کد خبر: 802651
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کمپوست خرم آباد چاره اي براي زباله ها و رفع نياز واردات كودهاي شيميايي
سال گذشته فاز اول کارخانه کمپوست خرم آباد پس از يک دهه تعليق به مرحله افتتاح رسيد. پروژه اي که به منظور دفع بهداشتي زباله ها و درآمدزايي حاصل از توليد کود کمپوست اوايل سال 84 کليد خورد و قرار بود کمتر از سه سال هر دو فاز آن به افتتاح برسد. اما نزديک به يک دهه پشت درهاي بي اعتباري و بي توجهي ماند تا اينکه ارديبهشت ماه سال گذشته سرانجام فاز نخست کارخانه تولید کمپوست خرم‌آباد به خط تولید رسید. طبق زمان بندي، بايد فاز دوم اين پروژه به عنوان مهمترين بخش و فاز تکميلي عمليات اين کارخانه، بلافاصله و در ظرف کمتر از يک سال به بهره برداري مي رسيد، اما متاسفانه گزارشات رسيده از تعلل در راه اندازي فاز دوم کارخانه مذکور حکايت مي کند
مريم احمدي

از آنجا که در چند سال اخير تولید روزافزون زباله وچگونگی دفع مناسب آن به یکي از مهمترين چالش هاي‌ زیست محیطی در بسياري از مناطق شهري و پرجمعيت کشور تبديل شده و سالانه براي دفن زباله در زمين هاي دفن در فواصل دور از شهر هزينه هاي گزافي صرف مي شود، از اين رو احداث کارخانه کمپوست در بسياري از کلانشهرها در دستور کار شهرداري ها قرار گرفت. ضمن اينکه صرفه اقتصادي و درآمد زايي حاصل از عمليات بازيافت مواد جامد شهری و توليد کود کمپوست از مواد آلي هم به عنوان هدف راه اندازي اين کارخانه ها لزوم تسريع در احداث اين اماکن را ضروري مي کرد.

با اين حال اين مهم در بسياري از شهرها از جمله خرم آباد مرکز استان لرستان مغفول ماند تا اينکه ماده ۱۹۳قانون پنجم توسعه راه را براي تعلل در اين زمينه بست. اين ماده قانوني همه شهرداری های شهرهای بالاتر از ۲۰۰هزارنفر جمعیت را به ساخت پروژه های زیست محیطی برای ساماندهی زباله های شهری و جلوگیری از آلودگی هوا و آب های زیرزمینی موظف می کرد.

با اين حال راه اندازي فاز دوم کارخانه کمپوست خرم آباد به عنوان مرحله تکميلي اين پروژه همچنان بلاتکليف مانده است.

در فاز یک کارخانه کمپوست خرم اباد در غالب (خط پردازش) تفکیک زباله‌های خشک و تر سال گذشته با صرف هزينه بيش از20 میلیارد ریال و با حمايت بخش خصوصي به بهره برداري رسيد. قرار بود فاز تبديل زباله به کود کمپوست نيز بلافاصله وارد مدار شود، اما حالا پس از گذشت يک سال و چند ماه و به رغم وعده ووعيدها بسيار، چندي پيش مسئولان از بلاتکليف ماندن فاز دوم اين کارخانه خبر دادند. ‌رضا ماجدی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد عدم پايبندي شرکت طرف قرارداد به تعهداتش را عامل اين تعلل عنوان کرده و مي گويد: مجبور شدیم با سرمایه‌گذار دیگری قرارداد ببندیم و شرکت طرف قرارداد متعهد شده با سرمایه‌گذاری20میلیارد ریالی درمدت شش ماه و حداکثر تا 22 بهمن سال جاري فاز توليد کود را تحويل دهد!

اين در حالي است که ظرف يک سال گذشته بارها درخصوص تغيير سرمايه گذار و پيمانکار براي راه اندازي فاز دوم وعده هاي مشابهي داده شده و حتي زمان دقيق راه اندازي اين فاز هم اعلام شده اما عملا اقدامي صورت نگرفته است!

كمپوست فرار از واردات کودهاي شميايي

جداي از اينکه راه اندازي فاز دوم اين کارخانه به عنوان مرحله تکميلي مي تواند ضمن پاک سازي محيط زيست شهري خرم آباد براي بيش از 50 نفر اشتغالي ايجاد کند و با ايجاد مبلغ ماهانه 200ميليون تومان، به منبع پايدار درآمد براي شهر به ويژه مجموعه شهرداري تبديل شود، استفاده از زباله ها در توليد کود کمپوست مي تواند کشاورزي اين شهر و حتي استان را از خريد کودهاي شيميايي وارداتي بي کيفيت و گران قيمت بي نياز کند.

بنابه اعلام وزارت جهاد کشاورزي کشور سالانه بيش از 120هزار تن انواع کود شیمیایی به کشوروارد مي شود. کودهايي که بنا به اعتقاد بسياري از کارشناسان به دليل کيفيت پايين نه تنها در افزايش توليد و تقويت محصولات کشاورزي موثر نيست بلکه سبب آلودگي و افت کيفيت برخي توليدات کشاورزي مي شود . اين در حالي است که راه اندازي کارخانه هاي کمپوست شهرهاي مختلف، زمين هاي کشاورزي، گلخانه ها و پارک هاي شهر را از مصرف کودهاي شيميايي وارداتي بي نياز مي کند

ضمن اينکه تهیه‌ کود از زباله دارای ارزش اقتصادی ویژه‌ای است که از طریق فروش کمپوست به وجود می‌آید و این درآمد می‌تواند به خوبی جواب‌گوی بسیاری از هزینه‌های جمع‌آوری و دفع باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار