کد خبر: 739991
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
يمني‌ها توسط ايراني‌ها اسلام آوردند
كارشناس تاريخ اسلام از بي‌توجهي صدا و سيما نسبت به پيشنهاد توليد فيلم درباره تاريخ اسلام آوردن مردم يمن انتقاد كرد.
هادي عسگري
كارشناس تاريخ اسلام از بي‌توجهي صدا و سيما نسبت به پيشنهاد توليد فيلم درباره تاريخ اسلام آوردن مردم يمن انتقاد كرد.
به گزارش«جوان»، محمد حسين رجبي دواني استاد دانشگاه و پژوهشگر تاريخ اسلام طي سخنراني در دوره اولي‌الابصار با موضوع «بايدها و نبايد‌هاي سيره پيامبر(ص) در برابر كفر و شرك»، با اشاره به تاريخ صدر اسلام و شيوه‌هاي تبليغي پيامبر (ص) و مقابله حضرت با مشركان گفت: در زمان پيغمبر در اولين درجه مشركان مقابل حضرت ايستادند و مخاطبان اول پيغمبر مشركان بودند، نه كافران. اساساً دو حالت دارد؛ يا مشركان و كافران با پيامبر سر جنگ دارند يا سر جنگ ندارند كه اين شرايط از يكديگر متفاوت است. در ابتداي قضيه سر جنگي نبود. پيامبر مردم مكه را به راه حق دعوت مي‌كند و آنها هستند كه نمي‌پذيرند. ابتدا آنها هم مقابله نكردند اما وقتي ديدند دعوت پيغمبر دارد گسترده مي‌شود، دست به مقابله زدند. اما پيغمبر از ابتدا سر جنگ نداشت. رجبي دواني افزود: در اين هنگام پيغمبر از لحاظ اقتدار و قدرت سياسي در ضعف قرار مي‌گيرد و مشركان پيغمبر را تحريم كامل اقتصادي كردند. تحريم باعث شد دعوت پيغمبر از 12 ماه سال به دو ماه در سال برسد و در موسم زيارتي كه زائران به مكه مي‌آمدند و مشركان نمي‌توانستند به ايشان تعرض كنند، ايشان دعوت مي‌كردند. اتفاقا آشنايي مردم مدينه با پيامبر (ص) از همينجا ناشي شد، بنابراين دعوت اساس كار پيغمبر بود؛ حتي در موقعيت سخت شعب ابيطالب.
پژوهشگر تاريخ اسلام درباره شيوه‌هاي تبليغي پيامبر اسلام (ص) نيز گفت: وقتي پيامبر از اسلام آوردن سران مكه مأيوس مي‌شود، دعوت خود را به سوي طائف منعطف مي‌كند و سران اين شهر را به اسلام دعوت مي‌كند. اگرچه آنها نمي‌پذيرند و پيغمبر را با اهانت از آنجا بيرون مي‌كنند اما وقتي پيغمبر هجرت مي‌كنند، مي‌بينيم وضعيت متفاوت مي‌شود. بعد از تشكيل حكومت در مدينه و شكل‌گيري فريضه جهاد، دعوت در قالب تبليغ صورت مي‌گيرد، چون مي‌دانيد كه جهاد در مدينه و پس از تأسيس حكومت اسلامي است كه ابلاغ مي‌شود. تبليغ اسلام از طريق فرستادگان پيغمبر به مناطق مختلف صورت مي‌گيرد. هرچند اين تبليغ‌ها بارها با سختي‌ها و شهيدشدن‌ها همراه بوده اما سبب نشد تا پيامبر دست از تبليغ بردارد.  رجبي دواني نمونه عالي تبليغ را سفر حضرت علي (ع) به يمن خواند و گفت: در سال دهم هجرت پيغمبر، حضرت علي (ع) به همراه كارواني به يمن مي‌روند. جالب است بدانيد كه يمن در آن زمان ايراني زياد داشت و فرمانرواي آن ايراني بود چون يكي از استان‌هاي ايران بود. در آن سفر همه ايراني‌ها مسلمان شدند، اما اكثريت قاطع عرب بودند كه كماكان مشرك ماندند. فرمانرواي يمن نيز با پيغام غيبي پيامبر ايمان آورد و با فرستاده‌اي، اسلام آوردن خود را به پيامبر اعلام كرد و پيغمبر نيز مجدد خود ايشان را به فرمانروايي يمن منصوب كرد. لذا اساس اسلام بر تبليغ و دعوت با بيان و منطق است.
وي با گله از صداوسيما بيان داشت: داستان اسلام آوردن ايراني‌ها و حتي جريان مقابله آنها با اعراب كه پس از اسلام آوردنشان پديد آمد، بسيار جذاب و خواندني است كه جا دارد از آن فيلم بزرگ و مفصلي ساخته شود. من چند سال است كه اين را به صداوسيما پيشنهاد دادم، منتها كسي نبود كه از اين قضيه بخواهد استقبال كند. هنوز بازمانده آن ايراني‌ها به نام ديلمي‌ها در يمن ساكن و عاشق ايران هستند. به خصوص در شرايطي كه امروز يمن دارد، اگر اين فيلم به موقع ساخته مي‌شد و انعكاس پيدا مي‌كرد، هم روحيه يمني‌ها عالي مي‌شد و هم تبليغ بزرگي بود در انتشار مرام جمهوري اسلامي كه متأسفانه به آن توجهي نشد.  دوره اولي‌الابصار به همت دانشگاه جامع امام حسين (ع) و با همكاري بنياد علمي - فرهنگي حيات برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار