کد خبر: 947881
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کاروان راهیان نور دانشجویی خارجی در ادامه سفر معنوی به مناطق عملیاتی، از یادمان شهید حسن باقری هم بازدید کردند و در این مسیر یاد و خاطره شهدایی را زنده کردند که بیش از دو دهه قبل نامشان را در تاریخ ماندگار کرده بودند.
زیبا احمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: همین چند روز پیش بود که ۱۵۰ نفر از دانشجویان کشور‌های مختلف در اردوی راهیان نور حضور یافتند تا سفری را تجربه کنند که در هیچ جای دنیا به‌جز بهشت کوچک ایران امکانپذیر نیست. دانشجویانی که دل به دریای عشق زدند تا این‌بار معنی ایثار و دلاوری و مجاهدت را با چشم ببینند. دانشجویان خواهر و برادری که از کشور‌های ایتالیا، آرژانتین، ساحل‌عاج، ترکیه، افغانستان، پاکستان، نیجریه، لبنان و سنگال گرد هم آمده بودند تا به خوزستان بروند و از مجاهدت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و قابلیت‌های سد خاکی کرخه که ۳۵ درصد برق کشور را تأمین می‌کند، بازدید کنند. سفری که می‌توانست ۴۰ سال اقتدار و پیشرفت را در ۴ روز مرور دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام در طول دفاع مقدس به نمایش بکشد.

روز اول در کنار کرخه می‌شد ایران اسلامی را در قاب کوچکی به تماشا نشست. آنجا هم شکوه سازندگی و پیشرفت به دست متخصصان داخلی به چشم می‌خورد و هم یاد بزرگانی زنده می‌شد که با خون خود نهال انقلاب را به درختی تنومند و ۴۰ ساله تبدیل کردند. اما در روز دوم دانشجویان خارجی در قالب کاروان راهیان نور به منطقه عملیاتی فتح‌المبین رفتند تا گوش به روایاتی بسپارند که چراغ راه در مسیر پیش رویشان باشد. علی سرخه راوی منطقه عملیاتی فتح‌المبین در حاشیه این بازدید طی سخنانی فتح‌المبین را فتح دل‌ها خواند و گفت: طرح‌ریزی عملیات افتخار‌آفرین فتح‌المبین از اواسط آبان ١٣٦٠ آغاز شد و پس از تلاش‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر و انجام مشورت‌ها و هماهنگی‌های گسترده میان فرماندهان نظامی، سرانجام طرح عملیاتی شماره یک فتح‌المبین در اواخر دی ماه همان سال آماده شد. سرخه ادامه داد: روز ١٣ بهمن ١٣٦٠ در پی نشست مشترک فرماندهان عمده سپاه و ارتش، طرح یادشده به یگان‌های عمده اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در ٣٠ بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شده و طرح شماره ٢ در ١٣ اسفند انتشار یافت. وی عملیات فتح‌المبین را در چهار مرحله اجرایی در سال ۶۱ برشمرد و افزود: آزادسازی ٢٥٠٠ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی، نزدیک شدن نیرو‌های خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول، خارج شدن شهر‌های دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن و دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه گوشه‌ای از نتایج ارزشمند عملیات فتح‌المبین بود. کاروان راهیان نور دانشجویی خارجی در ادامه سفر معنوی به مناطق عملیاتی، از یادمان شهید حسن باقری هم بازدید کردند و در این مسیر یاد و خاطره شهدایی را زنده کردند که بیش از دو دهه قبل نامشان را در تاریخ ماندگار کرده بودند.

دلاوری‌های شهید علم‌الهدی و دانشجویان

هویزه را نه یک منطقه که باید بخشی از دل‌ها نامید. آنجا که قدم به قدمش خاطره است و یاد و اشک و خون و دلاوری. اما این بار دانشجویان خارجی از یادمان شهدای هویزه بازدید کردند و به بازخوانی دلاوری‌های شهید علم‌الهدی پرداختند و با شهدا تجدید پیمان کردند. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن محمدی راوی یادمان شهدای هویزه ضمن خیرمقدم به دانشجویان ۹ کشور خارجی حاضر در منطقه، مطالبی در مورد خصوصیات اخلاقی شهید حسین علم‌الهدی بیان کرد و گفت: شهید علم‌الهدی بسیار اهل مطالعه بود و در دبیرستان با تشکیل انجمن اسلامی و سخنرانی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. وی ادامه داد: حسین در سال ۱۳۵۶ در رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل خود را ادامه داد و علاوه بر تحصیل، در رشته تاریخ دانشگاه مشهد به تدریس نهج‌البلاغه، عقاید و تاریخ اسلام می‌پرداخت. راوی منطقه عملیاتی هویزه با اشاره به مبارزات شهید علم‌الهدی در دوران ستم‌شاهی گفت: شهید در سنین ۱۴ تا ۲۱ سالگی در شهر‌های مشهد، کرمان و اهواز فعالیت سیاسی انجام می‌داد و چندین بار زندانی و شکنجه شد. حجت‌الاسلام محمدی در همین رابطه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو اولین شورای تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران خوزستان شد و در اوایل جنگ در اهواز مستقر و سازماندهی بسیجیان اعزامی از سراسر کشور به جبهه‌های نبرد را به عهده داشت. راوی مراسم در پایان با اشاره به نحوه شهادت شهید علم‌الهدی گفت: شهید و جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در حماسه هویزه (دی ماه ۱۳۵۹) توسط تانک‌های دشمن که آن‌ها را محاصره کرده بودند مظلومانه به شهادت رسیدند، اما آنچه در این سفر معنوی بیش از هر چیز دیگر نظر‌ها را به خود جلب می‌کرد حضور دانشجویانی از کشور‌های ایتالیا، آرژانتین، ساحل‌عاج، ترکیه، افغانستان، پاکستان، نیجریه، لبنان و سنگال بود که در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید می‌کردند.

زمین خاکی شلمچه، زیباتر از آبی آسمان

کاروان راهیان نور خواهران و برادران خارجی در آخرین روز از سفر چهار روزه خود به مناطق عملیاتی جنوب به شلمچه رفتند تا بازدیدی هم از یادمان این منطقه داشته باشند. در این بازدید حاج‌عظیم ابراهیم‌پور راوی منطقه عملیاتی شلمچه با گریزی به اتفاقات چند دهه اخیر انقلاب اسلامی گفت: دو مکتب و جبهه در دنیا هستند که برای مدیریت جهان طرح و برنامه دارند؛ یکی جبهه حق که همان انقلاب ناب اسلامی است و دیگری جبهه باطل صهیونیست. وی افزود: زمانی که انقلاب ناب اسلامی ایجاد شد صهیونیست‌ها ۵۲ کودتا علیه انقلاب به راه انداختند و ۱۷ هزار نفر از انقلابیون را شهید کردند، ولی کوچک‌ترین خدشه‌ای به اصل انقلاب ناب وارد نشد. وی با بیان اینکه زمانی که جنگ رژیم بعث عراق بر ما تحمیل شد ۳۶ کشور دنیا علیه انقلاب اسلامی وارد میدان شدند و در یک جنگ نابرابر رزمندگان جبهه حق به پیروزی‌ها و رشادت‌های ارزشمندی رسیدند، ادامه داد: شلمچه یکی از پرحادثه‌ترین و مهم‌ترین نقاط دفاع مقدس است که عملیات‌های بسیاری از جمله عملیات بیت‌المقدس، رمضان، والفجر ۸ و کربلای ۵ در شلمچه انجام شد و پس از فتح شلمچه بود که دنیا برای اولین بار مرز‌های بین‌المللی ایران را به رسمیت شناخت. ابراهیم‌پور گفت: زمین خاکی شلمچه، زیباتر از آبی آسمان است چراکه شلمچه قتلگاه شهیدان عاشقی است که با توسل به ائمه اطهار (ع) برای رسیدن به خدا بی‌قرار بودند و در نهایت به آرزوی خودشان (شهادت) رسیدند. اما زیباترین لحظه زمانی بود که دانشجویان خارجی با شهدا عهد و پیمان بستند و با خاطرات خوش و کوله‌باری پر از نور و معنویت آبادان را به سمت تهران ترک کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار