کد خبر: 963087
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
امروز پس از گذشت ۳۶ سال از درگذشت شیخ سیف‌الله ویسی معروف به شیخ‌عبدالله پیاده، همایش بزرگداشت این عارف زاهد با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری و حجت‌الاسلام نکونام، نماینده محترم ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: امروز پس از گذشت ۳۶ سال از درگذشت شیخ سیف‌الله ویسی معروف به شیخ‌عبدالله پیاده، همایش بزرگداشت این عارف زاهد با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری و حجت‌الاسلام نکونام، نماینده محترم ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود. طی این همایش که برای نخستین بار برگزار می‌شود قرار است سبک و سیاق زندگی عارف و زاهد لردگانی را که از تمام دارایی‌هایش دست کشید تا محبت ائمه‌اطهار را دریافت کند، به‌مردم معرفی شود. مردی که امام جمعه شهرستان لردگان درباره او می‌گوید: «شیخ سیف‌الله ویسی همواره در حال عبادت بود پیاده ۵۰ سفر به مشهد و نجف رفت و عنوان شیخ‌عبدالله پیاده را کسب کرد.»

همایش بزرگداشت شیخ سیف‌الله ویسی که به دلیل بار‌ها سفر پیاده به نجف و مشهد به شیخ پیاده شهرت یافته است امروز در مصلای شهرستان لردگان با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری از اساتید حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام نکونام، نماینده محترم ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و جمعی از طلاب، مسئولان و مردم برای نخستین بار در شهرستان لردگان برگزار می‌شود. مراسمی که قرار است طی آن سخنرانان درباره سبک و سیاق زندگی این مرد زاهد و عارف صحبت کنند تا الگویی برای جوانان نسل امروز شود. در این راستا فرماندار شهرستان لردگان با اشاره به بخشی از زندگی شیخ‌عبدالله پیاده براساس اسناد موجود به «جوان» می‌گوید: «شیخ عبدالله پیاده مردی بود که با خدا معامله کرد. او عارف زاهدی از اهالی روستای شش‌بهره از توابع لردگان در استان چهارمحال و بختیاری بود.» برهان حسین پور‌آقایی اضافه می‌کند: «با اینکه او در خانواده‌ای ثروتمند چشم به جهان گشود و پدرش اسدالله‌خان نام داشت و از خان‌های بختیاری بود، اما شیخ پیاده از همان کودکی روح لطیف و نیکویی داشت و به خاندان عصمت و طهارت علاقه‌مند بود. به همین دلیل بنای ناسازگاری با زندگی خان‌زاده‌ای برداشت و دست به اعتراض به روش زندگی خان‌زادگان زد.» فرماندار شهرستان لردگان اضافه می‌کند: «او با دختر عموی خودش ازدواج کرد و پیش از اینکه سنش از ۱۷ سالگی بگذرد پدرش را از دست داد. درست همان زمان بود که تمام مسئولیت‌ها بر دوشش افتاد و ریاست ایل به او رسید.» حسین پورآقایی با اشاره به اینکه دوران ریاست شیخ پیاده با حکومت رضاشاه متقارن شد، بیان می‌کند: «او برای اینکه زیر بار مسئولیت خان و دستورات رضاشاه نرود و مشکلاتی در مسیر دست‌یابی به هدفش به وجود نیاید تصمیم به عزیمت به نجف گرفت و ریاست ایل را رها کرد.»

تمام دارایی‌اش را وقف حضرت ابوالفضل (ع) کرد

در همین زمان بود که شیخ پیاده در مسیری که می‌خواست قدم گذاشت و فرماندار شهرستان لردگان درباره آن می‌گوید: «پیش از اینکه شیخ سیف‌الله ویسی به نجف برود، تمام اموالی که داشت را وقف حضرت ابوالفضل (ع) کرد. البته پیش از سفر با جلب نظر همسرش از او هم جدا شد و هیچ‌گاه تا آخر عمر ازدواج نکرد و صاحبت فرزندی هم نشد.» حسین پور‌آقایی، اضافه می‌کند: «گفته شده است که او روزی در نجف کفشداری را به صورت واقعی و حیوان می‌بیند و به حرم حضرت امیر مشرف می‌شود. در آنجا به حضرت آقا می‌گوید که دنبال چنین سعادتی نیست و فقط می‌خواهد با امیرمومنان باشد و عشق ائمه‌اطهار در وجودش باشد.» همین زمان بود که او خواب می‌بیند به آسمان‌ها رفته است و حضرت علی (ع) را می‌بیند که بر منبر نورانی تکیه زده است و به غلامانش می‌گوید دست شیخ را بشورید. براساس آنچه که از شیخ پیاده نقل می‌شود او می‌گوید: «دست و پاهایم را شستند و آمدم پایین و از خواب بیدار شدم.» همین جا بوده که متوجه می‌شود مولایش دستش را از دنیا شسته است و به همین دلیل دیگر نه زنی اختیار می‌کند و نه فرزندی می‌خواهد.

شیخ پیاده مدتی در عتبات عالیات کارگری می‌کرد و مزدش را به فردی می‌داد تا او را با مسائل و معارف دینی آشنا کند. در این راستا فرماندار شهرستان لردگان می‌گوید: «شیخ یکبار که به مرقد حضرت علی (ع) رفته بود، حضرت امیر به او می‌گوید دیگر به اینجا نیا، بعد از مدتی به واسطه اختلافات مرزی قبل از انقلاب، روابط ایران و عراق به مشکل می‌خورد و او به ایران برمی‌گردد و به قم می‌رود.» حسین پور‌آقایی ادامه می‌دهد: «او دوستان باتقوای بسیاری داشت که آیت‌الله حاج شیخ‌مرتضی حائری، حاج اسماعیل دولابی که بار‌ها خدمت امام زمان (عج) مشرف شدند و حاج‌شیخ محمد فکور یزدی از جمله آن‌ها بوده‌اند.»

۵۰ سفر پیاده به نجف و مشهد

گفته می‌شود که شیخ پیاده بار‌ها با امام زمان (عج) ملاقات کرده است. در حال حاضر هم مرقد او که سال ۶۲ از دنیا رفت بین قم و جمکران قرار دارد. حجت‌الاسلام محمدجواد شمس، روحانی لردگان با اشاره به اینکه شیخ پیاده حدود ۸۳ سال عمر کرد به «جوان» می‌گوید: «پنج سالی است که این شخصیت والا برای مردم شناخته شده است. حتی خانواده او هم نزدیک به ۶۰ سال بود که از او خبری نداشتند. فقط او بار‌ها بین نجف، کربلا و قم دیده شده بود.» وی ادامه می‌دهد: «شیخ پیاده از تمام هستی و مال دنیا دل کند و به مقامات عجیب اخروی رسید که حالا در این همایش باید بزرگان بیایند و در حق این بزرگ ادای دین کنند.» حجت‌الاسلام شمس اضافه می‌کند: «او مقامات عالی داشت که شامل طی‌الارض، شفا دادن به بیماران صعب‌العلاج، ملاقات با امام زمان (عج) و ... می‌شود.»

گفتنی است این همایش برگزار می‌شود تا درسی برای نسل جوان امروز باشد تا حقایق این دنیا را بیابند. این روحانی لردگانی بیان می‌کند: «دل بستیم به دنیا و فکر می‌کنیم همه مسائل حل می‌شود و غافل از اینکه با دل کندن از دنیاست که به همه چیز می‌رسیم.» وی اضافه می‌کند: «کتاب‌هایی هم درباره شیخ پیاده نوشته شده است که معروف‌‎ترین آن «کوچه عشق» است.» حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تاج‌زاد، امام جمعه شهرستان لردگان نیز در گفتگو با «جوان» می‌گوید: «شیخ پیاده در جوانی همه اموالش را وقف کرد و رفت. علاقه‌ای که به اهل‌بیت داشت باعث تمام این اتفاقات شد. او مدتی کفشدار حرم امام‌حسین (ع) بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار