کد خبر: 929084
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
با حضور اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی
مانفیست نواصولگرایی روز گذشته با حضور برخی شخصیت‌های جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی رونمایی شد تا اولین تحول در نظام حزبی اصولگرایان پس از انتخابات سال ۹۶ کلید بخورد.
مهدى پورصفا
مانفیست نواصولگرایی روز گذشته با حضور برخی شخصیت‌های جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی رونمایی شد تا اولین تحول در نظام حزبی اصولگرایان پس از انتخابات سال ۹۶ کلید بخورد.
رونمایی از مانفیست نواصولگرایی اولین تحول جدی در میان گروه‌های سیاسی اصولگرایان بعد از انتخابات سال ۹۶ بود؛ تغییری که پیش از این محمد باقر قالیباف وعده آن را داده بود و حالا اولین منشور آن با حضور فعالان سیاسی جبهه پیشرفت و عدالت رونمایی شده است.

رونمایی از این منشور را می‌توان واکنشی به تحولاتی دانست که در طول یک سال گذشته در جامعه روی داده است. مشکلات متعدد اقتصادی و ناتوانی گروه‌ها و احزاب سیاسی در پاسخ به این آسیب ها، فعالان سیاسی را به تجدیدنظر جدی در رویه‌های قبلی واداشته است، البته اینکه در نهایت تغییر فوق می‌تواند جوابی به اشکالات کار حزبی در ایران باشد، نیاز به گذشت زمان دارد. با این حال نفس برداشتن این قدم می‌تواند محرکی برای سایر احزاب و گروه‌ها باشد تا به صورت جدی در پی اصلاح سازوکار‌های فعالیت‌های سیاسی خود باشند. توجه به حضور جوانان و چرخش نخبگان شاید مهم‌ترین جزء از این مانفیست باشد؛ مسئله‌ای که بار‌ها و بار‌ها به عنوان یکی از نقطه‌ضعف‌های تمام احزاب سیاسی به آن اشاره شده است. احزاب و گرو‌ه‌های اصولگرا نیز از بی‌توجهی به این مسئله ضربات فراوانی خورده‌اند که ذکر تمام این‌ها در شرایط فعلی ممکن نیست. با این حال همان طور که گفته شد باید منتظر گذشت زمان بود تا دید مانفیست نواصولگرایی تا کجا حرفی برای گفتن دارد.

ضرورت همگرایی نیرو‌های انقلاب
محسن پیرهادی در نشست رسانه‌ای رونمایی از مانیفست نواصولگرایی اظهار داشت: استراتژی ما اگر برای هر حوزه‌ای پاسخگو نباشد، باید آن را تغییر دهیم. تاکتیک جریان اصولگرا در دهه گذشته پاسخگو نبوده و باعث شده تا در انتخابات، اقبال لازم برای پیروزی وجود نداشته نباشد. برخی می‌گویند ۱۶میلیون رأی خوب است، اما رأی تمام کننده برای جریان سیاسی نیست و نباید برای تغییر مقاومت کرد.
وی افزود: اصولگرایان اگر زمین خوردند، باید با شجاعت مجدداً بایستند و شجاعانه بگویند روش و تاکتیک و گفتمان ما باید تغییر کند و اقتضائات زمان را در نظر بگیرند. این خانه‌تکانی برای جریان اصولگرا مهم است و به همین دلیل، این تصمیم را جریان‌های اصولگرا باید بگیرند و نواصولگرایی هم موضوعی نیست که تکیه بر یک فرد یا یک جریان داشته باشد، بلکه برای همه جریانات سیاسی است.

وی تأکید کرد: تجربه نشان می‌دهد، خارج از دو جریان اصلی سیاسی کشور امکان به وجود آمدن جریان سومی وجود ندارد و حتی جریان اصلاح‌طلب را هم به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی توصیه به جریان سوم نمی‌کنم. چیزی که در افکار عمومی مطرح است، این است که می‌گویند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده و حتی خیلی‌ها ابا دارند از اینکه نامش را ببرند.

پیرهادی با بیان اینکه مشکل ما با برخی از فعالان اولیه این است که در همان ایستگاه اول مانده‌اند و قائل به تغییر نیستند، عنوان کرد: همگرایی در جریان نیرو‌های انقلابی یک ضرورت است و وحدت بین جریان و طیف‌های مختلف اصولگرا زمانی موضوعیت دارد که در بزنگاه‌های مختلف خود را نشان دهد.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا اگر در خود تغییر ایجاد نکنند، به پایان خود می‌رسند
خودانتقادی یکی دیگر از محور‌های نواصولگرایی بود که پیرهادی از آن نام برد و افزود: ما اصولگرایان بعضاً در خودانتقادی دچار مشکل هستیم و باید آن را بپذیریم. اگر در یک انتخاباتی شکست بخوریم اشکال را در خودمان نمی‌بینیم و می‌گوییم مردم حق را به خوبی شناسایی نکردند. ما نمی‌گوییم شاید ما اشکالی داشته باشیم و این خودانتقادی باید در همه شئون وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه نواصولگرایی به دنبال این است که نگاه بالا به پایین در سیاست تغییر کند، تأکید کرد: جوانگرایی یکی از محور‌های اصلی نواصولگرایی است. فرایند باید به قدری کارآمد باشد که جوانان فرآیند پیشرفت‌شان شفاف باشد. در همه جریانات سیاسی عده‌ای در مکانیسم رانتی سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند. هرکجا به جوانان اعتماد کردیم موفق بوده‌ایم.
پیرهادی افزود: یکی دیگر از مسائلی که به دنبال آن هستیم رجعت به اسلام است، این به معنای آن نیست که امروز اسلام پیاده نمی‌شود بلکه کامل پیاده نمی‌شود. در حوزه امر به معروف و نهی از منکر آن را به برخی مسائل ظاهری تنزل داده‌ایم. باید فضای لازم را نه تنها برای امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به مردم بلکه برای مردم نسبت به حاکمیت نیز ایجاد کنیم. در بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی و منتسب به حاکمیت اشکالاتی وجود دارد و جریان انقلاب نباید هزینه آن را بپردازد.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره انتساب جمعیت متبوعش به محمدباقر قالیباف، گفت: نواصولگرایی ابتدا در نامه آقای قالیباف به جوانان مطرح شد و سپس ما آن را در کمیته سیاسی جمعیت بررسی کردیم، البته ما به آقای قالیباف علاقه داریم و معتقدیم اگر از ظرفیت وی در ٤٠ سال گذشته استفاده می‌شد شرایط بهتری وجود داشت و اگر امروز آقای قالیباف جزو مدیران ارشد کشور باشد، وضع کشور بهتر خواهد بود. وی تأکید کرد: ما یک حزب سیاسی هستیم و در زمان انتخابات تصمیم خواهیم گرفت از چه کسی حمایت کنیم. پیرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، در خصوص نقش جامعتین و همکاری با گفتمان نواصولگرایی، تأکید کرد: حتماً از نقش و رهنمود‌های جامعه روحانیت استفاده می‌کنیم. ایدئولوژی ما و کشورمان بر اساس فقاهت است، اما در حوزه فعالیت‌های سیاسی تدابیر خود را داریم و از رهنمود‌های علما استفاده خواهیم کرد.

اولین شاخص نواصولگرایی، مردم‌باوری است
محمدسعید احدیان رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت در نشست رسانه‌ای رونمایی از مانیفست نواصولگرایی، اظهار داشت: واقعیت این است که جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا اگر در خود تغییر ایجاد نکنند، به پایان خود می‌رسند.
وی ادامه داد: در جریان اصلاح‌طلبی، اشکال در مبانی است و در مبانی خود دارای انحراف از مبانی امام (ره) هستند و باید به مبانی اصلی جریان خود برگردند. رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت در تشریح ساختار مبانی نواصولگرایی، تصریح کرد: بند دوم مانیفست نواصولگرایی، مهم‌ترین بند آن است که تعریف نواصولگرایی را مطرح می‌کند.

احدیان با تأکید بر اینکه به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌ها لازمه وحدت است، تصریح کرد: اولین شاخص نواصولگرایی، مردم‌باوری است، اما مردم در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع فراموش شده‌اند و یک سیستم ریاستی حاکم شده است.
وی با بیان اینکه اگر مردم‌باوری را ایجاد کنیم سایر مسائل به صورت خودکار حل خواهد شد، گفت: اسلام ناب همان اسلامی است که در مکتب حضرت امام (ره) و رهبری مطرح شده و قائل به این است که در تشخیص تکلیف، رسیدن به نتیجه مهم است و وقتی به تکلیف رسیدیم دیگر نتیجه اهمیتی ندارد.

رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: عدالت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نواصولگرایی است که بدون عقلانیت و معنویت راه به ناکجاآباد خواهد برد. احدیان با اشاره به اینکه در حوزه کارآمدسازی نظام اسلامی خصوصاً در بخش مدیریت اقتصادی نتوانسته‌ایم موفق باشیم، اظهار داشت: در معرفی گزینه‌ها برای انتخابات نباید فقط به شاخص رأی‌آوری توجه کنیم، بلکه باید کارآمدی فرد را مدنظر قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه پایه‌های جوان انقلاب اسلامی را باید به صورت عملی درگیر کار‌ها کرد، ادامه داد: ما تقابلی با چهره‌های قدیمی نداریم بلکه معتقدیم باید ظرفیتی به جریان اصولگرایی اضافه شود.

رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت با بیان اینکه در حوزه آزادی‌های اجتماعی برخی رفتار‌های افراطی باعث شده تصویری که از نگاه جریان اصولگرایی به آزادی وجود دارد نادرست باشد، گفت: باور ما این است که نواصولگرایی باید مورد نقد جدی دیگران قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار