کد خبر: 403980
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
یزدانی‌خرم: ما از آسیا گذشته‌ایم
محسن جعفری

پیرمرد سال‌هاست که مدیریت می‌کند، مدیر موفقی هم هست هرچند با فرازونشیب روبه‌رو است. این روزها خیلی از قدیمی‌های کشتی شمشیر، انتقاد از یزدانی‌خرم را از رو بسته‌اند، پیروزی و موفقیت هم تأثیری در نگاهشان ندارد فقط کافی است تیمی ببازد یا خوب نتیجه نگیرد حتی اگر نوجوانان باشند آن‌وقت است که حاجی سیل تیرهای تیز انتقاد می‌شود که بله «تو از جنس کشتی نیستی».جام موحد و حبیبی، فرازونشیب‌های کشتی آزاد و فرنگی و مسأله بودجه جنجالی فدراسیون از سازمان تربیت بدنی همه و همه باعث شد پای صحبت‌های یزدانی‌خرم بنشینیم، مردی که به‌رغم تمام دغدغه‌هایش پاسخگوی تماسمان بود، مدیری که والیبال را به اوج رساند و حالا همان راه را با کشتی درحال طی کردن است.

نخستین دوره جام موحد و حبیبی با قهرمانی ایران به پایان رسید، سطح مسابقات چطور بود؟

نخبه‌ها به مسابقات جام موحد و حبیبی آمده بودند. علت این امر جایزه گرانی بود که برای این مسابقات درنظر گرفته بودیم. ما برای بسیاری از کشورها که در کشتی حرفی برای گفتن دارند دعوتنامه فرستادیم. بسیاری آمدند، اما خیلی‌ها هم به دلایل مختلف انصراف دادند یا نتوانستند بیایند.

چه دلایلی؟

کشورهای نظیر ترکیه که اصلاً بلیت گیرشان نیامد و روسیه هم نتوانست بیشتر از چهار یا پنج کشتی‌گیر بیاورد. این فصل یک فصل توریستی است و همین مسأله برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

تیم ایران هم همانطور که انتظار می‌رفت مقتدرانه قهرمان شد.

شرایط آب‌وهوایی باعث شد کشتی‌گیران دیگر کشورها نتوانند با هوای گرم مازندران وفق پیدا کنند. اما کشتی‌گیران ایران عالی بودند و توانستند بسیاری از بزرگان کشتی جهان را شکست دهند.

برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات در دوره‌های آتی برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

امسال همه‌چیز عالی بود. تمامی کشورها از میزبانی قائمشهر راضی بودند و در مجموع جز گرما و فصل توریستی بودن شکل دیگری نداشتیم. ما به‌دنبال این هستیم که با انجام چنین مسابقاتی کشتی کشورمان را بار دیگر به جهانیان ثابت کنیم. درجام تختی استقبال کمی صورت گرفت اما این مسابقات نشان داد همچنان کشورهای بزرگ کشتی دنیا خواهان حضور در تورنمنت‌های بهتری چون جام موحد و حبیبی هستند. همانطور که ما به مسابقات مختلف می‌رویم.

تیم نوجوانان در آسیا خوب کار کرد وقهرمان شد چه برنامه‌ای برای آینده آنها دارید؟

اردوهای فشرده‌ای را برای نوجوانان درنظر گرفتیم. مشکلات زیادی در اطراف این تیم وجود دارد. ازجمله اینکه چون نوجوانان در سن رشد قرار دارند، وقتی به اردوهای تیم ملی می‌آیند و تغذیه مناسب می‌شوند، به یکباره هفت و هشت کیلو اضافه وزن پیدا می‌کنند که این امر سبب می‌شود نصف وقت اردو صرف کم کردن وزن کشتی‌گیران شود. با این حال نوجوانان ما با شایستگی قهرمان و نایب قهرمان آسیا شدند و با برنامه‌ریزی دقیق به‌دنبال پیشرفت این نوجوانان هستیم.

به مشکل اضافه وزن اشاره کردید، مگر اردونشینان زیرنظر متخصص تغذیه نیستند؟

یک هیأت علمی به بررسی این مشکل پرداخته است، دکتر تغذیه هم داریم. اکثر کشورهای دنیا این مشکل را دارند. با این حال این هیأت علمی درحال برنامه‌ریزی برای وزن کم کردن اصولی است.

نوجوانان آزادکار به‌رغم آقایی در آسیا در مسابقات جهانی به جایی نرسیدند.

ما از آسیا گذشته‌ایم. اما در مورد مسابقات جهانی، باید جهانی سرمایه‌گذاری کنیم. تیم جوانان حتی محلی برای گذراندن اردو نداشت. یک اردوی استاندارد باید با 30 تا 40 کشتی‌گیر برگزار شود اما ما به دلیل نداشتن کمپ مناسب اردوهای تیم ملی را با 10 یا 12 نفر برگزار می‌کنیم.
اردوی بزرگسالان در خانه کشتی برگزار می‌شود، جوانان التماس می‌کردند که فقط یک‌بار در خانه کشتی به تمرین بپردازند. تیم جوانان ما مظلومانه به مسابقات جهانی رفت. تدارکات و اردوی مناسبی نداشتیم. با این حال اعتبار بدهند تا جوانان هم بتوانند بدرخشند.

برای حل مشکل محل تمرین ملی‌پوشان نوجوان و جوان فکر کردید؟

با آقای سعیدلو صحبت کردم تا محلی برای نوجوانان و جوانان مهیا کنیم. با استان‌های مختلف رایزنی کردیم تا خانه‌ کشتی بسازیم و بسیاری هم اعلام آمادگی کردند که این کار به سرانجام برسد. اما همچنان منتظر هستیم دولت به سازمان بودجه بدهد و سازمان هم به ما. بزرگ‌ترین معضل ما همین بودجه است.

مثل اینکه دل پری از کمبود بودجه کشتی دارید.

چرا که نه. این روزها بسیاری انتقاداتی از فدراسیون می‌کنند که ناجوانمردانه است. همه دنبال عدم نتیجه‌گیری و انتقادات بیجا هستند، در حالی که نمی‌دانند ما حتی نتوانستیم یک جای مناسب برای اردوی جوانان در نظر بگیریم. در دو، سه ماه اخیر هیچ جایی در تهران گیرمان نیامد و آن هم تنها به دلیل نبود جا و پول کافی بود. با مبلغ زیادی که دادیم، اردوی فشرده‌ای برای نوجوانان در کرج برگزار کردیم تا مشکلی که برای جوانان پیش آمد بار دیگر برای نوجوانان به وجود نیاید.

اردوهای بلندمدت برای کشتی‌گیران مشکلاتی به وجود نمی‌آورد؟

ما مجبوریم کشتی‌گیران را در اردو نگه داریم. در غیر این صورت کشتی‌گیران مجبورند برای درآمدزایی از اردو خارج شوند و این خوب نیست. بر همین اساس به بزرگسالان 20 هزار به جوانان 10 هزار و به نوجوانان 5 هزار تومان در روز دستمزد می‌دهیم. تا حداقل کرایه ماشین کشتی‌گیران تأمین شود. کشتی ایران علمی شده و فقط مانده سرمایه‌گذاری. ما هیچ مشکلی نداریم فقط حق کشتی را بدهند.

مگر حق کشتی را ندادند؟ سازمان که مدعی است تمام و کمال آن را داده است.
مبلغی که ما دریافت کرده‌ایم با چیزی که سازمان می‌گوید تطابق ندارد. سازمان فاکتور 10 سال پیش کشتی را به ما می‌دهد.
با این اوضاع برای مسابقات گوانگجو به مشکل برمی‌خورید.
شما گوانگجو را می‌بینید، من گوانگجوها را. ما برای گوانگجو، اردوهای بلندمدتی در نظر گرفته‌ایم، اردونشینان از هر لحاظ تأمین هستند. ولی دغدغه من این نوجوانان و جوانانی هستند که باید در آینده ورزش اول کشور را سربلند و قهرمان نگه دارند.
و حرف آخر؟
ما در فکر این هستیم تا تیم جوانان هدر نرود. در فکر تیم‌های جدیدی هستیم تا در مسکو، گوانگجو و لهستان موفق باشیم. از سازمان تربیت بدنی نیز درخواست دارم که برای کشتی که ورزش اول کشور است، امکانات و اعتبارات بیشتری اختصاص دهد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار