کد خبر: 610442
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
با تداوم آتش‌سوزي‌هاي جنگلي كشور
تابستان جاري در حالي به پايان خود نزديك مي‌شود كه صدها هكتار از مناطق جنگلي كشور به راحتي به تلي از خاكستر تبديل شدند و دليل آن آتش‌سوزي‌هاي سريالي بوده است؛ آتش‌سوزي‌هايي كه بنا به اظهارنظر بسياري از كارشناسان به عمد صورت گرفته است.
علي خدايي‌بيجاري

تابستان جاري در حالي به پايان خود نزديك مي‌شود كه صدها هكتار از مناطق جنگلي كشور به راحتي به تلي از خاكستر تبديل شدند و دليل آن آتش‌سوزي‌هاي سريالي بوده است؛ آتش‌سوزي‌هايي كه بنا به اظهارنظر بسياري از كارشناسان به عمد صورت گرفته است.

آتش‌سوزي‌هاي مهيبي كه از پارك لتيان تهران گرفته تا پناهگاه حيات وحش ميانكاله، جنگل‌هاي نورآباد ممسني، جنگل‌هاي پاريز كرمان، اراضي شهنشاه خرم‌آباد، جنگل‌هاي گلستان، سنندج، دالاهو، پاسارگاد، جنگل ابر، ارسباران و هزاران هكتار از جنگل‌هاي منطقه استهبان، پارك ملي « بمو» در شيراز. همچنين آتش‌سوزي پارك جنگلي پروفسور كردواني در گرمسار و آتش‌سوزي در مراتع ييلاقي «بادله‌» دامغان كه اخيراً طعمه حريق شد. مهمترين آتش‌سوزي‌ها در تابستان سال جاري بود.

«انسان‌» آفت آتش‌سوزي‌هاي سريالي در جنگل‌ها

گرماي بي‌سابقه هوا با تمام آزار و اذيت‌هايي كه براي مردم داشت، براي برخي از مسئولان حوزه محيط زيست، مفري براي فرار از بازخواست‌ها بود. به اين مفهوم كه اين مسئولان، گرماي بي‌سابقه هوا را دليل اصلي ايجاد حريق در جنگل‌ها و مراتع تحت حفاظت خود عنوان كرده‌اند. در حالي كه دكتر احمد رحماني رئيس انجمن اعضاي هيئت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع درگفت و گو با خبرنگاراجتماعي «جوان‌» در اين رابطه مي‌گويد: « خشكسالي عامل بروز آتش‌سوزي‌ها نبوده ولي زمينه را براي آتش‌سوزي و گسترش آن فراهم كرده است.» وي خاطر نشان كرد: « امسال جنگل‌ها بسيار خشك هستند و در چند سال گذشته هيچ وقت در اين فصل جنگل‌ها اينچنين خشك نبوده‌اند و اين خشكي زمينه را براي آتش‌سوزي آماده مي‌كند و آتش‌سوزي نياز به عامل ديگري نياز دارد كه جرقه آتش‌سوزي را بزند؛ مثل رعد و برق يا عامل انساني ديگري چون آتش سيگار. با اين وجود هيچ عامل طبيعي مثل رعد و برقي هم اتفاق نيفتاده كه جنگل‌ها خود به خود آتش بگيرند. پس مسلماً انسان در ايجاد آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع در نقاط مختلف كشور نقش داشته است.»

رحماني با اشاره به اينكه حريق توسط انسان به دو دسته عمدي و غير عمدي تقسيم مي‌شود، مي‌افزايد: آتش‌سوزي‌هاي غير عمدي توسط گردشگران و افرادي كه آتشي بر پا مي‌كنند به وقوع مي‌پيوندد، خاصه آنكه يك سيگار روشن وقتي به گياهان بيش از حد خشك برسد فاجعه به بار مي‌آورد. وي در پايان در مورد آتش‌سوزي‌هاي عمدي مي‌افزايد: « در بعضي مناطق كه افرادي هدف‌شان تبديل اراضي جنگلي به زمين كشاورزي، زمين‌هاي مسكوني و تجاري يا ساير كاربري‌ها از جمله احداث جاده است، به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع مبادرت مي‌كنند.»

سوژه‌هاي متأخر آتش‌سوزي‌هاي سريالي

بهرام ميرآخوري، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان گرمسار در چند روز گذشته خبر داد كه 80 درصد بهترين درختان پارك جنگلي پروفسور كردواني شهرستان گرمسار بر اثر آتش‌سوزي، آسيب جدي ديد. وي به ايسنا گفته است: در اثر آتش‌سوزي در پارك جنگلي پروفسور كردواني گرمسار، 80 درصد از 100 اصله از بهترين درختان سوزني برگ كاج در آتش سوخت. بنابر اين گزارش، آتش‌سوزي در يكي از مراتع ييلاقي در روستاي بادله كوه دامغان نيز بيش از 152 ميليون ريال خسارت در پي داشت. اين در حالي است كه اين آتش‌سوزي‌هاي سريالي، بدون هيچ مانعي به روند خود ادامه مي‌دهد و هر روز اخبار فاجعه باري از آتش‌سوزي‌هايي كه منشأ انساني دارند به گوش مي‌رسد و زمين‌هاي سوخته جنگل‌ها در بستر بي‌قانوني تغيير كاربري مي‌دهند و عرصه براي خلافكاران مهيا است كه زمين سوخته جنگل‌ها را به راحتي آب كنند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار