کد خبر: 953251
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
«موکل من به دلیل تأمین تجهیزات ماهواره‌ای برای ایران در امریکا تحت تعقیب قرار گرفته و اکنون بازداشت است. به همین دلیل اینجانب موفق به تماس با موکلم نشدم.» این را وکیل یکی از متهمان پرونده پتروشیمی مطرح کرد. متهم ردیف هفتم پرونده پتروشیمی بنا بر اظهارات نماینده دادستان، مباشر اصلی جرم با دیگر متهمان محسوب می‌شود و بخش اعظم اتهامات متهم ردیف دوم (عباس صمیمی) توسط همین فرد صورت می‌گرفته است. افزون بر این طبق دفاعیات یکی دیگر از متهمان و درخواست‌های قرشی سروستانی دخل‌و‌تصرف‌های ارزی صورت می‌گرفته است. در دادگاه دیروز یکی دیگر از متهمان با ادعای روشن‌شدن منشأ ارز داخلی و خارجی به موضوع «ارز متقاضی اشخاص» تا قبل از سال ۹۰ اشاره کرد. وی در اظهارات خود بیان داشت، تا قبل از آبان سال ۹۰ در هیچ جا و در هیچ فرم بانکی مشخص‌شدن منشأ ارزی ضرورت نداشت و سیاستگذار یعنی بانک مرکزی، بعد از این بود که ارز متقاضی را باز تعریف کرد.
نيره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی به جلسه هشتم رسید. پرونده‌ای که از دل آن مرجان شیخ‌الاسلامی‌آل‌آقا سر برآورد؛ متهم ردیف پنجم که هم‌اکنون فراری و در کانادا به سر می‌برد. روزگذشته مشخص شد، متهم ردیف هفتم این پرونده نیز به نام سیدامین قرشی‌سروستانی، در امریکا بازداشت شده است. وکیل این متهم در بیان دفاعیات خود از موکلش گفت: موکل من به دلیل تأمین تجهیزات ماهواره‌ای برای ایران در امریکا تحت تعقیب قرار گرفته و اکنون بازداشت است، به همین دلیل اینجانب موفق به تماس با موکلم نشدم. وی عضویت رسمی سروستانی در یورونست را رد کرد و معتقد بود، اقدامات وی به قصد ضربه‌زدن به نظام نبوده بلکه با توجه به شرایط خاص تحمیلی قصد کمک به نظام را هم داشته است.

بازداشت مباشر اصلی جرم در امریکا
اما طبق اظهارات نماینده دادستان و پاسخ وکیل این متهم، سروستانی طبق وکالت متهم ردیف دوم پرونده (عباس صمیمی) نماینده تام‌الاختیار و وکیل یورونست بوده است که اگر این امر ثابت شود، وی مباشر اصلی جرم در پرونده محسوب می‌شود.
سام حامدساعدیان، مدیرعامل شرکت والا سرمایه امین دیگر متهمی بود که در دفاع از خود ادعا داشت، هیچ گونه دخل و تصرفی در بحث ارزی نداشته و فعالیت وی در حوزه تجاری و فناوری اطلاعات بر مبنای قانون بوده است. ساعدیان در دفاع از خود بیان داشت: از طریق قرشی مبالغ ریال را تأمین می‌کرده و ارزهای‌های دریافتی را از برخی بانک‌ها دریافت و متناظر با آن را به حساب PCC می‌ریخته است.
متهم ردیف هشتم پرونده پتروشیمی به موضوعی اشاره کرد که با این ادعا شاید بیان این موضوع به روند رسیدگی در دادگاه کمکی کند. اظهارات حامد ساعدیان در بحث «ارز متقاضی اشخاص» بود. این متهم مدعی بود در برهه زمانی در هیچ جا و در هیچ فرم بانکی ضرورت مشخص بودن منشأ ارزی وجود نداشته است بلکه بعد از آبان سال ۹۰ (شروع تحریم‌ها) بازار فرعی ارز کنار گذاشته می‌شود و سرفصل‌های تعهدآور ارز مشخص می‌شود. این متهم چنین اقدامی را معطوف به سیاستگذاری‌های بانک مرکزی دانست و معتقد بود، ارز متقاضی تعهدآور نبوده است.

دفاعیات متهم ردیف نهم، حمزه‌لو را زیر سؤال برد!
سیدعلیرضا حسینی (مدیرعامل شرکت پتروشیمی شانگهای) دیگر متهمی بود که به دفاع از خود پرداخت. اظهارات وی دفاعیات حمزه‌لو را زیر سؤال برد. وی گفت: هیچ نیتی جز انجام وظایف نداشته و نتیجه آن استمرار فروش محصولات پتروشیمی ایران در بازار چین شده است. این متهم با این ادعا که برای فروش محصولات مجوز لازم را از PCC داشته است، گفت: من نمی‌دانم این اقدام من الان خیانت است یا خدمت! اما نماینده دادستان با تکیه بر موضوع فروش محصولات و واریز وجوه حاصل از آن، اظهارات حمزه‌لو را زیر سؤال برد.
نیم بیشتری از متهمان این پرونده دفاعیات خود را مطرح ساختند و ادامه روند رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار