کد خبر: 884984
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:
50قرارداد طرح پژوهش و فناوری در سال 1396 بسته شده که عمدتا پروژه های کلان بوده است و در دو سه سال اخیر چند تجهیزات استراتژیک خریداری کردیم. وتاکنون 2 و نیم میلیارد تومان و تا آخر امسال 8 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اختصاص می دهیم.

به گزارش-  ناهیده ایزدی خبرنگار جوان آنلاین اصفهان،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در کشور پژوهشی که سازمان یافته و همه گیر شده باشد کمتر از 25 سال عمر دارد. به این معنی که پژوهش امروزه اهمیت جدی پیدا کرده و کمتر از ربع قرن درگیر بحث پژوهش هستیم. البته در این میان دانشگاه هایی که به این عرصه ورد پیدا کردند فراز و نشیب های منطقی داشته اند.

امیر رحیمی گفت: شایسته بود که دقیق تر عمل می کردیم تا سرعت پیشرفت مان بیشتر باشد. حرکت به سوی پژوهش هدفمند از سال 84 در کشور جدی شد که طلیعه اش انتشار مقالاتی توسط اعضای هیات علمی بود و در این راستا رشد خوبی دیده شد.

وی افزود : هم اکنون در عرصه پژوهش های هدفمند حائز رتبه زیر 20 در دنیا هستیم. از سال 1392 نیز با بحثی به نام کیفیت و مسئله محور کردن پژوهش روبرو بودیم. آمار تولید مقالات بالا رفت، اما این آمار در راستای پوشش نیاز هیات علمی دانشگاه ها بود.

همچنین در نظام رتبه بندی سایمگو رتبه 596 را داریم. در سال گذشته نیز یک سوم آثارمان با همکاری اساتید خارجی بوده است و همچنین 8 پژوهشکده موفق در حوزه ها صنایع نفت و گاز اقتصاد، علوم جغرافیا مدیریت انرژی محیط زیست روانشناسی صنعتی و سازمانی داریم و مراکزی که فعال نبودند را بسته ایم.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به ابتذال گفتمان در حوزه تجاری سازی ادامه داد: رتبه خوبی در برون داده های پژوهشی داریم، اما زمانی که بحث سنجش کیفی مطرح می شود رتبه خوبی در دنیا نداریم. بسیاری صحبت از تجاری سازی می کنند، اما معتقد هستند حتی با ادبیات اولیه این موضوع آشنا نیستیم. به طور قطع نخبگان جوان می توانند موثر باشند، اما بدون شک شرط اولیه برای توسعه فناوری در کشور است اعضای هیات علمی هستند.

رحیمی با طرح این سوال که چرا اعضای هیات علمی به این موضوع ورود نکردند، اضافه کرد: البته من این امر را ضعف نمی دانم زیرا زمان زیادی نیست که در این حوزه ورود کردیم. هیات علمی قشر باهوش کشور است و تا به حال هر آنچه از هیات علمی خواسته شده آنها نیز خواسته را برآورده کرده اند.

وی افزود: در این چند ساله سعی کردیم فقط مدرک دست مردم بدهیم که نتیجه اش به ابتذال کشیده شدن دانشگاه بود. در این میان آیین نامه هایی وجود داشت که اعضای هیات علمی برای ارتقا به سمت تولید مقالات بروند و 5 دانشجوی دکترا بپذیرند که این آمار فراتر از استاندارد بین المللی است. اگر در کشور همه چیز فدای پول شود نباید انتظار داشت دانشگاه کیفیتش را حفظ کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه هیات علمی ها در شاخه های علمی خودشان عمق لازم را نداشتند، ادامه داد: به دلیل پراکنده کاری هایی که از اعضای هیات علمی خواسته شد آنها نتوانستند در شاخه های علمی خودشان عمق پیدا کنند. خوشبختانه در دانشگاه های برتر در قالب نقشه راه تحقیقاتی سعی شده تا برنامه ای 5 ساله از اعضای هیات علمی بگیرند که مبتنی بر توسعه کشور، برنامه ارایه دهند.

وی در همین خصوص گفت: به این معنا که در آخر 5 سال، افراد متخصصی داشته باشیم که نیاز صنعت را پاسخگو باشند. البته باز هم تاکید می کنم هیات علمی در گذشته مطابق سیاست های تعیین شده پیش رفته است.

رحیمی افزود: در حوزه کیفی سازی سیاست گذاری هایی لحاظ شده و خوشبختانه همراهی اعضای هیات علمی را داشته ایم. البته این را بگویم هر چیزی که به صورت برون داد چاپ می شود نمی توان گفت اثر بدی است. مقالاتی که در 10 درصد مجلات اولیه چاپ شوند خوب است و کشور به آن نیاز دارد. اما در سه چهار سال گذشته صرفا با دادن مدارک ارشد و دکترا به سمتی رفته ایم که دانشجویان در هر مجله ای مقاله چاپ کنند.

وی افزود: البته دانشگاه اصفهان از این کار پرهیز کرد و مجلات را دسته بندی و از چاپ مقالات در مجلات بی کیفیت جلوگیری شد. خوشبختانه بعد از سه سال بالای 70 مقاله در سال 2017 داشتیم که در 10 درصد مجلات برتر قرار گرفته است. قطعا این کار یک تحقیق هدفمند و مسئله محور است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به تلاش برای موضوعاتی که جامعه به آن نیاز دارد تصریح کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست و همچنین ظرفیتی که در دانشگاه اصفهان وجود دارد در این حوزه ورود کردیم و توانستیم این را بقبولانیم که دادن آمار و ارقام غلط به مردم اشتباه است.

رحیمی گفت: در سال گذشته پروژه تهیه سیاهه آلودگی هوا امضا شده و دانشگاه اصفهان نیز در این خصوص سرمایه گذاری کرده است. دولت در سال 1397 در حوزه آب و محیط زیست سرمایه گذاری خوبی داشته و از دانشگاه اصفهان دعوت شده تا نقش جدی در پروژه های کلان کشور داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نیازهای مقطعی جامعه و صنعت را هم پاسخ خواهیم داد ادامه داد: در 3 سال گذشته 4 مرکز پژوهشی تقاضا محور با نام های رستا، خیر ماندگار، امنیت پژوهی و مرکز اپتیک داشته ایم.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 2013 در هیچ نظام رتبه بندی نبودیم ادامه داد: کار پر زحمتی صورت گرفت و آن هم بحث ورود به نظام رتبه بندی بود. امروزه در نظام رتبه بندی لایدن رتبه 798 دنیا و در آسیا رتبه 269 و در کشور نیز رتبه خوبی داریم. در نظام رتبه بندی در کشور رتبه 8 را داریم و در دنیا رتبه 630.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: 300 طرح جاری پژوهشی فعال داریم که حدود 3 و نیم میلیارد تومان ارزش مالی دارد. 50 طرح نیز در سال 1396 قرارداد بسته شده که عمدتا پروژه های کلان بوده است. به لحاظ کمی نمی خواهیم آمارمان زیاد شود و بیشتر به دنبال پروژه های ملی بیشتری ورود کنیم.

رحیمی اضافه کرد: در 15 سال گذشته هیچگاه تزریق بودجه جهت خرید تجهیزات به روز انجام نشده است. در دو سه سال اخیر ما چند تجهیزات استراتژیک خریداری کردیم. همچنین با دانشگاه های دیگر مبادله تجهیزات داشته ایم. رقم 2 و نیم میلیارد تومان در حوزه تجهیزات خرید داشتیم و تا آخر امسال 8 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اختصاص می دهیم.

وی گفت: امسال نیز 26 میلیارد تومان بودجه پژوهشی داشتیم که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. امروزه بدهی به هیات علمی نداریم و خوشبختانه در حال حاضر جهت گیری ها درست است و اتهام زدن به دانشگاه غیر منصفانه است.

رحیمی درخصوص تخلفات پژوهشی افزود: به اعتقاد آمار، دانشگاه اصفهان جدی ترین دانشگاه در مقابل با تخلفات بوده است و تا امروز 70 پرونده را بررسی کرده ایم که علاوه بر بحث رسیدگی به تخلفات به موازات آن موضوع فرهنگ سازی را هم پیگیری کرده ایم. در دو سه سال اخیر کارگاه های ویژه تخلفات پژوهشی برای دانشجویان ارشد و دکترا گذاشته ایم که متاسفانه به دلیل مدرک گرایی و آموزش توده وار در کشور این تخلفات بالا رفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال خبر نگار جوان در خصوص تعداد مقالات گفت: 90 درصد مقالات کار مشترک اساتید و دانشجویان است و آثار بین المللی در حوزه علوم انسانی 5 درصد بوده است. البته این رقم رقم بدی نیست زیرا در برخی حوزه ها اختلاف نظرهایی با دنیا داریم. به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی در 10 سال گذشته از کل کشور تنها 110 مقاله چاپ شده و ماهیت رشته های علوم انسانی عموما داخلی است.

رحیمی با بیان اینکه تعیین ظرفیت های ما هدفمند است، افزود: اعتقاد من ورود به دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد برای تربیت دانشجویان ارشد و دکترا غلط است و نباید به هر کسی مدرک دکترا داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار