کد خبر: 961238
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
جامعه صهیونیستی در یک دهه گذشته تحت هدایت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با شکاف‌های سیاسی گسترده‌ای روبرو شده است که زنگ خطر را برای فروپاشی از درون این رژیم به صدا درآورده است. شکاف‌هایی که مقامات اسرائیلی هم به آن اعتراف کرده و گفته اند موریانه از داخل در حال خوردن اسرائیل است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین - روح اله ضالحی : رژیم صهیونیستی که از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۴۸، تلاش می‌کرد تا سرزمین واحد و یکپارچه‌ای برای یهودیان سراسر جهان فراهم کند و یهودیان را در یکجا جمع کند، پس از گذشت ۷۰ سال، این یکجانشینی نه تنها ثمراتی نداشته بلکه جامعه صهیونیستی را از هم گسیخته کرده است. فروپاشی پی در پی کابینه‌ها در اسرائیل و تشدید اختلاف بین مقامات و احزاب صهیونیستی، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دچار بیماری واگیرداری شده است که به تمام عرصه‌های اجتماعی سرایت می‌کند. چیزی که مقامات صهیونیستی نسبت به وجود لایه‌های عظیم شکاف در جامعه اسرائیلی هشدار می‌دهند. این شکاف‌ها در دوره ده ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو تشدید شده و صدای صهیونیست‌ها را درآورده است.
عاموس گلعاد، از بخش امنیتی و استراتژیست اسرائیل اخیرا در کنفرانس هرتزلیا گفته است که «اسرائیل همانند خانه‌ای است که با دیوار‌های قوی محافظت می‌شود، اما موریانه از داخل در حال خوردن آن است». گلعاد همچنین گفته که فساد در این رژیم و شکاف در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی آن منشأ نگرانی بزرگی است. اظهارات مقامات صهیونیستی به نابودی این رژیم از درون درحالی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۰ و پس از شکست اسرائیل از لبنانی ها، گفته بود که «بنیان اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است؛ لبنان گورستان متجاوزان بوده و گورستان متجاوزان جدید نیز خواهد بود».
تضعیف جایگاه حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و ناتوانی او در تشکیل کابینه ائتلافی و انحلال پارلمان اسرائیل و دستور برگزاری انتخابات جدید در ماه سپتامبر، شکاف سیاسی بین صهیونیست‌ها را دو چندان کرده است. جدایی احزاب دست راستی از ائتلاف نتانیاهو و تشکیل ائتلاف جدید علیه نتانیاهو نشان از بروز شکاف‌های سیاسی در جامعه صهیونیستی دارد. نتانیاهو که تا چندی پیش در متحد کردن احزاب راستگرا توانایی خاصی داشت اکنون جایگاه خود را متزلزل می‌بیند و احزاب راستگرا در مقابل نتانیاهو صف آرایی کرده اند و این مسئله سبب شده تا تشکیل کابینه منسجم و یکدست در اسرائیل به رویا تبدیل شود. حتی اگر نتانیاهو در انتخابات آتی پیروز شود، همچنان راه سختی برای تشکیل کابینه ائتلافی خواهد داشت. همچنین تامین هزینه انتخابات پی در پی از جیب مردم که بیش از یک میلیارد دلار است، دامنه اعتراضات عمومی را در سرزمین‌های اشغالی گسترده‌تر کرده است. برخی مقامات اسرائیلی معتقدند که اسرائیل تحت هدایت نتانیاهو در مسیر اشتباهی قرار گرفته و آینده جنبش صهیونیسم را در خطر قرار داده است.

شکست‌های پی در پی در غزه
یکی از دلایلی اصلی بروز شکاف‌های عمیق در جامعه صهیونیستی در دوره نتانیاهو، به شکست‌های اسرائیل در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین مربوط می‌شود که با کمترین تجهیزات نظامی توانسته اند ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل را به زانو درآورند. مقامات اسرائیلی مدعی هستند که بزرگترین ارتش خاورمیانه و قدرتمندترین سلاح‌ها را در اختیار دارند، اما در مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطین ناتوان مانده اند. اسرائیل در ۱۰ سال گذشته چندین جنگ علیه غزه به راه انداخته است، اما موفقیتی کسب نکرده و همیشه بعد از مدت کوتاهی به توافق آتش بس تن داده است. در درگیری اخیر بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل بیش از ۷۰۰ راکت از سمت غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تل آویو تحت فشار به آتش بس تن داد.
رویارویی اخیر میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین سبب بروز شکاف و دودستگی میان مقامات نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر شده است. شکست نتانیاهو در برابر گروه‌های فلسطینی، سبب شده تا بیشتر فرماندهان بازنشسته ارتش اسرائیل، رهبری و تدبیر نتانیاهو را زیر سوال ببرند. بیشتر روسای سابق سازمان جاسوسی موساد، و فرماندهان سابق ارتش از مسیر و سیاست‌های نتانیاهو به ویژه در قبال مذاکره با فلسطینی‌ها انتقاد کرده اند. مقامات سابق اسرائیل، هشدار داده اند که نتانیاهو بدترین بحران تاریخ اسرائیل را به وجود آورده است و رویای صهیونیست‌ها را بر باد خواهد داد.
تقویت توان موشکی جنش حماس در غزه، تهدیدی برای شهرک نشینان صهیونیست در نزدیکی مرز‌های غزه است. ناتوانی شهرک نشینان در اطراف نوار غزه برای تحمل فشار‌های بیشتر امنیتی، نظامی و روانی، بعضی از آن‌ها را بر آن داشته است تا خانه‌های خود را ترک کنند و برای سکونت به مناطق دیگری به دور از مرز‌های غزه بروند. حملات گروه‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی سبب شده تا موج مهاجرت معکوس در اسرائیل شروع شود. بر اساس گزارش‌های اعلام شده، صد‌ها هزار نفر در سه سال گذشته از اسرائیل به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده اند. این سیاست درحالی است که مقامات صهیونیستی با تبلیغات گسترده و اعلام فلسطین به عنوان سرزمین موعود یهود، به دنبال جذب یهودیان سراسر جهان برای مهاجرت به اسرائیل هستند.
ارتش صهیونیستی پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دارد، اما با این حال نتوانسته مشکل امنیت اسرائیلی‌ها را حل نماید، زیرا وجود نیرو‌های حزب‌الله لبنان در شمال و جنبش حماس در جنوب اسرائیل همچنان این احساس ناامنی اسرائیلی‌ها را پایدار نگه داشته است.
شکست‌های مستمر اسرائیلی‌ها در حمله به مناطق اشغالی و پذیرش آتش بس‌های متناوب چهره پوشالی این رژیم را خدشه دار کرد و این امر نیز مانع دیگری بر سر راه نتانیاهو و همدستانش در راستای تحقق معامله قرن است. این مهم درحالی ست که عدم توانایی نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی نیز زمینه شکست زودهنگام توطئه معامله قرن را فراهم کرد.
برگزاری راهپیمایی‌های باگشت در نوار غزه که از سال گذشته شروع شده است، زنگ خطر را در سرزمین‌های اشغالی به صدا درآورده است و مقامات تل آویو در برابر موج اعتراضات گسترده گروه‌های فلسطینی به ستوه آمده اند. این درحالی است که در صورت اجرای معامله قرن آمریکا، تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی به مراتب تشدید خواهد شد، چرا که فلسطینی‌ها گفته اند به هیچ وجه با این طرح شوم واشنگتن موافقت نخواهند کرد. طرحی که قرار است بسیاری از مناطق فلسطین را به اسرائیل ملحق کرده و فلسطینی‌ها را از تشکیل دولت منع می‌کند.
صهیونیست‌ها که همواره سعی می‌کردند از شکاف بین تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه‌های مقاومت در غزه بهره برداری سیاسی کرده و قدرت فلسطینی‌ها را تضعیف کنند، اما طرح آمریکا درباره فلسطین موسسوم به معامله قرنف سبب شد تا رویای صهیونیست‌ها برای ایجاد اختلاف بین فلسطینی‌ها به یاس تبدیل شود. چرا که در مخالفت با معامله قرن، فلسطینی‌ها در یکجبهه واحد قرار گرفته اند و حاضر به دادن سرزمین خود به اشغالگران صهیونیستی نیستند. همه گروه‌های فلسطینی اعلام کرده اند که به طرح شوم آمریکایی – صهیونیستی تن نخواهند داد و تا پای جان از خاک خود دفاع خواهند کرد.

ناکامی در پروژه‌های منطقه‌ای
نتانیاهو با همکاری غرب و اعراب در یک دهه گذشته تلاش‌های گسترده‌ای کرد تا بتواند محور مقاومت را تضعیف کند. از مداخله در بحران سوریه گرفته تا مشارکت در جنگ یمن، همگی در راستای ضربه زدن به منافع ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه بود. اما نتانیاهو در این مسیر نتیجه عکس گرفت و اکنون نه تنها محور مقاومت تضعیف نشده بلکه در بهترین شرایط خود قرار دارد. قدرت گیری انصارالله در یمن، گروه‌های حشدالشعبی در عراق، بالا رفتن توان نظامی حزب الله در جنگ سوریه، نفوذ ایران تا بیخ گوش صهیونیستها، تحولاتی است که برخلاف تصورات نتانیاهو در منطقه رقم خورده است.
اسرائیل اعتراف می‌کند که دیگر به تنهایی قادر نیست از خود در برابر جبهه مقاومت دفاع کند و از اینرو به ضرورت تشکیل ائتلاف تأکید کرده است. این ائتلاف هم در سال‌های گذشته با ترکیبی غربی، عربی و اسرائیلی شکل گرفت، ولی در عمل گرهی از مشکل بزرگ امنیتی اسرائیل باز نکرد و سیاست‌های این رژیم در منطقه با شکست مواجه شد.
در شرایط کنونی، محور مقاومت به مراتب قوی‌تر از گذشته شده است و در لبنان، سوریه، عراق و یمن توانایی‌های مقاومت به اثبات رسیده است. قدرت گیری مخالفان اسرائیل در منطقه درحالی است که رژیم‌های مرتجع عرب که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، در بحران امنیتی به سر می‌برند و در سال‌های اخیر ضربات سنگینی از ایران و مقاومت دریافت کرده اند، همین مسئله کار را برای صهیونیست‌ها سخت کرده است. در چنین فضای تنش آلودی، هم آمریکایی‌ها و هم اسرائیلی‌ها درباره اینکه اسرائیل بتواند در فرایند داخلی از امنیت و موجودیت خود دفاع کند، نا امید هستند و روند تحولات در منطقه به ضرر اسرائیلی‌ها در جریان است.
اسرائیل برای اینکه وارد جنگ دیگری با حزب الله نشود، در ماجرای تشدید تنش‌ها بین ایران و امریکا، سکوت معناداری کرده است که به گفته رسانه ها، نتانیاهو از این وحشت دارد که در صورت جنگ بین تهران و واشنگتن، سرزمین‌های اشغالی هم مورد هدف نیرو‌های حزب الله قرار گیرد. چیزی که سیدحسن نصرالله اخیرا به آن اشاره کرده و گفته است که در صورت بروز جنگ در منطقه، عربستان سعودی و اسرائیل تاوان آنرا خواهند داد.

سخن آخر
تداوم شکاف‌های سیاسی به نوعی جامعه اسرائیلی را از حالت تعادل خارج و دچار چند قطبی فرسایشی کرده است. شکست‌های نتانیاهو در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین و ناکامی در پروژه‌های منطقه ای، آینده سیاسی نتانیاهو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است که می‌تواند به شکست او در انتخابات آتی منجر شده و به یک دهه سلطه بر کرسی نخست وزیری اش پایان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار