تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
هشدار در خصوص ابعاد پنهان وبيماري زاي مواد شوينده
علي خدايي بيجاري
بي ترديد هركدام از ما بارها با هشدار هاي پزشكان و دانشمندان در مورد استفاده از مواد شيميايي ، به ويژه مواد شوينده اي كه در خانواده ها به وفور يافت مي شود و خانواده ها با اين گمان كه اين مواد بهداشتي هستند و گندزدا، با خيال راحت از آنها استفاده مي كنند. اما حقيقت امر اين است كه مواد شوينده به موازات اثرات مطلوبي كه درامر پاكيزگي و بهداشت استحصال مي كنند، تبعات مخاطره آميز و حتي مرگ آفريني دارند كه اين جنبه به واسطه اين كه با اصل تجارت در تناقض و تضاد است و مي تواند تاثيرات بازدارنده اي درميزان خريد اين مواد داشته باشد ، توسط شركت هاي توليدي يا وارد كنندگان و همچنين مبلغان اين مواد، مخفي نگه داشته و از مردم پنهان مي شوند. همين امر سبب شده كه هر روز بيماري سياه سرطان ، در تن و جان انسان ها ريشه بدواند. تا جايي كه طبق آخرين آمار از هر پنج بيمار سرطاني ، يك بيمار به واسطه مصرف مواد شيميايي وشوينده گرفتارشده است !

***

در چند دهه گذشته يكي از مواردي كه سنت گرايان را بر آن مي داشت تا در برابر نفوذ و گسترش ماشين و زندگي صنعتي و مدرن قد علم كنند، اين بود كه بر اين گمان بودند كه انسان در صده ها و بلكه دهه اي آتي گرفتار دست اختراعات و اكتشافات خود خواهد شد و انسان هرآنچه كه كشف و ابداع و اختراع مي كند ، روزي عملا در تقابل با او قرار مي گيرد واين افق زماني كه دانشمندان سنت گرا پيش پيش متصور شده بودند سال 2050ميلادي است.حال با وجودي كه هنوز جهان به ضرب الاجل تعيين شده نرسيده است، به نظر مي رسد كه اين پيش بيني پر بي راه هم نبوده. شاهد مثال اين امرزخمي شدن زمين و تخريب قابل تامل محيط زيست است كه بخش مهمي از اين تخريب به واسطه كاربرد مواد شيميايي صورت گرفته است و ازآنجايي كه رابطه تنگاتنگي بين انسان و محيط زيست او وجود دارد ، اين تخريب ها در جامعه انساني مابه ازا و نمونه هاي ملموس و مشهودي داشته و دارند!

موادي كه سرطان زا نيستند و انباشت آنها موجب بروز سرطان مي شود

چندي پيش خبرگزاري «مهر» نوشت : یک گروه ۱۷۴ نفره از دانشمندان جهان در یک پژوهش به بررسی ارتباط بین ترکیبات مواد شیمیایی پرکاربرد و گسترش روزافزون سرطان پرداختند. در این مطالعه ۸۵ ماده شیمیایی که در رده مواد سرطان‌زا برای انسان در نظر گرفته نشده است ، انتخاب و ۵ نوع مکانیسم مرتبط با سرطان به واسطه قرار گرفتن در معرض این مواد در محیط زندگی شناسایی شد.

تشکیل این گروه جهانی به دلیل نگرانی‌هایی که از دیرباز درباره اثرات ترکیب و افزودن مواد شیمیایی در امور روزمره وجود دارد صورت گرفت و در آن دانشمندانی از ۲۸ کشور جهان در رابطه با آنچه تاکنون درباره مواد شیمیایی و همه انواع سرطان شناخته شده است به تبادل نظر پرداختند.

بر اساس این پژوهش، ترکیبات مواد شیمیایی خودشان برای انسان مضر نیستند و انباشته شدن آنها در بدن انسان، سبب بروز سرطان می‌شود و ممکن است همین امر دلیل افزایش روزافزون این بیماری در سراسر جهان باشد.دانشمندان دراین مطالعه برآورد کردند که از هر ۵ نوع سرطان یکی می‌تواند به مواد شیمیایی پرکاربرد ارتباط داشته باشد. با جمعیت انسانی که هر روزه در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، درک بهتر اثرات آنها برای کاهش میزان ابتلا به سرطان در سراسر جهان ضروری است.

اولويت رسانه ملي سلامتي مردم است يا كسب درآمد حاصل از تبليغ ؟

اما يكي از مواد پركاربرد صنعت شيمي ، مواد شوينده اي است كه در تمام خانواده ها ، اماكن وعمومي ، ادارات و موسسات و.... يافت مي شود و مورد استفاده دارد. بارها موسسات پژوهشي و دانشمنداني كه در زمينه مبارزه با سرطان فعاليت مي كنند، در خصوص مواد شوينده و مواد ضدعفوني كننده اي كه در خانواده ها مصرف چشمگيري دارند ، هشدار داده اند. اما متاسفانه از آن جايي كه در كشور ما ابر رسانه هايي چون صدا و سيما كه ازگستره نفوذ بسيار بالايي در خانواده ها برخوردارند ، بيشتر به تبليغ مواد شوينده اهتمام دارند ، نه تنها اطلاع رساني جامع و كاملي در اين زمينه به عمل نياورده اند، بلكه با تبليغ و تشويق مردم به خريد و استفاده از نسل نوظهور مواد شوينده مي پردازند. جالب اين جاست كه برگ برنده تبليغات براي مواد نوظهور شوينده اين است كه اين مواد تاثير بسيار فوري و آني برچربي ها و آلودگي ها دارد. غافل از آن كه هرچه قدرت شويندگي مواد بالا برود، نه تنها به آب فراوان نياز است( كه در اين بازه زماني و با معضل كم آبي مصرف و تبليغ اين مواد محل اشكال است) ، بلكه ته مانده مواد مضر و سرطان زا بر ظروف باقي مي ماند واستفاده ازچنين ظرف و ظروفي در نوبت هاي بعدي حادثه ساز خواهد بود و چنان كه در گزارش فوق به آن اشاره شد ، انباشته شدن اين تركيبات در بدن انسان، سبب بروز سرطان هايي می‌شود كه براي مردم ناشناخته است !

مواد شوینده ای که سرطان زا هستند

در آذرماه سال گذشته پايگاه طالاع رساني سلامت نيوز، با استناد به مجموعه مقالات مجله آکادمی ملی علوم آمریکا، نوشت: مطالعات جديد نشان داده قرارگرفتن طولانی مدت در معرض مواد ضد باکتری مانند تریکلوزان موجود در صابون، شامپو، خمیر دندان و محصولات خانگی منجر به ابتلا به فیبروز کبد و سرطان می‌شود.

رابرت توکی، استاد دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: افزایش میزان تریکلوزان باعث آسیب رساندن به کبد می‌شود. افزایش این خطر زمانی است که تریکلوزان با ترکیبات دیگر ترکیب شود. محققان با انجام این آزمایش بر روی موش به اختلال در عملکرد کبد پی بردند.

آنها با قرار دادن موش به مدت شش ماه در معرض تریکلوزان که معادل 18 سال در انسان است، دریافتند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد فیبروز کبدی و تومور را به دنبال دارد.

تریکلوزان یک عامل ضد باکتری مصنوعی است که در طیف وسیعی از محصولات از جمله صابون، مایع دستشویی، محصولات آرایشی، کرم آکنه و برخی مارک‌های خمیر دندان وجود دارد.

سخن آخر

با اين اوصاف ، آنچه كه در اين رهگذر موجبات بي اعتمادي و سردرگمي مردم را رقم مي زند ، انتشار برخي اخبار در حوزه سلامت است. به اين مفهوم كه هر از گاهي اخباري در رسانه ها و مطبوعات به سمع و نظر مردم مي رسد كه مدعي سود وزيان برخي از محصولات بهداشتي- آرايشي و مواد غذايي و خاصيت ميوه ها و سبزيجات و ...است. اما به فاصله كوتاهي ازنشر چنين اخباري ، مطلبي ديگرمنتشر مي شود كه رويكرد اوليه را تحت الشاع ادعاي جديد خود قرار داده و محصولي كه در ابتدا براي انسان مفيد معرفي شده بود، تكذيب شده و بسيار مضر معرفي مي شود. بي آن كه در ادعاهاي خود به منابع و ماخذ موجه و مستندات مقبول و معقول اشاره اي شود !

بنابراين رويه جاري موجب وارد شدن فشارهاي روحي و نگراني هاي مضاعف بر مردم مي شود آن چه كه اين ماجرا را بغرنج تر مي كند، بي طرفي نهاد هاي مسئول است كه به صحت و سقم اين اطلاعات مجهول و مجعول يا داده هاي مستند ورود نمي كنند و برخي از رسانه هاي تاثير گذار و پر مخاطب نيز واقعيت را فداي تجارت تبليغاتي خود مي كنند و مردم در چنين برهوتي گرفتار مي آيند. مانند آنچه كه امروزه شاهد آن هستيم !