کد خبر: 457231
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۹
کم‌کاری بانک مرکزی تنها به حوزه بازار ارز ختم نمی‌شود

علی طالب‌زاده | با وجود تأكيد مديران ارشد بانك‌ها مبني بر عدم رفتار انقباضي، اما بانك‌هاي كشور منتظر رأي نهايي پرونده فساد هستند. از سوي ديگر بانك مركزي نيز بسياري از پرونده‌هاي بانكي را در بايگاني گذاشته و انگار قصد رسيدگي به اين پرونده‌ها را ندارد.
به گزارش «جوان»، بانك مركزي از زماني كه درگير پرونده فساد بانكي اخير شده است، منفعلانه در همه بخش‌ها روزگار می گذراند. بازاردلار به حال خود رها شده، ال‌سی‌های ریالی را متوقف کرده و در بخش رسيدگي به امور بانك‌ها هم منفعلانه تر از همیشه روزگاربه سر مي‌برد. رئيس كل در اين مدت معاونت جديد نظارت تشكيل داده و معاون اقتصادي خود را به تركيه فرستاده است.
از سوي ديگر پست قائم مقام بانك مركزي همچنان در بلاتكليفي است. با وجود درگير شدن پورمحمدي قائم مقام بهمني در پرونده فساد بانكي و بازداشت موقت وي، همچنان نام وي در هيئت عامل بانك مركزي جا خوش كرده و چنین می نماید که بانک مرکزی حتی تمایلی به اجرای وظایف ذاتی خود نیز ندارد و بعید نیست پورمحمدی را هم به سمت خود باز گرداند. با این وجود بانک مرکزی و در راس آن رئيس کل هر روز برای افکار عمومی که اقتصاد را دنبال می‌کند علامت سؤال را در حوزه عملکردی این بانک بیشتر و بیشتر می کند.
از ابتداي سال جاري تاكنون بانك مركزي در رسيدگي به امور بانك‌ها و مؤسسات تحت نظارت خود نیز آن طور که باید وارد نشده است چرا که بانك توسعه صادرات همچنان بدون مدير عاملي در ليست بانك مركزي به فعاليت خود ادامه مي‌دهدومعلوم نيست بانك مركزي اگر صلاحيت «وكيلي» مدير‌عامل بانك توسعه صادرات را قبول ندارد چرا در چند ماه گذشته تكليف را روشن نمي‌كند، حال آنكه در نامه‌نگاري ميان بانك مركزي با وكيلي، بانك مركزي‌ ‌ وي را مدير عامل خطاب مي‌كند، اما نام وي در ليست مديران تأييد صلاحيت شده نيست.
تغيير جديدي كه بانك مركزي اعمال كرده مربوط به بانك رفاه مي‌شود. به تازگی هيئت مديره اين بانك در ليست مديران تأييد صلاحيت شده افزايش كمي داشته است. نام اسماعيل للـه گاني و فرشيد فرخ نژاد اخيراً به هيئت مديره بانك رفاه افزوده شده است، البته اين تغيير هنوز در سايت خود بانك اعمال نشده است.
بانك سامان نيز اعضاي هيئت مديره جديد خود را ماه گذشته به بانك مركزي ارائه كرده ولي هنوز تأييد صلاحيت نشده‌اند.
بانك سپه هم به تازگی در هيئت مديره خود شاهد تغييراتي بوده است. نام افرادي چون محمدکاظم چقازردی، علیرضا حیدرآبادی پور، محمدرضا خورسندی و حامد هیئت داودیان در هيئت مديره جديد بانك ديده مي‌شود.
اما بانك سرمايه جالب ترين بانك به لحاظ مديريتي است. اين بانك همچنان بدون مدير عامل اداره مي‌شود. با وجود اين كه در سايت بانك محمد علي شايسته نيا به عنوان سرپرست بانك معرفي شده اما نام وي در ليست بانك مركزي وجود خارجي ندارد. بانك مركزي ماه‌هاست كه به اين بانك توجه جدي نكرده و اين بانك در يك بلاتكليفي بزرگ به سر مي‌برد. اين بانك تنها دو عضو هيئت مديره رسمي دارد.
بانك شهر هم وضعيتي مشابه بانك سرمايه دارد. تنها حاجي زاده مدير عامل فعلي به همراه مظفري در ليست افراد تأييد شده بانك مركزي هستند. تاكنون افرادي كه از سوي اين بانك به بانك مركزي ارائه شده هنوز تأييد صلاحيت نشده‌اند. يكي از شلوغ ‌ترين هيئت مديره‌هاي بانك‌ها نيز به بانك كارآفرين مربوط مي‌شود. هيئت مديره‌اي كه در آن فعالان ساختماني تا كشتيراني و شوينده‌ها يافت مي‌شود. در ليست بانك مركزي از ۱۰ نفر پيشنهادي ۹ نفر تأييد صلاحيت شده‌اند، اما در ليست خود بانك نام ۱۰ نفر در هيئت مديره مشاهده مي‌شود.
پس از اين بانك، بانك پاسارگاد با هشت عضو و پارسيان با هفت عضو شلوغ‌ترين هيئت مديره بانكي به شمار مي‌روند.
بانك‌هاي شهر، سرمايه و صنعت و معدن با دو عضو تأييد شده سه بانك خلوت به لحاظ تعداد اعضاي هيئت مديره در بانك مركزي هستند، اما مؤسسه توسعه با يك عضو تأييد شده در بانك مركزي خلوت‌ترين مؤسسه مالي و اعتباري در شبكه بانكي كشور به شمار مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار