کد خبر: 502011
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

در جای جای ایران پهناور همواره اکوسیستم های طبیعی زیبا و منحصربه فردی وجود داشته که بستر گونه های فراوان و متنوع گیاهی و جانوری بوده است. مناطقی سرسبز با پوشش های گیاهی خاص که جولانگاه انواع و اقسام جانوران وحشی و اهلی بوده و از اصفهان، یزد، شیراز و کرمان گرفته تا زیستگاه های طبیعی چهارمحال و بختیاری و لرستان و ایلام کشیده شده است.
در چند سال اخیر بلای خشکسالی آرام و بی صدا در جان این خطه های سبز ایران زیبا ریشه دواند و بوته های قیچ و تاغ و گونه های درختی را خشکاند.
حالا دیگر مناطقی که زمانی نامشان در میان اکوسیستم های زیبا می درخشید، نیمه عریان و تشنه مانده اند و قوچ ها و میش ها و آهوها و سنجاب ها از فرط گرسنگی رمقی برای زاد و ولد ندارند. بر اثر خشکسالي سالهای اخیر، در حالی که میزان تلفات و مرگ ومیر گونه های جانوری افزایش یافته، تعداد چندقلوزايي جانوران و حتی تخم گذاری پرندگان هم به شدت کاهش یافته و همین امر حیات وحش را در معرض خطر جدی قرار داده است.
در دهه های اخیر خشکسالی از حیث میزان تلفات و خسارات اقتصادی و اثرات اجتماعی، در میان بلاهای طبیعی جایگاه نخست را از آن خود کرده و با وجود تلاش دوستداران حیات وحش در رفع نیازهای آبی و غذایی زیستگاه های آزاد هنوز ردپای امید در نجات این اکوسیستم کمرنگ است.
نابودی گونه های نایاب در یزد
در میان استانهای کشور یزد با متوسط بارندگی ۱۰۶ ميلي متر، خشک و کم آب به حساب می آید و کاهش بارندگی در این استان در دهه های اخیر به گونه ای پوشش گیاهی آن را نابود کرده که حتی در صورت افزایش میزان بارندگی ها نیز نمی توان امیدی به بهبود وضعیت داشت.
در حالی که بسیاری از زیستگاه های خشک استان از مشكلات كم آبي و كم غذايي ، ضعف فيزيولوژيك، افزايش بيماري‌ها و افزايش غير معمول در ميزان مرگ و مير و در نتيجه كاهش جمعيت می نالد، مسئولان از هزینه بر بودن احیای مجدد این مناطق می گویند و از خطری نابودی و انقراض که در کمین برخی گونه های جانوری نشسته است. گورخرهای بی نظیر یزد از جمله گونه های نادر در زیستگاه های کشور هستند که در سالهای اخیر به دلیل شکار بی رویه به مرز انقراض رسیده اند.
اگرچه تخریب زیستگاه به عنوان مهمترین عامل فرسایش تنوع زیستی در بسیاری استانها از جمله یزدمحسوب می شود اما عواملی که سبب از بین رفتن زیستگاه های این گونه جانوری شده از جمله کشاورزي، جاده کشی و چراي دام هم در کاهش زاد و ولد و نابودی نسل این نوع گورخر بسیار تاثیرگذار بوده، در کنار آن یافتن یک زیستگاه بزرگ و یکپارچه که تامین کننده کلیه نیازهاي زیستی یک جمعیت پایدار از گورخر در بلند مدت باشد بسیار دشوار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار