کد خبر: 893924
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
اعتبار 15 ميلياردي مجلس براي ترامواي رشت در حالي تصويب شد که کارشناسان، اين حمل و نقل را بسيار گران و پرهزينه مي دانند
در حالي که چند ماه پيش شهردار رشت اعلام کرده بود احداث تراموا بر اساس مصوبه وزرات کشور تا سال 1405 به تعويق افتاده، طي روزهاي اخير نمايندگان مردم اين شهر در مجلس شوراي اسلامي از تصويب اعتبار 15 ميلياردي براي قطار شهري رشت با محوريت تراموا در لايحه بودجه سال 97 خبر داده اند! خبري که اگرچه از يک سو مي تواند نويد بخش تحول در سيستم حمل و نقل شهري و کاهش ترافيک اين کلانشهر باشد اما از سوي برخي کارشناسان همچنان اقدامي غيرعملي و ميانبري پرهزينه تلقي مي شود که با محدوديت هاي موجود در زمينه منابع مالي مديريت شهري، تحقق آن امکانپذير نيست.

نويسنده: مريم احمدي

طي روزهاي اخير جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام اينکه درلایجه بودجه ۹۷، اعتباری به مبلغ ۱۵میلیارد تومان برای قطار شهری رشت به محوريت تراموا تصویب شد گفت: اين پروژه به مدت 7 – 8 سال این پروژه در جداول آورده می‌شد، اما شهرداری رشت هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نمی‌داد!

اين در حالي است که اين پروژه از ابتداي سال جاري بارها در جلسات مختلف مسئولان شهر رشت به عنوان ضرورتي براي رفع مشکل ترافيک و توسعه گردشگري اين کلانشهر مطرح شده و شهردار رشت چندي پيش با بيان اينکه تراموا به منظور مقصد گردشگری شدن شهر رشت بسیار ضروری است گفت: شاید این نیاز امروز احساس نگردد اما در طرح جامع حمل و نقل و طرح حمل و نقل ترافیک عمومی این نیاز کاملا احساس می شود. از اين رو مسعود نصرتی خواستار تهيه طرح توجيهي جديد براي مبحث تراموا در رشت و حومه اين کلانشهر شد . وی با تاکید بر ضرورت پوشش دهی انبوه بر تراموا در شهرهای حومه شهر رشت به منظور جابجايي گردشگران افزود: بااتصال شهر رشت به شهرستان انزلی به وسیله تراموا در راستای حمل و نقل گردشگران ، شهر رشت نیز از مزایای منطقه آزاد انزلی بهره مند خواهد شد.

ضمن اينکه برخي کارشناسان اذعان کردند راه اندازی تراموا در رشت با توجه به مصرف کم انرژی و کاهش اصطلاک صرفه جويي۸۰ درصدي انرژی را به همراه خواهد داشت. همچنين مي تواند در کاهش آلودگي و حفاظت محيط زيست نقش موثري داشته باشد. چرا که در حال حاضر در شهر رشت کمتر از ۷ درصد حمل و نقل توسط اتوبوس و مینی بوس، ۴۷ درصد توسط سواری های شخصی و ۳۶ درصد با تاکسی انجام می شود. وضعيتي که با توجه به تغييرات اقليمي در سالهاي اخير مي تواند در اينده اي نزديک نام اين کلانشهر گردشگر پذير را نيز در ليست شهرهاي الوده جا دهد .

تراموا ميانبري با هزينه بالا !

در حالي که مجموعه جديد مديريت شهرداري رشت و نمايندگان مردم در مجلس طي سالهاي اخير بر ضرورت راه اندازي قطارشهري با محوريت تراموا تاکيد کرده اند و در اين مدت بارها جلسات مختلفي با سرمايه گذاران و شرکاي چيني و ترکيه اي براي پياده سازي اين پروژه برگزار شده است برخي کارشناسان همچنان معتقدند اين طرح با توجه به هزينه هاي مالي فراوان مقرون به صرفه نبوده و مي توان راه هاي اقتصادي تري را براي تحول حمل و نقل عمومي رشت جايگزين کرد .موضوعي که وزرات کشور نيز هنگام ارائه طرح جامع سال 96 نيز به ان اذعان کرده و احداث تراموا را ميانبري با هزينه بالا دانست. طبق اظهارات فرامرز جمشیدپور، معاون پيشين برنامه‌ریزی و حمل و نقل شهرداری رشت يکي از دلايل مخالفت وزارت کشور با اين مصوبه اين بود که شهرداري رشت بدون بررسي راه هاي کوتاه مدت و بلند مدت و پيش از تلاش براي تقويت سيستم اتوبوسراني و تاکسي راني و ايجاد خطوط ويژه ، حمل و نقل عمومی انبوه‌بر سبک مثل تراموا، LRT و منوریل را مطرح کرده است. 

با اين وجود از سال گذشته تا کنون به رغم انجام برخي تغييرات در سيستم حمل و نقل عموم رشت ، همچنان اين کلانشهر پايين ترين ميزان تعداد اتوبوس براي جمعيت ثابت 700 هزار نفري را داراست، راه اندازي خط ويژه اتوبوس نيز در کنار تمام مزايا با اما و اگرها و مخالفت هايي روبروست. وضعيت پارکينگ و تاکسي هاي اين شهر نيز همچون سابق يکي از مشکلات اساسي حوزه مديريت شهري محسوب مي شود! با اين حال گويا راهکار ميان بر تراموا با ناديده گرفتن پيش شرط هاي گذشته به مرز تحقق نزديک شده استگويا مديريت شهري جديد کلانشهر رشت عزم خود را براي تحقق اين پورژه هر چند زمان بر و پر هزينه جزم کرده است .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار