کد خبر: 814424
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
بهره برداري از سد کمندان ازنا در پشت سد بي پولي مانده
سال 84 عمليات احداث سد مخزني کمندان در17کیلومتری جنوب شهرستان ازنا آغاز شد تا با بهره برداري از آن، آب کشاورزي اراضي پايين دست و آب آشاميدني شهرستان ازنا و اليگودرز تامين شود. از زمان کلنگ زني اين پروژه، جابجايي روستاي کمندان از پايين دست به بالا دست سد هم، به عنوان يکي از الزامات بهره برداري از سد مذکور مطرح و قرار شد اعتبارات لازم در اين مورد تخصيص يابد. حالا بيش از ده سال از ان زمان مي گذرد ونه تنها از ساکنان روستاي کمندان بين رفتن و ماندن بلاتکليف مانده اند بلکه بهره برداري از اين سد هم به دليل مسائل مالي معلق مانده است.
مريم احمدي

10 سال است كمنداني ها در شرايط موقت زندگي مي كنند

از انجا که يکي از الزامات ساخت و بهره برداري از سد کمندان در شهرستان ازنا انتقال روستايي بود كه درپايين دست سد قرار داشت، تصميم بر اين شد مکان مناسبي براي جابجايي اين روستا تعيين و در اسرع وقت نسبت به ساخت واحدهاي مسکوني جديد اقدام شود. از اين رو طبق مصوبه هاي قانوني و به دليل موقتي بودن محل فعلي زندگي ساکنان روستاي کمندان، هر گونه ساخت و ساز واحد مسکوني جديد در روستا تا جابجايي کامل ممنوع اعلام شد. ضمن اينکه از آن زمان تاکنون انجام هر گونه عمليات عمراني از قبيل جاده سازي و آسفالت کشي راه ها، حفاري براي شبکه فاضلاب و يا لوله کشي گاز در اين منطقه به دليل شرايط موقت غير ممکن شده است. حالا بيش ازده سال از زمان آغاز اين طرح گذشته و اهالي روستاي کمندان که قرار بود از مزاياي اين سد بهره مند شوند نه تنها به آبگيري اين سد اميدي ندارند بلکه در سايه تعلل مسئولان، داشته هايشان را هم از دست داده اند!

10 سال زندگي در شرايط موقت!

سال 84 قرار شد اراضي روستا با قيمت هکتاري 50 ميليون تومان از روستاييان خريداري شود اما اين مبلغ به هکتاري هشت ميليون تومان کاهش يافت آن هم به صورت پرداخت قسطي. اين درحالي است که پس از گذشت يک دهه هنوز نيمي ازمطالبات مردم پرداخت نشده است و زندگي اهالي به سختي مي گذرد.

ساکنان کمنداني ها در اين بلاتکليفي سردرگم اند و براي تعيين تکليف وضع زندگي شان دست به دامان مسئولان استاني و کشوري شده اند. اما جز وعده و وعيد چيزي عايدشان نمي شود.

کوروش دهقان عضو شورای روستای کمندان ازنا در خصوص جابجايي اين روستا مي گويد: قرار بود روستا در کمترين زمان ممکن به بالادست سد انتقال یابد ولی تا به امروز به وعده‌های خود عمل‌نکرده‌اند و تا به حال چند مکان را برای انتقال روستا پیشنهاد داده‌ایم ولی موافقت نکرده اند.

فرماندار ازنا هم جابجايي روستا را منوط به پرداخت اعتبار دانسته و مي گويد: حدود 300 خانوار ساکن روستای کمندان است که در راستای جابه‌جایی این روستا دو تا منطقه مشخص‌شده است.

عبدالهی مي افزايد: بخشی از اراضی این روستا را فروخته‌اند و فقط منازل باقی‌مانده که حدود 10 درصد از مطالبات منازل پرداخت‌شده است. وي با بیان اینکه در حال حاضر در این روستا مشکل خاصی وجود ندارند ولی درزمانی که سد به مرحله آبگیری برسد روستا باید جابه‌جا شود مي گويد: در صورت جابه‌جایی روستا دو مکان پیش‌بینی و جلسات مقدماتی در راستای تعیین تکلیف روستا انجام‌شده است، دولت منازل روستایی را کاملاً خریداری و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند، تسهیلاتی نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا در پایین‌دست سد اقدام به ساخت منزل کنند.

طبق بررسي ها هزینه جابه‌جایی روستا 28 میلیارد تومان است که هشت میلیارد در ازای اراضی کشاورزی و 20 میلیارد تومان در زمینهٔ خسارت منازل مسکونی نیاز است!

توقف پروژه محتمل است!

در حالي که چند روز پيش وزير نيرو بهره برداري از سد مذکور را پايان سال 95 اعلام کرد حالا زمزمه هايي از توقف پروژه به دليل مشکلات مالي به گوش مي رسد. ناگفته نماند اوايل سال هم94 معاون اجرايي رييس جمهور در سفر استاني اش به لرستان از بهره برداري از اين سد تا پايان سال 94 خبر داد اما اين گفته هم چون وعده هاي ديگر مسئولان درخصوص اين سد در حد حرف باقي ماند.

گويا پیمانکار سد کمندان 30 تا 40 میلیارد تومان طلبکار است و در صورت عدم دريافت طلب حاضر به ادامه روند ساخت و ساز و تکميل پروژه نيست.علی امید سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با تاييد اين موضوع مي گويد: چون سد جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مصوبات سفر است در حال حاضر تعطیل نیست ولی اگر نتوانیم پول به پیمانکار پرداخت کنیم فعالیت سد نیز متوقف می‌شود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار