کد خبر: 950995
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۸
محمد مرادی
انتخابات پارلمانی اسرائیل روز سه شنبه برگزار شد. در این دوره از انتخابات، بنیامن نتانیاهو با چالش‌های داخلی و منطقه‌ای زیادی مواجه بود که همین مسئله احتمال موفقیت وی را بسیار ضعیف کرده بود. طبق آخرین شمارش آرا، حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و اتحاد میانه‌رو «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتس، ژنرال بازنشسته، هر کدام ۳۵ کرسی در پارلمان بعدی خواهند داشت. اما موفقیت احزاب کوچک‌تر راستگرا باعث شده است نتانیاهو موقعیت بهتری برای تشکیل دولت ائتلافی و رسیدن به پنجمین دوره نخست‌وزیری خود داشته باشد. در مورد این دوره از انتخابات پارلمانی اسرائیل نکات بسیار مهمی وجود دارد که در دوره‌های قبل کمتر به چشم می‌خورد.
نتانیاهو در این دوره از انتخابات با دو چالش اصلی مواجه بود؛ فساد و بحران امنیت. نتانیاهو و همسرش مظنون به استفاده شخصی از خزانه دولت شده‌اند. پلیس اسرائیل روز یک شنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به «چهار هزار» متهم هستند. این مسئله بار‌ها باعث ایجاد تجمعات علیه نتانیاهو شده و مخالفان خواستار برکناری و محاکمه وی شده‌اند. در واقع فساد نتانیاهو باعث شده بود بسیاری وی را در انتخابات بازنده اعلام کنند. از سوی دیگر چالش امنیتی دیگر پاشنه آشیل وی در این دوره از انتخابات به شمار می‌رود. کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده در پارلمان تنها گذاشت. مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیک ۴۷۰ موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرار داد. این مسئله باعث شد نتانیاهو به‌سرعت و تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو بسیار گران آمد و در نهایت باعث فروپاشی کابینه وی شد. رقبای نتانیاهو بار‌ها وی را به دلیل این شکست سرزنش کرده و از همین نقطه توانستند بسیاری از آرای او را به سمت خود بکشانند.
در واقع این دو مسئله به شدت باعث کاهش محبوبیت نتانیاهو شده بود و همین مسئله احتمال شکست نتانیاهو را بالا برده بود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا شکست نتانیاهو را به معنای شکستی برای برنامه‌های خود می‌دانست. به همین دلیل چند اقدام با هدف تقویت جایگاه نتانیاهو صورت گرفت؛ الحاق جولان اشغالی به اسرائیل و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. پیش از این نیز ترامپ سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس انتقال داد که نتانیاهو بار‌ها آن را یکی از دستاورد‌های خود معرفی کرده است. در واقع انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس مسئله‌ای بود که هیچ یک از رؤسای جمهور امریکا به دلیل پیامد‌های آن جرئت اجرایی کردن آن را نداشتند. همچنین الحاق جولان اشغالی سوریه به اسرائیل نیز در حالی بود که در ۵۲ سال گذشته همواره امریکا تأیید می‌کرد که این منطقه از سوی اسرائیل اشغال شده است و سازمان ملل نیز اشغالی بودن آن را در ۵۲ سال گذشته تأیید می‌کرد، اما ترامپ از این مسئله نیز گذشت و جولان را به اسرائیل داد. در نهایت نیز ترامپ برای اولین بار در تاریخ نظام بین‌الملل یکی از نهاد‌های نظامی رسمی یک کشور یعنی سپاه پاسداران را در لیست گروه تروریستی قرار داد تا بزرگ‌ترین برگ برنده را به نتانیاهو بدهد. نکته جالب این است که این اقدام ترامپ درست یک روز پیش از انتخابات اسرائیل صورت گرفت و نتانیاهو اعلام کرد که از ترامپ بابت این هدیه تشکر می‌کند.
در واقع ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفت تا نتانیاهو را به نوعی از مرگ سیاسی نجات دهد. ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ به پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی نیازمند است. ترامپ به دلیل انتقادات شدیدی که در عرصه سیاست خارجی بر او وارد است و اتهاماتی که درباره تبانی انتخاباتی با روسیه و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن برای افشا نکردن رابطه نامشروع خود با او با آن‌ها روبه‌رو است، به‌شدت به حمایت لابی‌های یهودی امریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نیاز دارد. افزون بر این، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان امریکا در سال گذشته و تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح احتمالی او نیز این روز‌ها بر بار نگرانی‌های او افزوده است. ترامپ به‌خوبی می‌داند که یهودیان امریکا به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات هستند و حزب لیکود رژیم صهیونیستی نیز که در حال حاضر نتانیاهو ریاست آن را برعهده دارد، از نفوذ بالایی در میان لابی‌های یهودی امریکا برخوردار است. به همین دلیل، حمایت از نتانیاهو در انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی می‌تواند برای او در حکم یک بازی برد- برد باشد؛ به ویژه در شرایطی که کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری حزب دموکرات از هم‌اکنون نشان داده‌اند از شانس خوبی برای پیروزی در مقابل ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ برخوردارند. حمایت‌های ترامپ از نتانیاهو آنچنان بوده که روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه با انتقاد از مواضع «دونالد ترامپ» در قبال رژیم صهیونیستی و نفوذ لابی‌های این رژیم در سیاست خارجی امریکا نوشته که راهبرد ریاست جمهوری او به «اول اسرائیل و بعداً امریکا» تبدیل شده است.
بسیاری از کارشناسان حتی معتقدند که امریکا برای اولین بار در تاریخ، انتخابات پارلمانی اسرائیل را مهندسی کرده تا جریان نزدیک به خود را همچنان در قدرت نگه دارد. این مسئله به دلیل شکست‌های پی‌درپی نتانیاهو در عرصه داخلی و منطقه‌ای و جایگاه متزلزل وی بوده است. البته نباید از این نکته غافل بود که اساساً هر کدام از احزاب داخلی اسرائیل به قدرت برسند در نوع نگاه منطقه‌ای آن‌ها چندان تفاوتی احساس نمی‌شود، اما برای دونالد ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ این مسئله بسیار اهمیت دارد. در شرایط کنونی نیز نتانیاهو با توجه به موفقیت احزاب کوچک راستگرا در انتخابات شانس نخست برای نخست‌وزیری خواهد بود و این مسئله به معنای تداوم افراط‌گری و تنش‌آفرینی در منطقه خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که با این نتایج بار دیگر باید شاهد یک دولت شکننده در اسرائیل بود که به هر بهانه‌ای می‌تواند فروبپاشد و انتخابات زودهنگام برگزار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار