کد خبر: 828363
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
در حالي سال گذشته 8 میلیون مترمکعب چوب طعمه تامين انرژي مورد نياز خانوارها شد كه مسئولان هنوز براي تامين سوخت مردم كاري نكرده اند
سال گذشته بود که خبر رسيد ساکنان حاشيه زاگرس 8 میلیون مترمکعب از درختان جنگل ها را براي تامين سوخت مورد نيازشان استفاده کرده‌اند كه واکنش‌هاي زيادي را از سوي دوستداران محيط زيست به همراه داشت. اما مسئولان هم بيكار ننشستند و با دادن وعده تامين سوخت در صدد كاهش موج انتقادهاي مردمي برآمدند. بر همين اساس معاون شرکت پخش فرآوردهای نفتی ایران با اشاره به اينکه انبارها و مخازن در استان ها و شهرهای مختلف کشور برای تأمین سوخت زمستانی ذخیره کافی دارند، بارقه هاي اميدي را در دلها روشن كرد كه شايد ديگر درختان بلوط فداي كمبود سوخت نشوند. اما حالا با گذشت يك سال و شروع فصل سرما، خبرها از استفاده دوباره عشاير و روستاييان از درختان به منظور تامين سوخت حکايت دارند که مهر تاييدي بر تامين نشدن سوخت اين مناطق دارد. موضوعي که 10 سال است با بريدن درختان توسط روستانشينان و به تبع ان وعده مسئولان براي تامين سوخت آنقدر تكراري شده كه ديگر كسي زمين خوردن تنه درختان بلوط را حس نمي كند. سقوطي كه حتما بيابان شدن جنگل ها را به همراه داشته باشد.
ميترا شهبازي
ناله درختان زاگرس در بخاري روستاييان در نبود سوخت ارزان

طبق آمارهايي که کارشناسان و مسئولان منابع طبيعي کشور منتشر کرده‌اند، سال گذشته 8 میلیون مترمکعب چوب براي تامين سوخت مصرف شده است. از اين رو معاون شرکت پخش فرآوردهای نفتی ایران با اشاره به اينکه انبارها و مخازن سوخت در استان ها و شهرهای مختلف کشور برای تأمین سوخت زمستانی ذخیره کافی دارند و دراین زمينه دليلي براي نگراني موجود ندارد، مي‌گويد: خوشبختانه دو میلیارد و 500 میلیون لیتر نفت گاز، افزون بر یک میلیارد لیتر بنزین و افزون بر 800 میلیون لیتر نفت سفید در مخازن کشور ذخیره شده است. امیر وکیل زاده در اين خصوص ادامه مي‌دهد: اين ميزان سوخت، نیازهای روزانه مصرف کنندگان را تأمین می‌کند و مشکلي از اين جهت نخواهيم داشت. با اينکه مسئولان از تامين سوخت براي تمام نقاط به ويژه حاشيه زاگرس را مي‌دهند و صحبت‌هايشان حکايت از اين دارد که امسال ديگر نيازي به قطع درختان به منظور تامين سوخت نيست، اما درست همين موقع که متوليان با وعده‌هايشان، خيال مردم را راحت مي‌کنند، خبرهايي در خصوص گران بودن و عدم دسترسي به سوخت در روستاهايي چون دلفان از توابع استان لرستان منتشر مي‌شود که به ناچار براي گرما بخشيدن به خانه‌هايشان بايد درختان را قطع کنند.

علاوه بر اين مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به مطالعاتی که سال 84 انجام شده مي‌گويد: در اين سالها حدود ۱.۵ میلیون خانوار برای تأمین سوخت، از درختان بلوط زاگرس استفاده مي‌‎کردند، چرا به سوخت مناسب دسترسی نداشتند.

اقدامات ناچيز براي نجات زاگرس

با اينکه وزارت نفت با سازمان جنگل‌ها برای سوخت‌رسانی به این افراد در اين سالها تلاش‌هایی هم کرده است و تاکنون تعدادی تنور و آبگرمکن خورشیدی نیز در بین بومیان مناطق جنگلی توزیع شده، اما به نظر می‌رسد آن‌طور که باید به این مسأله توجه نشده و باز هم مردم در تامين سوخت مشکل دارند و بايد به ناچار درختان را قطع کنند. طبق گفته معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها تاکنون فقط به 340 هزار خانوار در این خصوص کمک‌های مقطعی شده که اين هم جلوي زخمي شدن جنگل‌هاي زاگراس را نمي‌گيرد.

قائم‌مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اينکه تقریباً در همه استان‌ها ذخیره مناسب سوخت انجام شده، مي‌گويد: در استان‌هايي از قبيل خوزستان، چهارمحال و بختياري، لرستان، کرمانشاه، کرمان و غيره نفت سفید و کپسول گاز ذخیره شده و درصورت اتمام، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یا انجمن‌های مردم نهاد آمادگی سوخت‌رسانی به اين مناطق را دارند.

میرولی صفرزاده با اشاره به اينکه دولت موظف است، سوخت مورد نياز عشاير را تامين کند، مي‌افزايد: متاسفانه امسال يارانه سوخت به طور کامل قطع شد که همين امر قيمت سوخت را به شدت افزايش داد. بنابراين عشاير و روستاييان با اين افزايش قيمت نتوانستند خود را هماهنگ کنند و اکنون ترجیح می‌دهند از چوب درختان به عنوان سوخت استفاده کنند.

به گفته مسئولان در سال جاري تنها حدود 5 میلیارد تومان برای حمل سوخت به مناطق عشایری تصویب شده که اين مبلغ هم بسيار ناچیز است. البته متاسفانه تاکنون خبري از اختصاص اين مبلغ هم منتشر نشده و تخصيص همين اعتبار اندک هم از سوي مسئولان به فراموشي سپرده شده است.

انرژي نو به کمک عشاير مي‌آيد

درحالي که مسئولان از تامين سوخت فسيلي عشاير و روستاييان عاجز مانده‌اند و براي اين منظور هم تمايلي به تخصيص اعتبارات ندارند. در اين خصوص جواد رحیمیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد با اشاره به قطع شدن 70 درصدي چوب درختان بلوط به منظور تامين سوخت مورد نياز براي زمستان، مي‌گويد: چوب اين درختان در روستاهای حاشیه جنگل به‌عنوان سوخت آبگرمکن مصرف می‌شود. از اين رو تاکنون 3 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان جنگل‌های کشور برای خرید 150 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به منظور جلوگیری از قطع درختان جنگلی در مناطق روستایی محروم استان هزینه شده است.

یحیی حسین پور، مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اينکه قطع درختان در جنگل‌های بلوط استان به موضوعي بحراني تبديل شده است، مي‌گويد: از آنجایی که ذائقه عشایر پخت و پز با هیزم را بیشتر می‌پسندد و با توجه به اينکه گاه سوخت‌رسانی به مناطق سخت گذر به کندی انجام می‌شود، آنها مجبورند درختان آفت زده و خشک شده را قطع کنند که اين نيز اشکالي ندارد چرا که درختان زنده مورد هجوم قرار نمي‌گيرند.

با توجه به اينکه درختان بلوط زاگرس چه در تابستان و زمستان مورد هجوم قرار مي‌گيرد، مسئولان براي تامين سوخت بايد تدابيري کارشناسانه بي‌انديشند تا اين معضل 10 ساله بالاخره مرتفع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار