کد خبر: 751580
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
اوايل تابستان سال89بود كه شهردار وقت كرمان دريك نشست خبري از ايجاد خط قطار شهري در اين شهرخبرداد. وي هدف از اجراي اين پروژه را كمك به حل معضل ترافيك اين شهر وايجاد حمل ونقل عمومي ارزان قيمت اعلام كرد.با رفتن اين مسئول طي سالهاي بعد نيز بحث ايجاد قطار شهري بارها مطرح شد،اما به دلیل بافت نامناسب خاک شهر کرمان،ازميان چهار گزينه ،مترو، ال.آر.تی، تراموا و مونوریل دو گزينه آخر مورد تاييد قرار گرفت .اما اين پايان كار نبود چراكه چند سال بعد مسئولان جديد شهري ترجيح دادند كه به جاي اين دو گزينه ،شبكه مترو ايجاد شود.
محمدرضا سوري
با افزايش جمعيت شهري در سالهاي اخير ، بحث حمل ونقل به يكي از مهمترين دغدغه هاي مديريت شهري تبديل شده است. از آنجا كه استفاده از خودورهاي عمومي نه تنها كمك موثري به تردد افراد نمي كند بلكه مشكلات بسياري از جمله آلودگي وترافيك شهري را باعث مي شود . از اين رو استفاده از وسايل نقليه عمومي كه كمتر از انرژي هاي فسيلي استفاده كنند بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.در اين بين استفاده از سيستم هاي متنوع حمل ونقل عمومي مطرح مي شود كه مي توان به استفاده از گزينه هايي مانند ،مترو، ال.آر.تی، تراموا و مونوریل استفاده كرد.

كرمان نيازمند حمل ونقل عمومي

استان كرمان از جمله كلانشهرهاي كشور به شمار مي رود كه در سالهاي اخيربا افزايش جمعيت شهري از لحاظ حمل ونقل عممومي با مشكلات بسياري مواجههشده است واين موضوع سبب شده تا در دهه هاي اخير بارها مسئولان شهري سيستم هاي حمل ونقل عمومي را براي ايجاد در آن پيشنهاد كنند.اوايل دهه 80 بود كه مسئولان شهرداري وشوراي شهر اسلامي كرمان براي تسهيل در حمل ونقل عمومي اين شهرايجاد سه پروژه ، مترو، تراموا و منوریل را پيشنهاد دادند که در این میان ايجاد مترو به دلیل نوع خاک کرمان و مشکلاتی همچون بالا آمدن سطح آب های سطحی کرمان، مورد تاييد قرار نگرفت وقرار شد تا يكي ازدو پروژه تراموا يا منوريل ايجاد شود.از آنجايي كه مسئولان شهري براي ايجاد اين سيستم ها، موضع ودليل ثابتي نداشتند، لذا ايجاد اين سرويس هاي حمل ونقل عمومي تا سالهاي بعد به نتيجه نرسيد وتنها در برخي مواقع فقط به عنوان شعار ازسوي برخي از مسئولان شهري مطرح وبعد هم مسكوت مي ماند.سرانجام سال 91بود كه اعضاي شوراي سوم شهر كرمان ، پيشنهاد ايجاد تراموا را مطرح كردند كه از سوي اعضاي شوراي شهر موردتاييد قرار گرفت.در آن زمان مهاجری رئیس وقت شورا در این باره گفته بود: با توجه به افزایش جمعیت، شهر کرمان نیازمند قطار شهری است که بر اساس مطالعات انجام شده، اجرای تراموا به عنوان بهترین گزینه به دلیل عدم ایجاد مشکلات زیست محیطی و قابلیت استفاده در بافت قدیم مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر کرمان قرار گرفت.

پس از اين توافق ،آخرین روز اردیبهشت93 ماه بود كه سیف الهی شهردار وقت کرمان از قطعی شدن ايجاد خطوط تراموا به عنوان قطار شهری کرمان خبر داد وگفت : احداث تراموا در قالب طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر کرمان قطعی واجرا می‌شود.سیف الهی دلیل قطعی شدن تراموا را هم وجود بافت تاریخی در کرمان عنوان کرده بود. وی درارتباط با مسیر احداث تراموا هم گفته بود: مقرر شده یک خط از فرودگاه تا میدان شهدا و خط دیگر از پل ولایت در انتهای خیابان شهید رجایی تا پل فجر در ابتدای هفت باغ احداث شود.سرانجام آذرماه همان سال ، رزم حسینی استاندار کرمان هم از آغاز کار اجرایی و مطالعات طرح منوریل شهر کرمان خبر داد و گفت: باید هرچه زودتر کار اجرایی و مطالعات طرح منوریل شهر کرمان آغاز شود.

ورق برگشت

در حالي كه مردم وبرخي از مسئولان كرمان كار ايجاد تراموا ويا منوريل را تمام شده مي دانستند، سیف الهی و فتح الله مویدی شهردار ورئیس وقت شورای شهر کرمان در يك چرخش 360درجه اي با رد تمامي دلايلي كه براي ايجاد مترو مطرح كرده بودند از انجام مطالعات متروی شهر کرمان از میدان شهدا تا آزادی توسط مشاوران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خبردادند.ابواقاسم سيف اللهي در خصوص علت رد شدن انجام پروژه منوریل گفت: اين سيستم حمل و نقل نمی تواند جابجايي مسافران را به صورت كامل انجام دهد واز طرفي به دلیل ارتفاعی که داردموقع عبور از بافت قدیم دچار مشکل می شود.وي در خصوص مشكلات مطرح شده قبلي افزود: تکنولوژی ساخت در هر خاک و آبی وجود دارد و تنها ممکن است هزینه ساخت 10 درصد افزایش یابد اما قابل اجراست.سردار محمد ابراهیمی اصل، مشاور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاءكه قرار است اين پروژه توسط گروه قائم (عج) كه يكي از زير مجموعه اين قرارگاه انجام شود دراين خصوص گفت:از آنجايي كه اين مجموعه تجربه ساخت خط دو و سه متروی مشهد، خط دو متروی شیراز، خط یک متروی بغداد را دارد وهم اكنون نيز ايجاد متروهای کرج، اهواز و کرمان نیز در مرحله واگذاری به اين مجموعه است لذا بدون كوچكترين مشكلي مي توان اين سيستم را ساخت وراه اندازي كرد.با توجه به اینکه متوسط سفر در کرمان حدود یک میلیون و 250 هزار سفر در روز است و این آمار در سال 1404 به حدود 3 میلیون نفر در روز می رسد،لذا انتظار مي رود قطار شهری به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای اين شهر بزودي راه اندازي شود.



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
با سلام
تو رو خدا به وضع ترافیک شهر کرمان برسید والا چند سال دیگه اصلا نمیشه توی این خیابونا تردد کرد همین الان این وضعیت و دارن وای بحال چند سال آینده ..
آخه چرا متروی کرمان کلنگ زنی نمیشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار