کد خبر: 966635
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
گفت‌وگوی «جوان» با کارگردان و تهیه‌کننده نماهنگ «آفتاب»
بینندگان تلویزیون در روز‌های منتهی به عید سعید غدیر، نماهنگی با حال و هوای این عید از شبکه‌های مختلف سیما تماشا کردند؛ نماهنگی شاد با محتوای مدح حضرت علی (ع) و بزرگداشت عید غدیر به نام «آفتاب» که اجرای آن را چند جوان بر عهده داشتند.
محمدصادق عابدینی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:  این نماهنگ متفاوت آنقدر با استقبال مواجه شد که بار‌ها بازپخش شد. «جوان» به مناسبت پخش سرود «آفتاب» با سیدمهران علوی تهیه‌کننده و کارگردان این نماهنگ گفتگو کرده است. علوی تا به حال بیش از ۲۰ نماهنگ تولید کرده که چند اثر از وی از تلویزیون پخش شده است.

نماهنگ «آفتاب» با استقبال خوبی روبه‌رو شد، از روند تولید این نماهنگ بگویید.
کار تقریباً ۱۵ روز مانده به عید غدیر از سوی گروه سرود عقیق به دفتر شعر و موسیقی صداوسیما ارائه شد و دفتر هم پیشنهاد ساخت نماهنگ روی آن را به من داد. بعد از چند جلسه درباره چگونگی تولید نماهنگ کار را استارت زدیم. قرار بر این شد که کار متفاوتی بسازیم، اما زمان کمی داشتیم برای همین به سرعت پیش‌تولید انجام شد و طرح به فاز اجرا رسید. در مرحله اجرا حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان برد تا نماهنگ آماده شود. علت این زمان نیز بیشتر به خاطر سخت بودن همکاری با ارگان‌های مختلف برای کمک به ساخت بود، مثلاً اجازه تردد تریلی در سطح شهر را باید از راهنمایی و رانندگی می‌گرفتیم که به خاطر طولانی شدن روند گرفتن مجوز یک روز آفیش کل بچه‌ها سوخت.

اولین پخش تلویزیونی نماهنگ چه روزی بود؟
ما شنبه قبل از عید غدیر نماهنگ را تحویل صداوسیما دادیم، آن‌ها چند اصلاحیه دادند که سریع انجام شد و اولین بار روز یک‌شنبه از تلویزیون موزیک‌ویدئوی «آفتاب» پخش شد.

پیش از نماهنگ آفتاب با گروه سرود عقیق آشنایی داشتید؟
من خیر، اولین همکاری‌ام بود ولی دوست عزیزم امید روشن‌بین که موسیقی این کار را ساخته و چندین کار مشترک با هم داشته‌ایم، با گروه «عقیق» آشنایی داشت.

کمتر در تلویزیون کار مشابهی را می‌توان در فضای سرود «آفتاب» و نماهنگ آن پیدا کرد، چه شد که کار متفاوتی انجام شد؟!
با توجه به اینکه زمان محدودی داشتیم، تلاش کردیم در تصاویر امید و شادی به صورت مشخص دیده شود، به خصوص شادی جمعی را نشان دادیم و در کنار آن تلاش کردیم فضا را سبک نکنیم و شأنیت مناسبت عید غدیر و کار برای حضرت علی (ع) را رعایت کنیم. من کار را از شبکه‌های مختلف از مستند گرفته تا تماشا، سلامت، شبکه‌های ۳ و ۵ و شبکه خبر دیده‌ام و هر شبکه چندین بار آن را بازپخش کرده است.

بازتاب‌های خوبی از این سرود و نماهنگ در فضای مجازی دیده شده، در جریان این بازخورد‌ها هستید؟
کامنت‌های مثبت زیادی در این چند روزه دریافت کرده‌ام و این برای خودم جالب بود، چون در کار‌های دیگری هم که داشتم و احساس می‌کردم خوب از آب درآمده‌اند کامنت‌های انتقادی هم وجود داشت که مخاطبان یا کار را دوست نداشتند یا اینکه نسبت به آن نکته‌های انتقادی داشتند، اما درباره نماهنگ «آفتاب» هیچ نظر منفی‌ای دریافت نکردم.

به نظر می‌رسد با پرداختن صداوسیما به سرود، کم‌کم دارد فضای کلیشه‌ای تولیدات در تلویزیون شکسته می‌شود و شاهد آثار بهتری هستیم!
مسئله‌ای که در مورد سرود وجود دارد تاثیر زیاد آن روی گروه سنی نوجوان و جوان است که مدت‌ها بود به آن بی‌توجهی می‌شد، خوشبختانه الان شاهد تولید سرود‌های خیلی خوبی هستیم و روند تولید سرود هر روز بهتر از قبل می‌شود و آن نگاه کلاسه شده در اذهان نسبت به سرود که در آن اجرا‌های گروه‌های سرود حوصله سر بر بود، در حال تغییر است.

سرود در اواخر دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نقش فرهنگی پررنگی داشت، بعد از آن کمرنگ شد ولی دوباره در حال احیاست، چه شد که این احیا صورت گرفت؟
به نظرم می‌رسد بخشی از آن به خاطر این بود که ما هنوز به دنبال کارکرد‌های سرود در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بوده‌ایم، در حالی که آن کارکرد‌ها برای همان دوره مؤثر بوده است. امروز باید برای نیاز‌های روز از سرود استفاده کرد. خاصیت خوبی که سرود دارد این است که در مخاطب حس همراهی را ایجاد می‌کند و می‌توان با استفاده از یک نماهنگ خوب تاثیر مناسبی روی بیننده گذاشت. از طرفی وقتی روی سرود نماهنگ خوبی گذاشته شود، تاثیر آن بیشتر می‌شود.

چرا اینقدر موزیک‌ویدئو یا نماهنگ در حال فراگیر شدن است؟
به جرئت می‌شود گفت که الان موزیک‌ویدئو‌ها تاثیرگذارترین محصولات فرهنگی شده‌اند که پیغام‌شان به صورت مستقیم روی مخاطب نوجوان و جوان تاثیر می‌گذارد، هر چقدر ما در این زمینه کم‌کاری کنیم، شبکه‌های ماهواره‌ای و تولیدکنندگان زیرزمینی داخلی هر روز بر تعداد و کیفیت تولیداتشان می‌افزایند و محتوای مدنظر خودشان را برای جذب مخاطب ارائه می‌دهند. در حالی که اگر نماهنگ خوبی روی سرود ساخته شود می‌تواند تاثیر بیشتری از کار‌های ماهواره‌ای داشته باشد.

در این شرایط که بازار دارای رقبای جدی است که محتوای نامناسبی را منتشر می‌کنند، چه کار باید کرد که موسیقی و محتوای سالم در اختیار جوانان قرار گیرد؟
سرود کارکرد خیلی خوبی دارد و می‌توان با تولید موزیک‌ویدئو روی آن کار‌های جذابی تولید کرد، اما مشکلی که وجود دارد این است که نگاه ارگان‌ها به سرود این است که با یک هزینه بسیار پایین می‌شود آن را جمع کرد و اهمیت چندانی برای ساخت آن قائل نیستند، در حالی که می‌شود بهترین تولیدات را در سرود داشت. توصیه مستقیم مقام معظم رهبری برای حمایت از سرود که در موسیقی نزدیک‌ترین قرابت را با هنجار‌های فرهنگی و مذهبی دارد، کمک بسزایی به رونق گرفتن تولید سرود دارد، به شرط اینکه در کنار آن به تولید نماهنگ روی سرود هم توجه شود. الان از هر ۱۰ سرودی که ساخته می‌شود یکی دارای نماهنگ مناسب است، این در حالی است که در موسیقی پاپ از هر ۱۰ ترانه، حدود ۹ نماهنگ حرفه‌ای ساخته می‌شود.

برای تولیدات بعدی نماهنگ چه طرحی دارید؟
قرارمان این است که برای هر مناسبتی یک نماهنگ تولید کنیم. الان روی نماهنگ‌های ویژه دهه محرم و اربعین در حال کار هستیم، چند سرود انتخاب شده و فعلا مشغول انتخاب گزینه نهایی هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار