کد خبر: 952773
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
در پی افزایش تنش در سریلانکا که از آثار بمبگذاری‌های تروریستی گروهک محلی وابسته به داعش در چند کلیسا و هتل است، علاوه بر اینکه کلیسا‌ها بسته مانده، احتمال انتقام‌جویی از مسلمانان افزایش یافته، به طوری که عمده کارگران خارجی مسلمان در حال ترک این کشور هستند. بماند که دولت و مقامات مذهبی مسلمان و مسیحی از هم‌کیشان خود خواسته‌اند فعلاً به مساجد و کلیسا‌ها نروند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، با گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ داخلی در سریلانکا، حملات تروریستی روز یک شنبه در این کشور، بار دیگر ترس از بازگشت درگیری‌های فرقه‌ای را افزایش داده است. در حالی که کلیسا‌های سریلانکا نیز به دلیل انفجار‌های تروریستی مرگبار روز «عید پاک»، همچنان در سراسر این کشور تعطیل است، هزاران مسلمان که اکثراً پاکستانی هستند شهر بندری «نگومبو» را ترک کردند.
یکی از این افراد که آماده سوار شدن به اتوبوسی پر از جمعیت بود، گفت: «به‌دلیل ترکیدن بمب‌ها و انفجار‌هایی که اینجا اتفاق افتاد، مردم محلی سریلانکا به خانه‌های‌مان حمله کردند.»
از روز وقوع حملات تروریستی، پلیس سریلانکا شمار زیادی را به‌صورت شبانه بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار داده است. پلیس این کشور اعلام کرد یک مصری و چند پاکستانی در میان دستگیرشدگان هستند. روز پنج شنبه شمار این بازداشت‌شدگان به ۷۶ نفر رسید.
طبق بیانیه پلیس، یکی از این افراد بازداشت‌شده با سازمانی تروریستی در ارتباط بوده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. دلیل بازداشت یک فرد دیگر، نشر سخنانی با قصد نفرت‌پراکنی در فضای فیس‌بوک عنوان شد. پلیس سریلانکا روز پنج شنبه گفت: «محمد یوسف ابراهیم»، پدر دو تن از بمبگذاران را دستگیر کرده است. بودایی‌ها با جمعیت ۲۲ میلیونی در سریلانکا اکثریت هستند و مسلمانان، هندو‌ها و مسیحیان اقلیت. از میان ۳۵۹ فردی که در این بمبگذاری‌ها جان باختند، ۳۸ نفر خارجی بودند. ملیّت این افراد بریتانیایی، امریکایی، استرالیایی، ترکیه‌ای، هندی، چینی، دانمارکی، آلمانی و پرتغالی بود. داعش با پذیرفتن مسئولیت این حملات تروریستی، هویت عوامل خود را اعلام کرد و گفت: این حملات با کمربند انفجاری انجام شده است.
ارتش سریلانکا روز جمعه اعلام کرد نزدیک به ۱۰هزار سرباز در سراسر این کشور برای انجام اقدامات جست‌وجو و تأمین امنیت برای مراکز مذهبی مستقر هستند. در چنین شرایطی جمعیت علمای سریلانکا که اصلی‌ترین نهاد مذهبی اسلامی این کشور محسوب می‌شود از مسلمانان خواست تا اعمال مذهبی خود برای روز جمعه را در صورت لزوم محافظت از خانواده و اموال‌شان در خانه‌های خود برگزار کنند.
کاردینال مالکوم رانجیت، یک مقام مسیحی سریلانکا نیز از کشیش‌ها خواست تا اطلاعیه بعدی، عشای ربانی را در کلیسا‌ها برگزار نکنند. وی تأکید کرد که امنیت بسیار مهم است. از نظر سیاسی هم دولت البته در درون دچار تنش شده است و آثار آن را می‌توان در استعفا‌های مقامات امنیتی دانست. ایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور سریلانکا روز جمعه با بیان اینکه پلیس در حال تجسس برای دستگیری ۱۴۰فرد است که با گروه داعش در ارتباط هستند، رانیل ویکرم‌سینگ، نخست‌وزیر سریلانکا را به‌خاطر تضعیف سیستم اطلاعاتی و محاکمه مقامات ارتشی درگیر در جنگ داخلی یک دهه پیش این کشور، مورد سرزنش قرار داد. ویکرم‌سینگ یکی از مقامات ارشد امنیتی سریلانکا را اکتبر سال گذشته به‌دلیل اختلافات سیاسی اخراج کرد. ساعاتی پس از آنکه سیریسنا در جمع خبرنگاران گفت، «رئیس پلیس گفته می‌خواهد استعفا دهد»، «پوتیج جایاسوندارا» رئیس پلیس سریلانکا استعفای خود را اعلام کرد. روز گذشته نیز «هماسیری فرناندو» وزیر دفاع سریلانکا استعفا کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار