کد خبر: 960520
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
با فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست وزیر
دولت عراق با فرمانی ۱۰ ماده‌ای بسیج مردمی عراق معروف به حشدالشعبی را در نیرو‌های مسلح عراق ادغام کرد و در عین حال آن را «بخشی جدایی‌ناپذیر» از نیرو‌های مسلح عراق خواند؛ فرمانی که با استقبال حشدالشعبی روبه‌رو شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عادل عبدالمهدی، در این فرمان ۱۰ بندی گفته که تمامی مراکزی که اسم گروهی از گروه‌های حشدالشعبی داشته باشند چه در داخل شهر‌ها و چه خارج از آن، بسته خواهد شد و تأکید شده است: «تمامی نیرو‌های حشدالشعبی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از نیرو‌های مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیرو‌های مسلح اعمال می‌شود برای نیرو‌های حشدالشعبی نیز اعمال می‌شود.» بر اساس فرمان نخست‌وزیر عراق، «تمامی دفاتر اقتصادی یا ایست و بازرسی‌ها و حضور یا منافع نهاد‌های خارج از چارچوب جدید اعلامی، بسته خواهد شد و سازمان حشدالشعبی بخشی از نیرو‌های مسلح عراق به شمار می‌آید» ضمن اینکه «موجودیت هرگونه گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند ممنوع بوده و تخطی از قانون به شمار می‌آید و موجب پیگرد خواهد شد.» در فرمان عادل عبدالمهدی آمده است: «این نیرو‌ها (حشدالشعبی) به فرمان فرمانده کل نیرو‌های مسلح و بر اساس قوانین تصویب شده در پارلمان عراق و دستورات صادر شده عمل خواهند کرد و رئیس هیئت حشدالشعبی مسئول این تشکیلات خواهد بود که توسط فرمانده کل نیرو‌های مسلح تعیین می‌شود و تمامی تشکیلات الحشد به آن مرتبط می‌شود.»‌همچنین بر اساس فرمان عبد المهدی «این گروه‌ها، چه فردی، چه تشکیلاتی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.» برخی ناظران هدف فرمان ۱۰ ماده‌ای ادغام حشدالشعبی را «تضعیف نفوذ شبه‌نظامیان» خوانده‌اند، ولی برخی ناظران می‌گویند که حشدالشعبی می‌تواند با ورود خود، از داخل نیرو‌های مسلح عراق را تحت تأثیر قرار دهد. نخست‌وزیر عراق در بند ۱۰ فرمان خود گفته که به زودی دستورات دیگری درباره ساختار حشدالشعبی و تشکیلات آن صادر خواهد شد. «مقتدی صدر» فرمانده سرایا السلام از تصمیم نخست‌وزیر عراق حمایت کرده و قیس خزعلی، رهبر عصائب اهل الحق هم از این فرمان استقبال کرده است. خزعلی در توئیت خود نوشته است «تصمیم اخیر نخست‌وزیر گامی در مسیر درست است تا الحشد بخشی حرفه‌ای و ثابت از نیرو‌های مسلح باشد و تلاش‌ها برای انحلال یا ادغامش شکست بخورد. دور کردن الحشد از کشمکش‌های سیاسی و فراهم کردن نیاز‌های لجستیک آن ضامن قدرت حشدالشعبی است تا وظیفه مقدسش را که تضمین امنیت عراق و آینده آن است، ادا کند.»
سید عمار حکیم، رهبر جریان «حکمت ملی» عراق هم به تصمیم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کشورش مبنی بر پیوستن نیرو‌های حشدالشعبی به نیرو‌های مسلح واکنش نشان داد. همچنین سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق از تصمیم عبدالمهدی قدردانی می‌کند و منتظر اجرای جدی و آشکار آن است. برخی ناظران نیز حدس می‌زنند که دولت عراق ادغام را به شکلی انجام داده که کارکرد حشدالشعبی در فضای پس از داعش تغییر خواهد کرد. به خصوص که «فالح الفیاض» رئیس حشدالشعبی عراق چندی پیش در سالگرد فتوای مرجعیت عراق درباره تشکیل حشدالشعبی گفته بود حشدالشعبی باید برای سازندگی اقتصادی برنامه‌ریزی کند.» حسن دانایی فر، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در بغداد معتقد است، دستور نخست‌وزیر عراق درباره سازماندهی حشد‌الشعبی در مسیر تکاملی این نیرو قرار دارد. سعدالله زارعی نیز به تسنیم گفته که ادغام حشدالشعبی یک هویت مستقلی می‌دهد که در عین نقش‌آفرینی در حوزه‌های امنیتی و نظامی می‌تواند در حوزه‌های دیگر به ایفای نقش بپردازد، این در حالی است که ادغام حشدالشعبی در ساختار ارتش محدودیت‌هایی در مسیر فعالیت‌های حشدالشعبی ایجاد می‌کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
عراق دارد خودش را برای معرفی به دنیا اماده میکند و هدفش ایجاد کشور عربی با نظم و امنیت بالا و روند بیشرفت تا برابری امارات . هر جند این هدف زمان زیاد میخواهد ولی معلوم است که ساختار های ان را اجرایی میکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار