کد خبر: 883226
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
هشتمین دور مذاكرات صلح سوریه درحالی از دیروز در ژنو آغاز شده است كه جبهه معارضان دچار شكاف از درون شده و بین اعضای آن بر سر آینده بشار اسد اختلاف نظر وجود دارد.
هشتمین دور مذاكرات صلح سوریه درحالی از دیروز در ژنو آغاز شده است كه جبهه معارضان دچار شكاف از درون شده و بین اعضای آن بر سر آینده بشار اسد اختلاف نظر وجود دارد. هیئت سوری هم كه در واكنش به این مسئله، شركت در مذاكرات را به حالت تعلیق درآورده بود از امروز (چهارشنبه) به جمع هیئت‌های مذاكره‌كننده اضافه می‌شود. 

همزمان با تغییر موازنه سیاسی و میدانی به نفع نظام سوریه، نشانه‌های ضعف و تشتت در صفوف معارضان و حامیان آنان بیش از گذشته آشکار شده است. در شرایطی كه معارضان خارج‌نشین هفته گذشته با حضور در ریاض مواضع خود را برای شركت در مذاكرات صلح سوریه هماهنگ كردند اما اعضای این گروه درباره برخی مسائل با یكدیگر اختلاف نظر دارند. به نوشته روزنامه «کامرسانت» روسیه، به‌رغم این واقعیت که معارضان سوریه برای نخستین بار موافقت کرده بودند که با یک هیئت مذاکره‌کننده در این مذاکرات شرکت کنند، دیدگاه آنها در خصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه یکسان نیست. معارضان در نشست اخیر در عربستان موسوم به نشست «ریاض-2‌» مدعی شدند که هدف از مذاکرات ژنو، تشکیل مرحله انتقال سیاسی و کنار رفتن بشار اسد از قدرت است؛ تفسیری که دولت سوریه و روسیه اساساً آن را رد کرده‌اند.  

هیئت دمشق روز دو‌‌‌شنبه در اعتراض به موضع اخیر مخالفان سوری در ریاض که رفتن بشار اسد از قدرت را به عنوان یک پیش‌شرط برای مذاکرات سوریه مطرح کرده بودند از حضور در نشست ژنو امتناع کرده بود، اما دیروز یک منبع دیپلمات اعلام کرد، هیئت سوریه روز چهار‌‌‌شنبه به منظور دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه وارد ژنو می‌شود. معارضان در شرایطی بر كناره‌گیری بشار اسد اصرار دارند كه عربستان و امریكا ماندن وی در قدرت در دوره انتقالی را پذیرفته‌اند و به مخالفان نیز تأكید كرده بودند كه روی این مسئله اصرار نداشته باشند. شكاف در جبهه معارضان درحالی است كه دولت سوریه و هم‌پیمانان آن در ماه‌های اخیر با شكست گروه تروریستی به ویژه داعش توانستند بسیاری از مناطق تحت كنترل تكفیری‌‌‌ها را بازپس بگیرند و با دست پر در مذاكرات صلح شركت می‌كنند.  بنا بر گزارش روزنامه «کامرسانت»، گفت‌وگوهای ژنو كه از روز سه‌‌‌‌شنبه آغاز شده است، بر مبنای نشست سه‌جانبه اخیر میان رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در سوچی که چهار‌‌‌شنبه گذشته برگزار شد، برنامه‌ریزی شده است. استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه چهار موضع را در دستور کار دور هشتم نشست مشخص کرده که عبارتند از حکومت مورد قبول همه، تدوین قانون اساسی جدید سوریه، آماده‌سازی زمینه برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل و مذاکرات درباره تروریسم. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، شورای امنیت سازمان ملل از دولت و مخالفان سوریه خواست در دور جدید مذاکرات ژنو بدون هیچ پیش‌‌شرطی شرکت کنند و در عین حال حمایت خود را از تلاش‌های نماینده سازمان ملل اعلام کرد.  
    
اصرار تركیه بر رفتن اسد

علاوه بر هیئت معارضان، دولت تركیه هم بر بركناری بشار اسد از قدرت اصرار دارد. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه طی سخنانی بشار اسد را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری متهم کرد و گفت: « باقی ماندن رئیس‌جمهور فعلی سوریه بر مسند قدرت در توافق صلحی که قرار است محقق شود، غیرممکن است.»‌ به گزارش واشنگتن‌تایمز، ییلدیریم دو‌‌‌شنبه شب اعلام کرد:« اقدامات بشار اسد با حمایت ایران و روسیه به این معناست که آنکارا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای دیگر نمی‌توانند بپذیرند که اسد به عنوان بخشی از یک توافق صلح در قدرت باقی بماند.» ‌اظهارات ییلدیریم درحالی است كه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه هفته گذشته تماس‌ با بشار اسد درباره موضوع کرد‌‌‌ها در آینده را بعید ندانست. تركیه یكی از حامیان گروه‌های تروریستی بود كه از سال گذشته با چرخش موضع خود درباره سوریه وارد محور روسیه و ایران شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار