کد خبر: 965885
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
شیخ زکزاکی در خارج هم اجازه درمان ندارد
شیخی شیعه که سه فرزندش را در جریان حمله نظامیان نیجریه در راهپیمایی روز قدس از دست داده است. این، شاید به خودی خود، بیانگر نفوذ انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، تشیع در قلب آفریقا باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شیخ ابراهیم زکزاکی که چند سال است مورد آزار و اذیب و حتی ضرب و شتم نیرو‌های امنیتی حکومت نیجریه قرار گرفته، حالا برای درمان جراحات ناشی از ضرب و شتم، به هند رفته، ولی رفتار‌های ناشایست و فشار‌های امنیتی، مانع درمان او شده تا جایی که دیروز گزارش‌هایی از تصمیم او برای بازگشت به نیجریه منتشر شد.

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه که تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و رهبر ۶۶ ساله این جنبش چند سالی است که محور توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. شیخ «ابراهیم یعقوب زکزاکی» اگر چه ۹ سال در شماری از زندان‌های نیجریه زندانی بوده، اما آنچه توجه رسانه‌ها را به این روحانی شیعه جلب کرد، اقدام ارتش نیجریه مبنی بر تیراندازی به همراهان زکزاکی در جریان تظاهرات روز قدس سال ۲۰۱۴ (سال ۹۳) بود که به شهادت سه تن از ۹ فرزند وی منتهی شد.

در دسامبر ۲۰۱۵ (آذرماه ۹۴) ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر زاریا و منزل شیخ در ایالت کادونا واقع در شمال این کشور حمله کرد که باعث شد شماری زخمی و شهید شوند. شیخ هم از جمله افرادی بود که زخمی شد با این حال، ارتش او را دستگیر و زندانی کرد. نیرو‌های امنیتی و نظامی همچنین «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد، اما دولت این کشور از پذیرش این مسئله سر باز زد که اعتراض‌های گسترده مردمی را در حمایت از شیخ زکزاکی در نقاط مختلف این کشور به دنبال داشت.

اخیراً انتشار اخباری از وخامت وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی فشار‌ها به دولت نیجریه برای آزادی وی را شدت داد. نگرانی درباره سلامت وی در حدی است که گفته می‌شود یکی از چشمان شیخ زکزاکی تقریباً نابینا شده است. از جمله ۱۸۷ پزشک ایرانی و غیرایرانی درباره فراگیر شدن مسمومیت سربی در خون و بافت‌های بدن شیخ زکزاکی هشدار دادند و بر لزوم انتقال هر چه سریع‌تر وی به یک بیمارستان تخصصی تأکید کردند. واکنش پزشکان به وضعیت شیخ زکزاکی در قالب نامه‌ای خطاب به دولت نیجریه نوشته و به سفارت این کشور در تهران تحویل شد. در این نامه امضای پزشکانی از کشور‌های هند، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و ایران به چشم می‌خورد.

چندی قبل نیز ده‌ها شخصیت جهانی طی نامه‌هایی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، رسیدگی فوری به وضعیت وخیم شیخ زکزاکی را خواستار شده بودند.

در ایران هم جمعی از دانشجویان با حضور و تجمع در مقابل وزارت خارجه اعتراض خود را به تداوم بازداشت رهبر شیعیان نیجریه و انفعال وزارت خارجه در این باره اعلام کرده بودند.

تا اینکه سرانجام در چهاردهم مردادماه، دادگاه نیجریه مجوز خروج شیخ زکزاکی و همسر وی و رفتن به هند را صادر کرد که موجی از شور و شعف را در میان هواداران وی به دنبال داشت.

جنبش اسلامی نیجریه در خصوص سفر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر این جنبش به هندوستان بیانیه‌ای صادر کرد. همچنین سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم ضمن ابراز خرسندی از عزیمت شیخ زکزاکی و همسرش به هندوستان برای درمان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت در این زمینه خبر داد. با این حال «سهیلا زکزاکی» دختر شیخ با اشاره به مشکلات جسمانی متعدد پدرش گفت که شیخ در هند کاملاً آزاد نیست و فقط مجاز است در بیمارستان باشد. رهبر جنبش اسلامی نیجریه، ۲۲ مردادماه سال جاری وارد دهلی‌نو شد، اما این پایان ماجرا نبود چرا که روز چهار شنبه خبری روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه شیخ زکزاکی به دلیل شرایط نامناسب درمانی تصمیم به ترک هند گرفته است. در فایل صوتی که از وی در پایگاه «العهد» منتشر شده، آمده است: «شنیده‌ایم که سفارت امریکا در هند بر مقامات بیمارستان فشار وارد کرده بود تا ما را پذیرش نکنند.»

«مسعود شجره» مسئول مرکز حقوق بشر اسلامی لندن در فایل صوتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است از ضرب‌الاجل دوساعته دولت هند به علامه شیخ ابراهیم زکزاکی خبر داد. وی می‌گوید: «من به تازگی اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای شنیدم مبنی بر اینکه دولت هند به شیخ زکزاکی ضرب‌الاجل داده که یا درمان تحت شرایط کنونی را بپذیرد یا اینکه به نیجریه بازگردد.»

شجره با اشاره به برخورد بد مأموران امنیتی هندی با این روحانی شیعه، توضیح می‌دهد: «این در حالی است که وضعیت کنونی درمان بسیار بد بوده و مانند مجرمان با او برخورد می‌شود و او هم انتخابی ندارد که چگونه درمان شود.»

مسئول مرکز حقوق بشر اسلامی لندن با غیرقابل قبول خواندن اینگونه رفتار دولت هند با شیخ زکزاکی افزود: «آن‌ها دو ساعت به او مهلت داده‌اند تا به این ضرب‌الاجل پاسخ دهد و این واقعاً با توجه به هر معیاری، چه معیار بین‌المللی چه معیار حقوق بشری چه معیار‌ها در هند، کاملاً غیرقابل قبول است.»

شجره همچنین افزود: «مردی که هیچ‌وقت به جرمی محکوم نشده و عالی‌ترین دادگاه کشورش دستور داده که آزاد و درمان شود، با او مانند مجرمان معمول برخورد می‌شود. این واقعاً ظالمانه است. ما باید کاری انجام دهیم، تمام کسانی که خواستار عدالت هستند باید واکنش نشان دهند.» با وجود خروج رهبر شیعیان نیجریه از این کشور، همچنان وی تحت فشار قرار دارد و این به معنای نگرانی مقامات این کشور از فعالیت‌های گروهی شیعی است که پیرو آموزه‌های انقلاب اسلامی است.

چندی پیش نشریه آلمانی «اشپیگل» درباره اقداماتی که علیه زکزاکی در نیجریه صورت گرفته است، نوشت در این کشور ۱۷۰ میلیونی که از ادیان مختلف در آن سکونت دارند، ۸۵ میلیون نفر سنی هستند و فقط ۴ میلیون نفر شیعه زندگی می‌کنند و یک موضوع روشن است و آن اینکه اقلیت شیعه در تمرکز سرکوب مقامات نیجریه قرار دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
هندی های گاو پرست این روزها حسابی مست شده اند و چون خر جفته می اندازند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار