کد خبر: 702132
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
واكنش جامعه به ارائه اطلاعات زنان به صندوق جمعيت سازمان ملل
با وجود موضع صريح ايران در موضوع زن و خانواده بر مبناي فرمايشات رهبر معظم انقلاب، ‌عملكرد مسئولان حوزه زنان تداعي‌گر نوعي انفعال در برابر غرب و بازگشتي عامدانه به ضعف‌هاي دوران اصلاحات است.
زهرا چيذري
با وجود موضع صريح ايران در موضوع زن و خانواده بر مبناي فرمايشات رهبر معظم انقلاب، ‌عملكرد مسئولان حوزه زنان تداعي‌گر نوعي انفعال در برابر غرب و بازگشتي عامدانه به ضعف‌هاي دوران اصلاحات است.
مدت زيادي از حركت چراغ خاموش و بدون هماهنگي مركز زنان و خانواده رياست جمهوري در انعقاد تفاهمنامه‌اي با صندوق جمعيت سازمان ملل نمي‌گذرد. مطابق اين تفاهمنامه‌ استخدام مشاوران بين‌المللي به منظور ارائه كمك به معاونت امور زنان براي اجراي طرح خانواده سالم انجام مي‌شد اما استخدام مشاور بين‌المللي با اصول 77، 82 و 125 قانون اساسي مخالف است و مورد اعتراض اعضاي خانه ملت قرار گرفت. ارائه بانك اطلاعاتي زنان ايران به صندوق جمعيت سازمان ملل امتياز منفي نمايندگان ديگر براي معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده را در بر داشت. شهيندخت مولاوردي در برابر اين موضع اظهار داشت گزارش اجراي اين برنامه به كميسيون اصل 90 ارائه شده است اما آنها از اين گزارش اطلاعي نداشتند. اين پايان ماجرا نبود و هر از چندگاه برگ تازه‌اي از موضع انفعالي اين معاونت در برابر غرب، ‌خواسته‌ها و بازي‌هاي حقوق بشري آنها رو مي‌شود. حالا به گفته زهرا سجادي، دبير انجمن زنان مبارز انقلاب اسلامي گزارش اين مركز براي ارائه به يكي از اجلاس‌هاي جهاني زنان درباره وضعيت زنان ايراني داراي سياه‌نمايي است. فاطمه آليا، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز با انتقاد از عملكرد معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري، ‌عملكرد اين معاونت را در راستاي بازگشت به وضعيت دوران اصلاحات توجيه كرد.
  در مسئله زن طلبكاريم نه بدهكار
«ما در بحث زنان از غرب طلبكاريم».‌ اين يكي از صريح‌ترين مواضع رهبر انقلاب در حوزه زن و خانواده است كه موضع كشورمان را در اين باره نشان مي‌دهد.  بنا به تأكيد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتمان غرب در مورد زن، يك گفتمان حساب‌شده‌ سياسي است كه مردواره كردن زن و استفاده ابزاري از وي را در نظر دارد. ايشان الگوي سوم زن نه شرقي نه غربي را به عنوان الگويي براي تمام زنان جهان مطرح مي‌كنند. اين در حالي است كه رويكرد معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري با اين مطالبه سازگار نيست. مينو اصلاني، رئيس بسيج جامعه زنان با انتقاد از موضع منفعلانه مسئولان در برابر غرب مي‌گويد: معاونت امور زنان رياست جمهوري بايد در مقابل پرسش‌هاي مدعيانه غرب در مورد حقوق بشر از اصول متقن اسلام دفاع كند و در موضع انفعال نباشد زيرا در اين صورت نمي‌توان الگوي صحيحي از زن مسلمان ايراني به جهان ارائه داد.  به باور رئيس بسيج جامعه زنان، معاونت امور زنان رياست جمهوري مي‌تواند در اين موضوع بسيار قدرتمندانه و با صلابت برخورد كند و از اصول و قوانين متقن اسلام در حوزه زنان دفاع كند و غرب را به چالش بكشد، چراكه غرب در بحث حقوق زنان به شدت در موضع ضعف قرار دارد. هم اكنون در هر چند ثانيه در غرب يك تعرض صورت مي‌گيرد، اين ما هستيم كه بايد اين موضوعات را مطرح كنيم و آنها را به چالش بكشيم. اصلاني تصريح مي‌كند: ما نبايد پاسخگوي آنها باشيم و اين غرب است كه بايد در مورد عدم رعايت حقوق بشر در حوزه زنان پاسخگو باشد. اين در حالي است كه مولاوردي با پيام‌هاي فيس‌بوكي خود اغلب رضايت مخاطبان خاص را جلب مي‌كند.
  سياه‌نمايي از وضعيت زنان در ايران
يكي از انتقادات جدي وارده به دوران اصلاحات اقدامات و رفتارهايي است كه بي‌توجه به ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي صورت گرفت. به تعبير زهرا سجادي هم اكنون شاهد هستيم همانطور كه در دوران اصلاحات يك‌سري ارزش‌ها را زير سؤال برده‌ بودند و مي‌خواستند آنها را از بين ببرند امروز دوباره آن برنامه‌ها در دستور كار مسئولان قرار گرفته است.  به گفته دبير انجمن زنان مبارز انقلاب، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در زمان اصلاحات معاون بين‌الملل مركز امور زنان بود و اطلسي را براي سازمان ملل آماده و ارسال كرد كه در آن وضعيت زنان كشور و اشكالات موجود سياه‌نمايي و بزرگنمايي شده بود.  اين كارشناس امور زنان تصريح مي‌كند: هم اكنون مجدداً اين كار انجام شده است و اطلسي را براي سازمان ملل و حضور در اجلاس اسكاپ آماده كرده‌اند كه بحث حقوق زنان و دختران در آن مطرح شده است. هدف اجلاس اسكاپ ايجاد همگرايي ميان مناطق مختلف جهان در حوزه مسائل زنان در سطح آسيا و اقيانوسيه است كه با حمايت و پشتيباني نهاد زنان ملل‌متحد، اجرايي مي‌شود.  بنا به تصريح سجادي يكي از مواردي كه در اين اطلس به آن پرداخته شده، بحث حاملگي نوجوانان است در حالي كه مشكلات ما با جوامع غربي يكي نيست كه با آنها تفاهمنامه امضا ‌كنيم.  وي همچنين از آموزش‌هاي خاصي در روستاها براي دختران خبر مي‌دهد. به گفته وي در اين آموزش‌ها مطالبي را به دختران با سنين پايين آموزش مي‌دهند كه به ‌هيچ وجه مناسب آنان نيست.
  زنان ايراني چشم انتظار مطالبات خودشان
فاطمه آليا، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز نسبت به اقدامات و مواضع معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور انتقاد دارد و مي‌گويد: برخي از مسئولان در حوزه زنان اصرار دارند به طرح‌هاي فمنيستي دوران اصلاحات بازگردند. وي تأكيد مي‌كند: ما موافق گسترش تعاملات بين‌المللي هستيم اما با تأكيد بر معرفي فرهنگ خودمان و برجسته‌سازي فرهنگ غرب مورد تأييد نيست. ما از دنيا در مورد ظلمي كه در غرب به زنان مي‌شود مطالبه داريم.   پرداختن به چنين مباحثي از سوي مسئولان زنان كشور در حالي است كه بسياري از مطالبات زنان مانند افزايش مرخصي زايمان يا بيمه زنان خانه‌دار همچنان مسكوت باقي مانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار