کد خبر: 960026
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسئول پروژه دانشنامه هفتم تیر از ادامه جمع‌آوری اطلاعات این دانشنامه تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.
پروژه عظیم ایجاد دانشنامه «هفتم تیر» در مرکز مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی حوزه هنری، از سال ۹۴ آغاز به کار کرده است و تاکنون اطلاعات مرتبط با ۱۱۲ نفر از افراد و شخصیت‌های این حادثه تاریخی در آن جمع‌آوری شده است.

رقیه کمانی مسئول این دانشنامه درباره وضعیت پروژه «هفتم تیر» می‌گوید: مرکز مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی حوزه هنری از سال ۹۴ تألیف و جمع‌آوری اطلاعات دانشنامه هفتم تیر را آغاز کرده است و این پروژه تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. قطعاً این دانشنامه مرجعی ممتاز برای پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی به‌ویژه حادثه هفتم تیر، حزب جمهوری اسلامی و شخصیت شهید بهشتی خواهد بود.

کمانی می‌گوید: واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰ حادثه‌ای بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی است. بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی که در آن شهید بهشتی به‌عنوان رئیس حزب به همراه جمع کثیری از اعضا، متشکل از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های فعال انقلابی و تعدادی از اعضای کابینه دولت به شهادت می‌رسند، اتفاقی است که چهره واقعی سازمان مجاهدین خلق را به‌خوبی برای مردم روشن می‌سازد، از همین رو تصمیم گرفته شد که اطلاعات این حادثه بزرگ به شکل یک دانشنامه تهیه شده و در اختیار پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: تحقیقات، پژوهش‌ها، مصاحبه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات این دانشنامه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت. این دانشنامه به شکل تخصصی به روند اتفاقات واقعه هفتم تیر، رجال سیاسی و شخصیت‌های حاضر در این واقعه، شخص بمب‌گذار یعنی محمدرضا کلاهی، شهدای این حادثه تروریستی و بازماندگان می‌پردازد. به طور کل ۱۱۲ نفر شخصیت در این دانشنامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که اطلاعات تکمیلی آن‌ها از میان کتاب‌ها، اسناد، روزنامه‌ها، مجلات، بنیاد شهید و مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری شده است که به شکل منسجم در قالب یک دانشنامه تخصصی منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر می‌افزاید: زمانی‌که به واقعه هفتم تیر نگاهی می‌اندازیم، درخواهیم یافت که این واقعه، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. انفجار حزب جمهوری، بزرگ‌ترین حادثه تروریستی در تاریخ انقلاب از نظر تعداد شهدا و اهمیت شخصیت‌هایی است که جان خود را از دست داده‌اند، از همین رو بررسی ابعاد مختلف آن، زوایای پنهان بسیاری را چه از قبل و چه بعد از این حادثه روشن می‌سازد. حزب جمهوری یک حزب فراگیر بوده است که شخصیت‌های تراز اول انقلاب در آن حضور داشتند و بمب‌گذاری دفتر این حزب، عملاً نقشه‌ای شوم برای وارد کردن یک ضربه کاری به بدنه انقلاب بوده است.
با پایان یافتن کار تحقیقات و جمع‌بندی دانشنامه هفتم تیر، منبع بسیار کاملی جهت مراجعه و تحقیقات بعدی پیرامون این حادثه تروریستی در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار