کد خبر: 903884
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
مشكلات دانشگاه فني و حرفه‌اي همچنان پابرجاست
برخلاف گفته معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم كه از تخصيص صددرصدي بودجه سال ۹۶ تمامي دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي خبرداده بود، دانشگاه فني و حرفه‌اي هنوز بخشي از بودجه سال قبلش را دريافت نكرده است.
عليرضا سزاوار

به تازگي رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با تأکيد بر اينکه فقط ۹۰ درصد از بودجه سال ۹۶ اين دانشگاه تخصيص يافته است، گفت: بودجه سال ۹۷ دانشگاه فني و حرفه‌اي با رشد ۳۶ درصدي همراه بود. ابراهيم صالحي عمران ضمن اعلام اين مطلب اظهار کرد: متأسفانه به رغم دستور سازمان برنامه و بودجه کشور براي تخصيص صددرصدي بودجه سال ۹۶ دانشگاه فني و حرفه‌اي، تا کنون فقط ۹۰ درصد از بودجه سال گذشته اين دانشگاه محقق شده است. اين در حالي است که بودجه ساير دانشگاه‌ها تا قبل از پايان سال ۹۶ تخصيص صددرصدي داشته است.
وي در ادامه تصريح کرد: با سازمان برنامه و بودجه کشور رايزني‌هايي را براي تخصيص کامل بودجه ۹۶ دانشگاه فني و حرفه‌اي داشته‌ايم و قول‌هايي نيز در اين زمينه داده شده که اميدوار هستيم به زودي اين بودجه تخصيص يابد.
رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي همچنين از رشد ۳۶ درصدي بودجه سال ۹۷ اين دانشگاه خبر داد و گفت: اميدواريم با توجه به اهميت آموزش‌هاي مهارتي در کشور و نقش دانشگاه فني و حرفه‌اي در اين زمينه بودجه‌هايي تعيين شده به موقع تخصيص يابد. صالحي‌عمران همچنين از آمادگي دانشگاه فني و حرفه‌اي براي واگذاري کارگاه‌ها و آزمايشگاه‌ها به بخش خصوصي خبر داد و افزود: در صورتي که بخش خصوصي دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي حاضر به تجهيز و بازسازي کارگاه‌ها و آزمايشگاه‌هاي اين دانشگاه باشند، دانشگاه فني و حرفه‌اي نيز مراکز تجهيز شده را به آنها واگذار خواهد کرد.
اين در صورتي است كه يکي از مشکلات دانشگاه فني و حرفه‌اي، کمبود تجهيزات يا قديمي بودن تجهيزات است. در بعضي از مراکز تجهيزات حتي متعلق به 50 سال قبل هستند. قيمت بالاي تجهيزات فني مشکل ديگري است که اين دانشگاه با آن روبه‌رو است. اميدواريم که در شرايط پساتحريم اين مشکلات رفع شود.
اين مراكز از نظر علمي در سطح خوبي قرار دارند. تعداد مقالات علمي- پژوهشي بالايي هم داشته‌اند اما سؤال اينجاست چند عدد از اين مقالات به پتنت تبديل شده‌اند؟ اگر اين فعاليت‌هاي پژوهشي با كمك‌هاي اقتصادي، عملياتي نشوند ارزش چنداني ندارند. در اين برهه زماني که کشور در حال توسعه است، دانشگاه بايد به تحقق اين اهداف کمک کند نه اينکه سربار مملکت و بخش اقتصادي باشد.
طبق ماده 23 برنامه پنجم آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي متعلق به وزارت آموزش و پرورش در سال 90 از اين وزارتخانه جدا شدند و دانشکده فني و حرفه‌اي زير نظر وزارت علوم شکل گرفت.
اين دانشگاه با قدمتي پنج ساله هنوز هم خيلي شناخته‌شده نيست اما در سال‌هاي اخير تلاش شده با اتخاذ رويکردهاي جديد تبليغاتي توانمندي‌هايش معرفي شود.
دانشگاه فني و حرفه‌اي به صورت تفکيک جنسيتي اقدام به آموزش دانشجو مي‌کند. اين مراکز در قالب 170 دانشکده و آموزشکده فني و حرفه‌اي در استان‌هاي مختلف کشور پراکنده‌اند که از اين تعداد 118 مرکز متعلق به پسران و 52 مرکز مربوط به دختران مي‌باشد. آموزشكده‌هاي فني آموزش و پرورش بر اساس تفكري اشتباه براي تربيت تكنسين بر اساس سيستم تحصيلي شبيه آلمان به‌وجود آمدند. حال آنكه سيستم آلماني مهارت محورند يعني به ازاي هر مدرک کارشناسي بايد سه تا پنج تکنسين تربيت شود اما از آنجايي که رويکرد کلي کشور ما گرايش به مدرک‌محوري دارد، وضعيت کاملاً برعکس شد. به همين دليل شاهد بيکاري افراد دانش‌آموخته در مقطع تحصيلات تکميلي هستيم. ضمن اينكه تكنسين‌هاي آلماني در صورت ادامه تحصيل مدرك كارشناسي ارشد دريافت مي‌كردند ولي تكنسين ايراني براي ادامه تحصيل با انبوهي از دست‌اندازها مواجه بود.
بايد اين دانشگاه‌ها توسعه پيدا کنند و رشته‌هاي کارشناسي پيوسته در اين دانشگاه‌ها گسترش يابند. همچنين بايد مدرسين به علم و فناوري روز تجهيز شده و براي فناوري‌هاي جديد نيرو تربيت کنند. همچنين کارآفريني را به معناي واقعي آموزشي بدهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار