کد خبر: 859850
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
به رغم منفي شدن چندين ساله تراز آب دشت کاشان ، هنوز برنامه اي براي مديريت تقاضا و مصرف اب وجود ندارد
حالا دیگر بحث آب از هفته و ماه گذشته و تبدیل به بحث تمام سال منطقه کاشان شده است، در حال حاضر آب شرب کاشان به علت بالا رفتن EC به تنهایی قابلیت شرب ندارد و درنتیجه باید با آب زاینده‌رود مخلوط شود تا بتواند مصرف آشامیدن داشته باشد . این مسئله مدتي است سبب نگراني مردم کاشان شده و زنگ خطر بي ابي را به صدا در آورده است. از طرفي کاهش چشمگير ميزان بارندگی در اين منطقه به عنوان يکي از نشانه هاي بحران آب نشان مي دهد منابع آبی کاشان در معرض تهدید جدی قرار گرفته و مدیریت تامین آب پاسخگوی نیازهای آینده نيست.

نويسنده: هادی مومنی راوندی

طبق بررسی‌های انجام شده در طی سالیان گذشته متوسط سرانه آب کشور که قبلا 250 میلی‌متر در سال گزارش می‌شد به 217 میلی‌متر تنزل پیدا کرده و به تبع آن متوسط بارندگی شهرستان کاشان طی 10 سال گذشته از 125 میلی‌متر به کمتر از 110 میلی‌متر کاهش يافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با تاييد شرایط بحران آبی در این منطقه گفت: این کاهش بارندگی حاوی دو پیام است اول اینکه منابع آبی روز بروز در معرض تهدید جدی قرار گرفته است و تنها بخشی که باید به‌طور جدی به آن بپردازیم مدیریت تقاضا و مصرف آب است.

محمدرضا اسدی افزود: خیلی از ما تصور داریم که شبکه آب به دریای بی‌انتهایی متصل است اما واقعیت چیز دیگریست، وضعیت الان ما به گونه‌ای است که تراز آب زیرزمینی دشت کاشان در حال منفی شدن است و این به مانند یک ترازنامه مالی است که در یک‌طرف آورده‌ها و طرف دیگر ستانده‌ها را نشان می‌دهد و این تراز دقیقا 38سال است که منفی شده است.

اسدی با اشاره به افزایش محدود بارندگی در سال آبی جاری تاکید کرد: این افزایش شاید در اذهان عمومی چنین نمود پیدا کند که وضعیت آب خوب شده است و دیگر مشکلی نداریم اما درواقع در مقایسه با سال گذشته فقط 6درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم و تا الان کل دریافتی ما به 80میلی متر نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که ما نسبت به متوسط سالیانه هنوز خیلی پائین هستیم.

وی تصریح کرد: از یک طرف این رشد 6درصد در مقایسه با عقب‌افتادگی‌های تراز منفی نزدیک به چهار دهه اصلا قابل جبران نیست و از طرفی امسال روزهای موثر بارندگی را از دست داده‌ایم و حدود 35درصد از متوسط بارندگی سالیانه عقب هستیم، نکند یادمان برود که بحران آب داریم و بی‌نیاز از مصرف درست آن هستیم.

اسدی با یادآوری وجود 140حلقه چاه در کاشان جهت تامین آب شرب منطقه تصریح کرد: به طور متوسط سالی یک لیتر کاهش آبدهی برای چاه‌های ما اتفاق می‌افتد و در برنامه‌های ما برای مدیریت تامین اگر سالی 6 حلقه چاه جدید حفاری کنیم صرفا جایگزین کم شدن چاه‌های فعلی است.

وی اظهار داشت: ما هیچ وقت بی‌نیاز از مدیریت مصرف آب نیستیم و نباید یادمان برود که حتی اگر 2برابر بارندگی سال گذشته را داشته باشیم بی‌نیاز از مدیریت مصرف نیستیم یعنی مدیریت مصرف آب فقط مختص تابستان نیست و در زمستان هم باید آن را داشته باشیم.

اصلاح شبکه فرسوده توزیع

وی در زمینه حل مشکل فرسودگی شبکه توزیع آب شرب کاشان گفت: شاخص‌ترین اصلاح مربوط به خط انتقال نابر به کاشان است که یک خط لوله فولادی است و عمر خود را کرده است و هدررفت زیادی را دارد و البته حوادث زیادی را هم در این خط داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان افزود: 220لیتر در ثانیه آب توسط این شبکه به کاشان منتقل می‌شود و این یعنی یک چهارم کل ظرفیت آب این منطقه که با تخصیص 22میلیارد تومان اعتبار تا کنون 17کیلومتر از مجموع 25کیلومتر آن اصلاح شده است و این یک اتفاق نادری است که تاکنون اتفاق نیفتاده بود و اقدام مثبت بعدی 8کیلومتر اصلاح شبکه آب‌رسانی بیشتر از سنوات گذشته تماما از محل تبصر3 یعنی پولی است که بر روی قبض‌ مشترکین می‌آید و صرفا در این زمینه مصرف می‌شود.

متوسط پرت آب در شبکه فرسوده در شهرهای ما 22درصد است که تا 30درصد نیز می‌رسد و این درحالی است که شبکه کاشان هزار کیلومتر طول دارد که 40درصد آن فرسوده است و اگر سالی 40کیلومتر هم بازسازی شود 10سال طول می‌کشد تا این شبکه اصلاح شود.

تامین آب اضطراری کاشان

اسدی افزود: اتفاق جدیدی که افتاده پیش‌بینی منطقه‌ای برای تامین آب اضطراری کاشان است تا در صورتی که در انتقال آب از زاینده رود، نابر و... اتفاقی افتاد بتوانیم آن را جایگزین کنیم و بدین جهت از 10 حلقه چاهی که قرار است برای این منظور حفاری شود امروز اولین چاه آن حفاری شده و در مجموع 200لیتر در ثانیه از این منطقه برای روز مبادا پیش‌بینی شده است.

اسدی از تصفیه خانه کاشان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور یاد کرد که به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و افزود: برای این پروژه تاکنون بالای 50میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که تا الان 300کیومتر شبکه جمع‌آوری احداث شده است.

وی گفت: پروژه جمع‌آوری فاضلاب شهری کاشان به پایداری منابع آب موجودمان کمک خواهد کرد که منابع حداقلی ما کمتر آسیب می‌بیند و در این زمینه دریافت اقساط بلند مدت 36ماهه و پرداخت وام قرض‌الحسنه 2میلیون تومانی جهت اتصال به شبکه و... نیز از جمله مواردی است که جهت تشویق مردم به اتصال بیشتر به شبکه فاضلاب در نظر گرفته‌ شده است.

مشکل آب کار فرهنگی می‌طلبد

اسدی با اشاره به سرانه مصرف آب 200 لیتر برای هر نفر در روز افزود: کشورهایی در اطراف ما هستند که به مراتب شرایط آبی سخت‌تری داشته‌اند ولی با برنامه و مدیریت آب توانستند بر این مشکل فائق آیند و توانستند مصرف 200 لیترشان را به 150 لیتر برسانند و کشوری که قبلا مشکل داشته است الان می‌گوید که آب زیاد دارد.

وی برنامه‌های فرهنگی را در این زمینه بسیار موثر دانست و تاکید کرد: با نگاه به وضعیت تولید آب در خرداد سال جاری به نسبت خرداد سال گذشته مشخص می‌شود که علی‌رغم گرم‌تر شدن هوا مصرف آب بیشتر نشده است و این نشان می‌دهد که کار فرهنگی در کاشان جواب داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار