کد خبر: 634094
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵
نمايشگاه‌هاى تخصصي و عمومي پل ارتباطى بين بازرگانان، كارشناسان، صنعتگران و محققان كشورهاى گوناگون و مصرف‌كنندگان و حتي واسطه‌ها هستند.
سيد كورش رضوي
نمايشگاه‌ها تنها براى نمايش كالاها و انجام مذاكرات تجارى پيرامون آنها برگزار نمى‌شوند، بلكه اطلاعات گوناگون در زمينه قيمت‌هاى رقابتى در سطح جهاني، آخرين استانداردهاى كيفي، آخرين پيشرفت‌هاى صنعتي، دستاوردهاى پژوهش علمى و ايده‌هاى اقتصادى - تكنولوژى نيز در خلال برگزارى نمايشگاه‌ها مورد تبادل قرار مى‌گيرند.

به‌طور كلى كشورها يا شركت‌ها با برگزارى يا شركت در نمايشگاه‌ها اهداف عمومى نسبتاً مشابهى را دنبال مى‌كنند.

برگزاري نمايشگاه در كشور ما منحصر به فرد و مانند بسيارى از كشورها يك سازمان دولتى است كه علاوه بر دنبال كردن اهداف دولت، زمينه را جهت تحقق اهداف مؤسسات خرد اقتصادى نيز فراهم مى‌سازد.

متأسفانه طي چند سال اخير نمايشگاه به دكاني براي عده‌اي خاص جهت درآمد‌زايي به هر قيمت تبديل شده است. البته از اين نكته نبايد غافل شد كه به دليل بروز پديده دلالي و كسب درآمد از اين طريق عده‌اي با گرفتن مجوز برگزاري نمايشگاه آن را فروخته و در كنار سكوت نهادهاي نظارتي هر كاري كه خواستند با مردم كردند و جالب‌تر اينكه در اين نمايشگاه‌ها كه معمولاً با فروش هم همراه است پول از مردم گرفته مي‌شود اما هرگز مردم كالايي را نمي‌بينند و هر چه هم شكايت كنند به جايي نمي‌رسد.

وقتي اوضاع بر اين منوال گذشت در دولت جديد تصميم بر آن شد تا برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي و فروش به اتاق اصناف شهرهاي سراسر كشور با محوريت اتاق اصناف توليدي واگذار شود. اين بخشنامه در دي‌ماه ابلاغ شد اما متأسفانه بازهم آن عده خاص با استفاده ار لابي‌هايي كه داشتند بدون گرفتن مجوز در تهران به كار خودشان ادامه دادند. كميته نمايشگاهي شهر تهران در بهمن ماه و بعد از ابلاغ بخشنامه مذكور تشكيل جلسه داد و مصوب كرد كه نمايشگاه بهاره از 7تا17 در چهار نقطه تهران و نمايشگاه بهاره مصلي از 15 تا 25 اسفندماه برگزار شود اما در اين ميان شنيده‌ها حاكي است يك شركت خاص با استفاده از لابي‌هاي پشت پرده بدون گرفتن مجوز و مصوبه از اين كميته براي خودش نمايشگاهي در مصلاي تهران برگزار كرده و به هزار متقاضي به قيمت ميلياردي فروخت و از اين طريق پول هنگفتي به جيب زد. فروشنده‌ها هم براي اينكه اين هزينه را جبران كنند، كالاهايي را براي عرضه آوردند كه فقط مي‌توان گفت جاي تأسف داشت و مردم هم استقبالي نكردند. براين اساس بود كه سازمان صنعت و معدن استان تهران طي نامه‌اي به صدا وسيما اعلام كرد كه پخش هرگونه تبليغ براي اين نمايشگاه غير‌قانوني است چون نمايشگاه مجوز ندارد حتي به دادستان تهران طي نامه‌اي اعلام كرد كه برگزاري اين نمايشگاه غير قانوني است.

اما حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه:

1- چرا اتاق اصناف توزيعي تهران بدون مجوز كميته مركزي نمايشگاهي مستقر در سازمان صنعت استان تهران به يك شركت خاص مجوز يك طرفه برگزاري نمايشگاه را داد؟

2- چرا يك شركت خاص بايد در طول سال بتواند مجوز‌هاي خاص نمايشگاهي بگيرد اما ديگر آن هرگز نتوانند از اتاق اصناف توزيعي مجوز برگزاري يك نمايشگاه را بگيرند؟

3- نكته مهم اينكه طبق مجوز يك طرفه اتاق اصناف توزيعي به مجري خاص اين نمايشگاه قرار بود اين در نمايشگاه فقط در زمينه مواد غذايي برگزار شود اما چون متولي خاصي را نديدند به همه نوع كالا غرفه فروختند. چرا اين چنين عمل شد؟

4- چرا بايد متوليان اجراي قانون اصناف در مقابل اصناف ديگر قرار گيرند دراين ميان نفع اين كار را كي مي‌برد؟

و سؤالي كه مردم دوست دارند بدانند اينكه سود حاصل از اين قبيل نمايشگاه‌ها به جيب چه كسي مي‌رود؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار