کد خبر: 514120
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۴
بعد از اجرا نشدن 10 ساله بيمه بانوان خانه‌دار
بيمه زنان خانه‌دار هر چند ۱۰ سالي مي‌شود كه قد علم كرده، اما از سال ۸۱ تاكنون و به رغم پشت سر گذاشتن دولت‌هاي هشتم و نهم، هم اكنون و در آخرين روزهاي دولت دهم هنوز هم در حد يك شعار باقي مانده است. اما به گفته سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، ‌اين بار بهارستاني‌ها اين طرح را در قالب بندي از طرح جامع جمعيت بررسي خواهند كرد و رئيس‌جمهور نيز هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي اين طرح در نظر گرفته است. 

شغل شريف خانه‌داري و ارزش والاي مادري
ارزش نهادن به نقش‌هاي بي‌بديل مادري و همسري يكي از مؤكدات هميشگي رهبر معظم انقلاب است تا جايي كه ايشان اشتغال و حضور اجتماعي زنان را در صورتي مجاز مي‌دانند كه به اين دو نقش مهم و محوري آسيب نرسد. از سوي ديگر اصلي‌ترين مهره افزايش جمعيت در كشور زناني هستند كه نقش مادري را ايفا مي‌كنند. اما آيا يك مادر با سه يا چهار فرزند امكان اشتغال در خارج از خانه را هم دارد آن هم بدون آنكه خود يا فرزندانش از لحاظ روحي يا جسمي آسيب ببينند؟ اين در حالي است كه خانه‌داري هم شغل محسوب مي‌شود و حتي ارزش افزوده هم دارد. به گفته آنتوني گيدنز برآورد شده است كه كار منازل بين ۲۵ تا ۴۰ درصد ثروت ايجاد شده در كشورهاي صنعتي را در بر مي‏گيرد. در كشور خودمان نيز مطابق محاسبات خانه‌داري بيش از ۶۰۰ هزار تومان ارزش افزوده دارد. اين را بگذاريد در كنار آثار معنوي حضور مادر در كانون خانواده براي همسر و فرزندان؛ ‌فرصتي كه بي‌ترديد نمي‌توان براي ارزش آن معادل ريالي تعيين كرد. اين مادران و زنان خانه‌دار اما به دليل شرايط اقتصادي- اجتماعي كنوني در بسياري از موارد نيازمند حمايت هستند؛ حمايتي كه نخستين بار در قالب بيمه زنان خانه‌دار مطرح شد و در سومين نشست انديشه‌هاي راهبردي رهبر معظم انقلاب نيز بر حمايت‌هاي اقتصادي از زنان خانه‌دار و در نظر گرفتن بيمه براي آنان تأكيد كردند. 

وعده بيمه در پايان دولت دهم
در شمارش معكوس پايان دولت دهم يك ماه پيش مريم مجتهد‌زاده، رئيس مركز زنان و خانواده وعده داد بيمه زنان خانه‌دار در ششمين جلسه ستاد ملي «زن و خانواده» كه پنجم اسفند ماه تشكيل مي‌شود، تعيين تكليف خواهد شد. اما لغو جلسه ۵ اسفند نشان داد اين وعده هم مثل ديگر وعده‌هايي كه ۱۰ سال است زنان خانه‌دار را سرگرم كرده اميدوار كننده نيست.
در عين حال مسئول دبيرخانه ستاد ملي زن و خانواده هم دوباره وعده داد تا پايان ماه جاري اين جلسه برگزار مي‌شود و صورتجلسه آن هم تغييري نمي‌كند.
با وجود اين امير حسين قاضي‌زاده از گنجانده شدن بيمه زنان خانه‌دار در طرح جامع جمعيت مجلس خبر مي‌دهد. طرحي كه متشكل از موادي در مورد حمايت از خانواده و سياست‌هاي تشويقي افزايش جمعيت است، تحويل صحن علني مجلس قرار گرفته تا در دستور كار قرار گيرد و در يك ماده از طرح جامع جمعيت آورده شده كه دولت مكلف به تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار به لحاظ بيمه‌هاي اجتماعي است.
به گفته مخبر كميسيون اجتماعي اين طرح در حقيقت مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه پيش از اين براي مشاوره در زمينه تأمين اعتبار به دولت نيز فرستاده شده و رئيس‌جمهور نيز هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي اين طرح در نظر گرفته است.
قاضي‌زاده درباره شرايط لحاظ شده براي بيمه زنان خانه‌دار، به عناويني نظير از كار افتادگي، بازنشستگي و بي‌سرپرستي به عنوان پيش‌شرط در نظر گرفته شده براي بيمه زنان خانه‌دار است. به باور وي خانه‌داري و مادر بودن بايد به عنوان يك شغل داراي كرامت باشد و اگر ما انتظار داريم هر زن سه يا چهار فرزند داشته باشد، بايد تربيت و تأديب آن‌ فرزندان نيز به عنوان يك شغل و فعاليت داراي آتيه در نظر گرفته شود و مادران خانه‌دار نبايد نگران آتيه خود باشند زيرا ممكن است بعد از بزرگ شدن فرزندان به حال خود رها شده و با توجه به افزايش سن توانايي اداره خود را نداشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار