کد خبر: 973741
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی و تبدیل وضعیت نیرو‌های حق‌التدریس را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و قول اجرای آن را تا پایان برنامه ششم داد. وزیر آموزش و پرورش روزگذشته خبر خوش دیگری هم داشت که پرداخت‌های رتبه‌بندی معلمان و صدور احکام مربوطه‌اش از اول مهر امسال محاسبه می‌شود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: کم‌توجهی به درخواست‌ها و انتقاد معلمان در سال‌های اخیر که البته وضع تحریم‌ها شدید و مشکلات اقتصادی کشور مقصر اصلی آن بودند، موجب شد تا افزایش بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش هم کفاف حل برخی مشکلات را ندهد؛ مشکلاتی که در زمینه‌های متفاوت موجب اعتراض قشر فرهنگی جامعه می‌شد و در رأس آن هم مشکلات معلمان حق‌التدریسی بود که هرچند پرداخت حق‌الزحمه امتحانات، مشکلات خرید خدمات آموزشی در سال‌های قبل در مناطق محروم و گلایه فرهنگیان بازنشسته هم از دیگر ابعاد آن بود.

۲ اولویت مهم آموزش و پرورش
روزگذشته محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه آیین افتتاح هزار و ۹۸۲ پروژه آموزشی پرورشی و ورزشی کشور و در بازدید از هنرستان زینبیه دماوند در نشستی با معلمان از تبدیل وضعیت نیرو‌های حق‌التدریس و وضعیت پرداخت‌های رتبه‌بندی معلمان خبر داد. حاجی میرزایی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و خسته نباشید به مدیران و معلمان جهت برگزاری مراسم باشکوه آغاز سال تحصیلی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران حق‌التدریس شاغل در این هنرستان اظهار کرد: از اولویت‌های آموزش و پرورش، ساماندهی و تبدیل وضعیت نیرو‌های حق‌التدریس است و مطابق قانون این کار را تا پایان برنامه ششم انجام خواهیم داد.

احکام رتبه‌بندی از مهر
وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از معلمان در مورد اجرایی‌شدن رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی در دولت است و پس از تصویب در دولت اجرا خواهد شد، اما هر زمان که دولت این آیین‌نامه را تصویب کند، پرداخت‌های رتبه‌بندی و صدور احکام از اول مهر ۹۸خواهد بود. ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش فاصله قابل توجه بین ستاد و مدرسه را باعث ایجاد برخی مشکلات قابل حل نشده دانست و اظهارکرد: یکی از دلایل کم شدن این فاصله آمدن مدیران ادارات مناطق آموزش و پرورش به واحد‌های آموزشی و ارتباط با معلمان و مدیران به عنوان اصلی‌ترین عناصر نظام تعلیم و تربیت است.

انتقاد‌هایی که نتیجه داد
در حال حاضر حداقل ۳۲ هزار معلم به صورت حق‌التدریسی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، ولی هنوز وضعیت شغلی‌شان تثبیت نشده است. دستمزد آن‌ها به شکل حق‌التدریس بر مبنای ساعات کار پرداخت می‌شود و حتى از حداقل مزد کارگران بسیار کمتر است که همین دستمزد اندک هم نامرتب پرداخت می‌شود.

مرداد امسال جمع گسترده‌ای از معلمان حق‌التدریس از استان‌های مختلف کشور برای دومین بار در برابر وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و پیش از آن بار‌ها نیز معلمان حق التدریسی در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع و خواهان رسیدگی به وضعیتشان شده بودند.

پایان ۱۴ سال بلاتکلیفی
از موضوعات مهمی که سال‌هاست معلمان از تأخیر اجرای آن گلایه دارند، طرح رتبه‌بندی است که قرار بود معلمان با در نظرگرفتن معیار‌هایی در چهار گروه طبقه‌بندی و دستمزد آن‌ها هم بر همین اساس تعیین شوند. این طرح در سال ۹۲ از سوی دولت به مجلس ارسال شد و پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص‌شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت، اما از آن پس به دلیل کمبود بودجه این طرح نتوانست گام‌های بعدی را بردارد.

افزایش بودجه برای رتبه‌بندی
با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی‌بودن اجرا و تأمین اعتبار این طرح، در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شده طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

سرانجام پس از تلاش‌های بسیار وزارت آموزش و پرورش، طرح رتبه‌بندی معلمان که مدتی مسکوت مانده بود، اواخر آبان سال گذشته در نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت‌دولت به تصویب رسید.
از آن زمان به بعد فرهنگیان امیدوار بودند اجرای این طرح به سال ۹۸ برسد، اما محقق نشد تا اینکه روزگذشته وزیر آموزش و پرورش شروع آن را از مهر امسال اعلام کرد.

سال ۹۷ سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور ۳ /۱۱ درصد بود که این رقم برای امسال با احتساب ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان به ۹/ ۱۳ درصد رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار