومی را دنبال می‌کند و هم می‌داند که هوادار ایرانی خواهان چنین فوتبالی است و از همه مهم‌تر اینکه ضعف خط حمله می‌تواند کار این تیم را در مقدماتی برای صعود به مرحله بعد و همچنین کسب جواز حضور در جام جهانی به چالش بکشاند.»

هیجان دردسرساز
در دیدار‌ها قبلی تیم ملی به واسطه کسب نتیجه دلخواه شاید نقطه‌ضعف‌ها آنطور که باید به چشم نیامد، اما در پی تجربه تلخ نخستین باخت ویلموتس می‌توان نگاه عمیق‌تری به دلایل این ناکامی داشت. برای نمونه تیم ویلموتس در دو بازی پشت سر هم پنالتی می‌دهد. اتفاقی که برای پاشیده شدن شیرازه یک تیم و همین‌طور از دست رفتن ۹۰ دقیقه تلاش کافی است. حال آنکه احتیاط اولین شرط مدافعان در محوطه جریمه است، اما این بی‌احتیاطی در دو بازی پیاپی رخ داد که در بازی با کامبوج پنالتی حریف را بیرانوند مهار کرد، اما در بازی با بحرین عصبانیت دردسرساز و هیجان مهار نشده احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم که انتظار می‌رفت سایر بازیکنان را کنترل کند، کار را به جایی رساند که حریف به واسطه پنالتی بادآورده، برنده بازی شد که نیمه دوم آن در اختیار ایران بود. شکستی که سرمربی تیم ملی آن را مجازات پنالتی می‌داند که کاپیتان تیمش به حریف تقدیم کرد: «اشتباه کردیم و یک پنالتی به حریف دادیم و مجازات پنالتی که دادیم را دیدیم. مجازاتمان باز شدن دروازه تیم‌مان بود، دروازه‌ای که در سایر دقایق روز سختی نداشت.»

در پی شکست ایران برابر بحرین و برد پرگل عراق برابر کامبوج حالا بعد از عراق که صدر جدول را با ۷ امتیاز در اختیار دارد، بحرین هم با امتیاز مشابه و گل زده کمتر روی سکوی دوم ایستاده و ایران با ۶ امتیاز تیم سوم گروهی است که رده چهارم و پنجم آن را هنگ‌کنگ و کامبوج با یک امتیاز در اختیار دارند. با وجود این هیچ چیز هنوز تمام نشده و شاگردان ویلموتس همچنان فرصت جبران دارند اگر از تجربیات تلخ خود درس بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
0
غرور و تنبلی بازیکنان و دیگر هیچ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار