کد خبر: 516047
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳

اگر قصد دارید برای نوروزتان برنامه ریزی کنید و چند نقطه از ایران زیبا را برای گردش انتخاب کنید، حتما بوشهر و بندر زیبایش را هم در لیستتان قرار دهید.
بی شک این استان بندری به رشادتهایش شهره است. از رئیسعلی دلواری گرفته تا دلیرمردیهای بوشهری ها در ۸سال دفاع مقدس و نیروگاهی که آن را جهانی کرده.
کمی بیشتربدانیم
بنای بوشهر را به اردشیر ساسانی نسبت داده‌اند. ولی بوشهر کنونی که تاریخچه ۳۰۰ ساله دارد را «ابومهیری» پسر شیخ ناصرخان آل مذکور، ناخدا باشی کشتی‌های نادرشاه و بنیان گذار خاندان آل مذکور در سال هزاروصدوپنجاه قمری پایه‌گذاری کرد، علت تاسیس این شهر به دلیل این بود که نادر شاه می‌خواست بندری در جنوب بسازد و همچنین نیروی دریایی را تاسیس کند.
این بندر چنان پر رونق شد که به عنوان رقیب بزرگی برای بندر بصره به حساب می‌آمد. این شکوفایی تجاری تا آنجا پیشرفت که «حاج محمد شفیع» اجازه چاپ و نشر اسکناس رایج بوشهر را به دست آورد و این امتیاز تا برقراری بانک شاهی، در بوشهر باقی بود. بندر بوشهر از اولین مراکزی بود که دارای صنعت چاپ سنگی شد و همچنین بعدها در صنعت یخ سازی و برق پیشرو بود، مردم این شهر از اولین مردمان ایران بودند که با نشریات و مجلات آشنا شدند. از اولین نشریات بوشهر می‌توان به روزنامه‌های مظفری، خلیج ایران و ندای جنوب اشاره کرد، همچنین به دلیل رونق و موقعیت خاص اولین نمایندگی‌های شرکتهای تجاری و کنسولگری دولت‌های خارجی از جمله بریتانیا، آلمان و روسیه و امپراطوری عثمانی در این شهر دایر شد ولی این رونق با توسعه راه آهن به خرمشهر منتقل شد.
البته خوب است بدانید که جبههٔ ساحلی بافت قدیم بوشهر در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
* هوا خوب است، بفرمایید!
نیاز نیست خیلی نگران وضعیت آب و هوای بوشهر باشید زیرا میانگین دما در تیرماه (گرم‌ترین ماه سال) ۳۳ درجهٔ سانتی‌گراد، در دی‌ماه (سردترین ماه سال) ۱۴ درجهٔ سانتی‌گراد و در فروردین‌ماه با یک هوای مطبوع و دلپذیر۲۰ درجهٔ سانتی‌گراد است.
بندر بوشهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که جزو سه فرودگاه قدیمی کشور می‌باشد. پروازهای داخلی نیز در مسیرهای بوشهر به تهران، جزیره کیش، اصفهان، شیراز، مشهد، عسلویه و خارک انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرودگاه بدون سانحه بودن آن است. هم اکنون کار مطالعات احداث فرودگاه جدید بوشهر آغاز شده‌است و قرار است این فرودگاه در ۲۵ کیلومتری بندر بوشهر با پنج هزار هکتار وسعت ایجاد گردد. می گویند احداث این فرودگاه نیاز ۱۰۰ سال آینده استان بوشهر را برطرف می‌نماید. فرودگاه جدید بوشهر به گونه‌ای جانمایی شده‌است که در مرکز شش شهر گناوه، برازجان، دلوار، خورموج، اهرم و بوشهر قرار گرفته‌است. همچنین بوشهر دارای یک پایانه مسافربری است که واقع در میدان آزادی می‌باشد و محور راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه هم اکنون در دست ساخت است.
* غذا، گردش، خرید
فکر می کنید می توانید به بوشهر بروید و یک غذای دریایی نوش جان نکنید؟ خیالتان راحت باشد، در بوشهر رستوران‌های متعددی وجود دارد، این رستوران‌ها شامل رستوران‌های سنتی ایرانی و بین‌المللی می‌باشند. توجه داشته باشید که غذاهای محلی بوشهر قلیه ماهی، قلیه میگو و قیمه‌است. از سال‌های دور اماکنی با نام قهوه خانه‌های سنتی نیز در بوشهر وجود داشته‌ که بعضا در آنها هم می توان غذاهای محلی را پیدا کرد.
از اماکن تاریخی ومذهبی و دیدنی این شهر می‌توان به آب انبار قوام، خانه قاضی، عمارت دهدشتی، امامزاده عبدالمهیمن، عمارت کلاه‌فرنگی بوشهر، کلیسای ارامنه گریگوری، گورستان مهاجمین انگلیسی، معبد خدا دریا، کلیسای مسیح مقدس، قلعه هلندی‌ها، کنیسه یهودیان و گل سرسبد آنها خانه ی رئیسعلی دلواری اشاره کرد که هرگز نباید دیدنشان را از دست داد.
راستی! بازار یادتان نرود. هر چند بعید به نظر می رسد یک ایرانی به جایی برود و قبل از هر چیز سراغ بازار و مراکز خرید را نگیرد. به هر حال اگر شما هم به فکر خرید و سوغات افتادید، لازم نیست راه دوری بروید. مجتمع تجاری، تفریحی و مسکونی زیتون بوشهر، مراکز خرید ملت، آزادی، بوشهر، لیان و آزادگان در کنار بازارهای سنتی چون بازار صفا، بازار قدیمی، بازار شهرداری و بازار روز آماده هستند تا تمام احتیاجات شما را برآورده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار