کد خبر: 893213
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
رئيس سازمان دامپزشكي اعلام كرد
رئيس سازمان دامپزشكي از واردات غير مجاز جگر در قالب پوست خبر داد و اعلام كرد: درپي شيوع آنفلوآنزاي طيور 21ميليون قطعه مرغ معدوم شدند و همچنين باتوجه به توليد بيش از 2ميليون تن كود مرغي كه امكان دارد خارج از نظارت باشد و بيماري منتقل كند، بايد در مصرف آن مراقب بود. 
به گزارش ايسنا، عليرضا رفيعي‌پور در نشستي خبري در ارتباط با بيماري آنفلوآنزاي طيور اظهار كرد: دو سال است با اين بيماري مواجه هستيم. همچنين بسياري از كشورهاي پيشرفته نيز با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند. 
رفيعي پور با بيان اينكه ١۶ استان كشور درگير اين بيماري شده‌اند، افزود: در اين ميان قم با ١١۴ كانون، بيشترين حد مواجهه با اين بيماري را دارد و استان‌هايي مانند لرستان يا سمنان فقط يك كانون درگير داشته‌اند. در مجموع ۴٢١ كانون براي اين بيماري شناخته شده و بيش از ٢١ميليون قطعه مرغ معدوم شده است. 
رئيس سازمان دامپزشكي كشور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه به نظر مي‌رسد اين سازمان در راستاي تحقق وظايف خود موفقيت چنداني نداشته و حتي اين عملكرد انتقاد رئيس‌جمهور را به همراه داشته است، گفت: حتي در سال‌هاي گذشته كشورهاي پيشرفته مختلفي با پديده‌هايي مانند آنفلوآنزاي پرندگان مواجه شده‌اند، به هرحال پرندگان آزاد پرواز به خيلي كشورها وارد شده‌اند و امكاني براي كنترل پرندگان مهاجر هم وجود ندارد. 
رفيعي‌پور ادامه داد: به هر صورت اين ويروس از اين طريق وارد كشور شده و به مناطق بومي منتقل شده و از طريق حيات وحش به مرغ‌هاي ما رسيده است. بايد توجه داشت كه شيوع اين بيماري مربوط به سال ۱۳۹۵ نمي‌شود بلكه در اين سال بيماري به حوزه صنعتي رسيده و از مرغ‌هاي بومي و روستايي به بخش صنعتي راه يافته است. در اين ميان هم معمولاً بخش مرغ‌هاي تخم‌گذار بخشي است كه بيشترين تردد را دارد و بيشتر از تمام بخش‌ها در معرض خطر قرار مي‌گيرد. 
وي افزود: ما سال گذشته شايد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ كانون بيماري داشتيم و اين امكان وجود داشت كه اين رقم بيشتر هم باشد، زيرا ما در كشور ۲۴هزار مرغداري داريم كه ممكن بود بسياري از آنها با اين بيماري مواجه شوند. 
رفيعي‌پور در پاسخ به سؤالي در خصوص واردات گوشت گرم از ارمنستان، نحوه ذبح آن و اينكه گاه گفته مي‌شود جگر هم به شكل پيچيده در قالب پوست از اين كشور وارد ايران مي‌شود، توضيح داد: در حوزه فرآورده‌هاي دامي در بخش گوشت ما گاه بيش از ۱۰۰هزار تن واردات داريم اما در تمام كشورهاي صادركننده مطالعات مختلفي صورت گرفته و پس از تأييد تيمي براي واردات به اين كشورها اعزام شده و پروتكل‌هاي خاصي به امضا مي‌رسد حتي در زمان ذبح يك ناظر يعني يك روحاني و دامپزشك در كشتارگاه كشورهاي مبدأ حضور دارند و حتي پس از كشتار نيز بر روند انتقال محصول نظارت مي‌شود. در داخل كشور نيز بار ديگر محصولات صادراتي كنترل مي‌شوند تا دچار مشكل خاصي نباشند. 
رئيس سازمان دامپزشكي كشور با تأكيد بر اينكه واردات جگر داراي مجوز نيست، اظهار كرد: وقتي جگر مجوز ندارد قطعاً براي پوست هم براي واردات به اين شكل مجوز وجود ندارد كه قاچاقچيان بخواهند جگر را در پوست پنهان كرده و براي ايران ارسال كنند.   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار